• Soffi80

Kycklingrecept till nyår, tack!

Skulle behöva lite tips/inspiration till nyår.

Vi ska stå för huvudrätten och vi tänkte kyckling, men det står helt stilla....kan inte komma på något bra, som passar till nyår. Tror att vi ska ha potatisgratäng till.

Tar gärna emot förslag!

• Svar på tråden Kycklingrecept till nyår, tack!
  • MrsLondon

Vi ska ochså ha kyckling.  Kycklingfilé med mozarella och basilika. Bara lägga på mozarellan på kycklingen, basilikan överst och på med olja och in i ugnen =)  Vi har creme fraiche och pommes/ris tillsammans med en god sallad.   Är även gott att krydda kycklingen med citronpeppar.    Tar ca 20 min i ugnen. (plus minus fem)
       Gott nytt år =)

• Cookie10

Jag har fått ett recept av min svärmor på kallskuren kyckling som vi brukar äta med potatis gratäng. Har fått mycket beröm för den de gånger jag bjudit på den. Enkel att göra och en bra bjudrätt.

Ca 1,5 kg kycklingfilé
    Grillkrydda
    4msk olivolja
    2msk sweet chilisås
    2 hackade vitlöksklyftor
    1pkt provencalska kryddor
    1 kruka hackad gräslök

Gnid in kycklingfileerna i grillkrydda, in i ugnen (200-220 grader) jag brukar vända på dem efter 15 min o köra 15 min till.
    När kycklingen är färdig och har svalnat så ska de skäras i skivor.
    Blanda ihop alla andra ingredienser till en marinad och häll över kycklingen.
    Låt den gärna få stå över natten i kylen. Smakar mer då!

Bara ett tips :)

• mfe

kycklingfileér som "öppnats upp" i med pesto och sedan bacon inlindat runt om! GUDOMLIGT!

• Soffi80

Tack för alla fina tips!

Mycket bra recept, ska nog kunna få ihop något nu, tror jag Flört

Gott nytt år alla!

• liljekonvaljaavdungen

Om du inte bestämt dig än har jag ett dundergott förslag.

Smördegsinbakad kycklingfilé fylld med ädeloströra. Serveras med rödvinssås. Väldigt gott och festligare än "vardagskyckling".

• Gurkan

Smördegsinbakad kycklingfilé fylld med en stark smakrik ost och någon god smaksatt färskost och till det en krämig svampsås och en god sallad och vitlöksbröd

Svar på tråden Kycklingrecept till nyår, tack!