• Night Angel

Hjälp med billig snabb enkel mat till kalas!!

Behöver hjälp att komma på enkel billig snabb mat för kalas till 26 personer..vad ska man hitta på?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Hjälp med billig snabb enkel mat till kalas!!
  • Barbabok

Paj i långpanna, chili con carne, grytor (vuxenkalas)

pastasallader (några olika feta, starka korvar, kyckling)

• Loreena

Soppa, paj, rostade rotsaker i ugnen med något gott till.. Tsatsiki med gott bröd att dippa i, det var det första jag kom på :) Langos är annars toppenbra och lite annorlunda bjudmat! Alla kan välja de pålägg som de vill ha själva och det blir avslappnat och trevligt.

• Night Angel

det är både vixna och barn .ca 9 barn o resten vuxna..billigt menar jag att de inte få kosta skjortan haha nä men svårt att säga men så enkelt o billigt det bara gå...man har ju inte så jättemycket pengar efter julen..
    kan ju skriva med att det finns de som är laktosintolleranta och gluten allergiker

• Night Angel

ja paj kan vara en bra ide i långpannor..men finns det så man kan göra det glutenfritt?

• Nape

Jag skulle göra två sorters sallad- en kycklingsallad och en tonfisksallad. Ett par olika dressingar/röror och vitlöksbaguetter. Gott och enkelt. (Tror många är glada att slippa "stabbig" mat efter jul, nu har vi alla ätit mer än nog. *s*)

• Nape

Det finns glutenfri mjölmix, kolla i en välsorterad livsmedelsaffär.

• LadyE

Jag skulle gjort soppa, bröd och nån typ av röra, t ex tzatziki och annanaspaj i långpanna med glass om du vill ha nåt sött efter maten.  

• cid

Soppa?

Ärtsoppa, grönsakssoppa, kycklingsoppa med nudlar, tomatsoppa med chili och tortellini, fisksoppa med röda linser. Det är några av favoriterna här hemma.   Lite gott hembakat bröd till så blir det ju en toppenmåltid! 

• sophiekall

Kycklinggryta och ris:) Passar även glutenallergiker o laktosintoleranta + billigt och gott! (Köpt hela kycklingar för bästa smak)

• Eber

Thai kyckling soppa, supergod enkel och alla kan kombinera, man kokar soppa på kokosmjölk och röd currypasta jämte har man nudlar babyspenat lime paprika, finhackad och lite annat, säg till om du villha recept:))

• Loreena
    Night Angel skrev 2011-12-26 20:45:51 följande:
    ja paj kan vara en bra ide i långpannor..men finns det så man kan göra det glutenfritt?
    det finns glutenfria mjölmixer i din butik :) Det borde inte vara några problem.
  • Night Angel

phu har suttit här en stund vid nätet nu...tyvärr går sallad bort(fast det är gott) men för många i sällskapet som inte gillar det..soppar tycker inte jag är så kul och så är jag ovan vid att göra det så har nu bestämt mig fär n¨t som är superenkelt...tacogratäng  med dess tillbehör till..se om jag kan göra en liten form för just den som inte tål laktos annars kan alla andra äta den..ingen pajskal o sån tillmen sen  undrar man lite är det gluten i nacho chips och i tacokrydda men ska höra mig för...tack alla för hjälpen

• Bebis i Dec 2010

Vi hade hamburgare som man fick göra själv- alltså ta fyllningar typ tomat, dressing etc samt korv med bröd. Finns att hitta tillbehör för de flesta typer av allergier.

• ventilera mera

När vi firade sonen före jul så gjorde jag "Pulled Pork" och serverade med tacotillbehör eller med ris för den som hellre ville ha det... här är receptet:

http://taffel.se/recept/pulled-pork-langstekt-karre-som-i-amerikanska-sodern

Jag använde en stor karré på ungefär 2,3 kilo och ökade på tiden en del, den stod väl inne i 6 timmar kanske... och såsen gör man ju dubbel sats av. Detta räckte till ungefär 15 pers.

Det är hur gott som helst och karré är ju billigt kött så priset blir helt ok. Det är dessutom lätt att göra allergianpassat då alla väljer själva vad de vill ha till.

• Graphique

Gör egen tacokrydda om det är gluten i. Det blir dessutom godare, billigare och du slipper alla tillsatser!

Svar på tråden Hjälp med billig snabb enkel mat till kalas!!