• Chinx

Lägga företag vilande

Huuur lägger man ett företag vilande. Jag vet att det finns ett mellanläge mellan att avregistrera företaget helt och att ha det igång, det brukar kallas att ha företaget vilande. Dock slänger sig inte bolagsverket eller skatteverket med dessa termer, så hur går man till väga egentligen?

• Svar på tråden Lägga företag vilande
  • Zygo

Jag har ett AB utan verksamhet men det är inte formellt vilade på något sätt. Jag betalar ingen skatt utan använder det för att bekosta mobil och böcker tex. Och om/när jag vill sätta igång en verksamhet igen så har jag ett färdigt bolag med "bra siffror" så det blir mer fördelaktigt med ev lån.

Vi diskuterade aldrig något annat än likvidation alternativt att ha det "vilande" dvs som nu utan verksamhet. Men formellt finns ju bolaget och det lämnar skattedeklaration varje månad och har bolagsstämma etc. Med andra ord kan jag inte hjälpa dig med din fråga.

• Chinx

Jag vill lägga ett företag vilande i och med att jag har heltidsjobb från och med nu och inte har tid med bokföring, etc. Jag vill helt enkelt inte behöva ägna mig alls åt företaget. Om man avvecklar ett företag, kan man starta upp det igen? 

• Bolaget

Det beror ju på vad för företag du har. är det AB eller enskild firma? i princip så avregistrerar du dig för F-skatt, moms och arbetsgivaravgifter.
    Är det bara för din egen del du vill ha det vilande så räcker detta. Behöver man visa upp att företaget ska vara inaktivt så måste du också sälja ut ev lager av varor och betala skulder så att det bara finns anläggningstillgångar och ev långfristiga skulder.

• Chinx

Jag har enskild firma, då är det alltså f-skatt och moms jag ska avregistrera. Är det bolagsverket eller skatteverket jag vänder mig till? 

Svar på tråden Lägga företag vilande