• Anonym (Hjälp mig)

Jag blir deprimerad av vårt förhållande..

Kära FL, jag behöver era råd och tankar. Känns som jag fastnat i ett ekorhjul som jag inte kommer ut. Jag lider av depression, och har gjort ett par år. Och jag börjar mer och mer komma till insikt att det är vårt förhållande som är "boven" till att jag är deprimerad.

Min sambo är på intet sätt en elak eller "hemsk" människa i grund och botten, och har många goda sidor, men sättet han GÖR saker och ting på, lämnar alltid mig i mest utsatt situation, eller alltid sämre lottad.. Just nu går vi också igenom en tuff ekonomisk situation, eftersom han är arbetslös och har bara tim inhopp då och då. Men jag gnetar på så gott jag kan, och försöker att hålla humöret uppe. Men det är inte så lätt. Allting han säger och gör, är så dubbel moralistiskt, och det där "tär" på mig.

Tex är vi nu båda förkylda, och jag har vart i flera veckor. Förra veckan hade jag feber och frossa och tappat rösten och funderade på att stanna hemma ett par dagar. Min sambo kom och tittade på mig med sträng blick, och ifrågasatte hur sjuk jag verkligen VAR, och påminder mig om att "har vi verkligen RÅD att vara hemma sjuka", och nej, det har vi egentligen inte.. Så trots att jag verkligen var dålig, tog jag alvedon och gick till jobbet dom 2 kvarvarande dagarna för att inte få karrens. På jobbet satt jag och hosta, nös, frossa, kunde inte svara i telefonen pga ingen röst. Och min chef var verkligen INTE nöjd med att jag var där... Men jag slapp karrens.

Min sambo har nu fått ganska långa timvick både juldagen och annandagen. Idag kom han hem och konstaterade att han börjar få ont i halsen, och kommer säkerligen bli förkyld. Då har han bokat BORT sitt pass imorgon, för det är ingen idé att gå till jobbet när man är förkyld... Så då har vi helt plötsligt blivit av med 11,5 timmes lös. Och utan att så mkt som ens fundera över vår ekonomi. Han är ju sjuk...

Och det här går igenom område på område på område. Och det tar mycket mycket mer på mig, än vad jag trodde. Jag blir så ledsen. Känner mig så otroligt nedvärderad. Jag duger till skiten och grovgörat, men ingenting annat.

Han går hemma hela dagarna, men gör i princip ingenting. Låter allting vara, så jag får ta det pö om pö när jag kommer hem efter jobbet. Och det kan jag väll leva med iofs, om det inte hade vart föar att jag är smärtinvalid, och för varje sak som jag ska göra måste jag "bedöva" mig med starka tabletter. Och ju fler tabletter jag äter, desto sämre hjälper dom i framtiden. Så behöver vara lite sparsam med dom. Men ÄNDÅ, hjälper han inte till... Och när jag säger åt honom, får jag till svar att "smutsar ned gör vi allihopa". Som om det var det frågan gällde...

Just nu känner jag ingenting annat än uppgivenhet och en stor sorg i livet. Det känns som om jag är "fast" här nu. Som att jag är "praktiskt" men ingen som man behöver ta ens vanlig social hänsyn till. Jag gör ju sakerna ändå, om man bara väntar. Visar inte hur jag mår, men jag vill bara gråta. Längtar så starkt efter kärlek, nån som håller om mig, pussar på mig, tittar på mig med varma ögon. Inte nån som ringer med likgilig röst och ger mig "order" om vad jag ska göra hemma eller inte... Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Jag blir deprimerad av vårt förhållande..
  • Dripknot

Jag ställer mig frågande till varför du ens ger honom din tid? Hög tid att bryta upp, hitta dig själv och så småningom hitta nån som verkligen uppskattar dig och värdesätter den tid du ger.

Lycka till.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym

Låter som mitt ex. Han erkände att han lät mig ta allt "skitgöra" för han hade slutat älska mig. Så fort han fick lite uppmärksamhet från annat håll stack han och lämnade mig och 2 chockade små barn. Stick medans tid är!!

• slutatsnusa

du ska sluta ta skit!
    du klarar dig bra utan honom ekonomiskt och känslomässigt lär du må bättre utan honom!

• dec2010

Mitt råd är att prata med någon om det. Sök proffessionell samtalshjälp. Kanske så småningom båda kan vara med så din sambo kan höra en utomstående säga vad han måste höra.

Det är inte sunt som ni har det!!

Klarar du av att ha det stökigt är mitt råd också att låta bli att göra nånting o se om han reagerar.

Och gör ett hushållsschema. Skriv i allt ni gör. Inkl jobb. Låt han fylla i ett o du ett o jämför. Fyll även i annat typ tv osv för att se vad tiden går till. Kanske kan funka som ahaupplevelse!

Lycka till!

• Asd

Låter precis som min sambo var förut. Ett rent helvete faktiskt. Jag pluggade heltid och jobbade. Han pluggade men mindre än mig. Fick göra allt precis som du beskriver. Han visade noll respekt, noll kärlek mm. Jag lämnade honom och förklarade att jag inte orkade med att vara hans jävla hemmafru. Han lovade att bli bättre så jag gav han en chans. Han blev bättre men nu har vi städ schema som vi båda följer. Han har adhd som kan ställa till det lite men om jag pressar honom "lagom" brukar se gå bra. Det kommer perioder då han i te bryr sig, men då får han laga sin egna mat. Du borde antingen ta ett riktigt snack med honom. Om han inte fattar så dra. Varför ska du vara hans hemmafru som plockar upp hans skit? Varför förtjänar du inte bättre än elaka kommentarer och att bli illa behandlad? Min pojkvän har även borderline och de du beskriver passar in på hur han var förut. Känslokall och respektlös. Allt han gjorde och sa var för hans egna skull, vad jag tyckte och kände fanns i te. Om du inte gör nått kommer se garanterat inte bli bättre. Sätt ner foten! Packa en väska med en veckas kläder och dra, har han inte fattat att du är seriös är han inget att ha! För om du sticker och han inte vill ha dig tillbaka är det inget att ha. Då vet du om han verkligen vill leva med dig. Det är mitt tips, och det gjorde så min sambo vaknade till liv. Vi hjälps åt med allt nu

• Daniel 1983

Tillåter man folk att behandla en som skit och en andra klassens människa i sitt eget hem så får man vara beredd på att man blir behandlad därefter. Varför skall du städa om det som han säger är ni båda som skitar ned, varför skall du slita ut dig i arbete när du är sjuk om inte han gör det? Vad får DU ut av förhållandet som du inte skulle kunna få som singel, förutom allt merjobb?

• Anonym (Hjälp mig)

Tack alla för era svar. Jag har fått många bra tankar och infallsvinklar.. och någonting måste jag göra åt situationen...

Svar på tråden Jag blir deprimerad av vårt förhållande..