FK kan inte ge tydligt svar...
Hej, Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan ang min föräldrarpenning eftersom jag måste börja planera våren men jag får inget tydligt svar. I maj 2011 tog jag examen (jag har levt på CSN i 2 år förutom några extra hundralappar i månaden då och då) och jag började arbeta redan 1 juni. Under sommaren hade jag tre olika jobb med genomsnittlig inkomst på 13.000 kr/månaden brutto. Inför hösten bytte jag jobb och började som timanställd (60%) medan jag jobbade med mitt eget bolag 50%, här med en genomsnittsinkomst på ca 20.000 kr/månaden brutto. Nu till våren har jag fått förlängd tjänst 50-75% på det företag som jag tidigare fakturerade. Men istället för att fortsätta fakturera funderar jag på att bli anställd hos dem (jag har möjlighet att välja). FK höll med om att det kunde vara bra eftersom det är längre och mer omfattade utredningar för egna företagare som är gravida. Jag förväntar mig en inkomst på ca 14000 kr/månaden brutto. Vad blir egentligen min föräldrarpenning? Vad baseras den på? Hur långt tillbaka i tiden tittar FK på min inkomst.. Innan maj var den ju lika med 0 eftersom jag studerade. I april planerar även jag och min sambo att flytta uppåt landet minst 60 mil norrut. Jag är då i 7 månaden och jag har självklart insett att det blir svårt för mig att hitta ett nytt jobb den sista månaden innan BF. Hur blir det då här? Jag står utan inkomst 2 månader.. Sjunker min föräldrarpenning då? Tacksam för svar från andra med kunskap och erfarenhet :)