• marmelad

Snuva i 4 månader

Jag har en liten kille på 16 månader som nu har varit konstant snorig i snart 4 månader. 
    Han har under dessa 4 månader haft två förkylningar, med hosta och täppt näsa. Men själva förkylningen har släppt, men snoret har fortsatt rinna även emellan dessa. Han fick för några veckor sedan konstaterat förkylninsgastma, och sedan han började medicineras så har den hemska hostan, som han haft lika länge, försvunnit. Men snoret tar aldrig slut.
    Det är ibland gult och ibland genomskinligt snor som rinner.
    Börjar fundera på om det kan vara någon typ av allergi, men läste att när snoret är gult så är det inte allergi. Stämmer detta? Eller kan det vara någon allergi trots att snoret är gult?

• Svar på tråden Snuva i 4 månader
  • Lumo

Han kanske fått bihåleinflammation av det ständiga snorandet?

Besök läkaren o fråga... Försök även rensa bihålorna med tex vattennässpray/näsdroppar frekvent.

• marmelad
    Lumo skrev 2011-12-27 09:11:59 följande:
    Han kanske fått bihåleinflammation av det ständiga snorandet?

Besök läkaren o fråga... Försök även rensa bihålorna med tex vattennässpray/näsdroppar frekvent.
    Han åt penecellin för några veckor sedan, pga att läkaren hittade pneumokocker på ett prov de tog (vilket enligt astmaläkaren inte alls hade behövt behandlas med penecillin), men bihålainflammation behandlas även det med penicellin väl? Tänkte att det borde blivit bättre av den kuren då, ifall det varit det?
  • marmelad

Eller bihåleinflammation kan ju bero på pneumokocker kom jag på, så då har han redan blivit behandlad med kåvepenin, utan resultat.

• Lumo

Är ju inte säkert att penicillinen funkar. Har inte koll på behandling för barn, mer än penicillin, men vuxna får ofta kortisonnässpray istället eller ihop med medicin. Även avsvällande medicin, vad heter den nu...??? Minns tyvärr inte namnet, men jag tar denna som gravid pga igentjockade bihålor (snorig o huvudvärk) pga graviditet, där penicillin inte bitit på problemen...

• marmelad

Ja jag får ringa vc igen och höra med dem. Kortisonspray som finns receptfritt verkar vara från 2 år, så de kan man inte testa. Saken är den att han inte är täppt i näsan, för han behöver inte använda någon avsvällande nässpray, det behövde han bara under förkylningen. Nu rinner det bara. När jag själv har haft bihåleinflammation så har jag varit täppt i näsan med, men det kanske kan vara olika?!

Svar på tråden Snuva i 4 månader