• Anonym (RÄDD)

STORA barngrupper

Hej . Jag är en vanlig mamma, en mamma som nu är djupt orolig. . På min dotters  avdelning går nu 35 barn! Bara det är hutlöst tycker jag. Nu får jag läsa att dom ska ta in ytterligare 6 barn på avdelningen och det ska nu alltså vara 41, fyra etta barn på EN avdelning. Är detta rimligt? Finns det tid till barnen? Har man verkligen koll på 41 barn vid utflykter till tex skogen? Jag mår riktigt dåligt över detta... Har gråtit många ggr efter lämning för att jag är RÄDD för min dotters skull. Rädd att hon ska skadas för att personalen är underbemannad. Ska våra barn gå samma öde till mötes som våra gamla?

Kan tillägga att det nu är 7 personal på avdelningen och den utökas INTE fast det kommer fler barn..... Gråter  

• Svar på tråden STORA barngrupper
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    7 pedagoger på 41 barn det är mindre än 6 barn per pedagog. Det är väldigt bra personaltäthet tycker jag.
    Jag tycker inte du ska hänga upp dej på antalet barn på en avdelning, för vad är en avdelning? Den kan ju se väldigt olika ut beroende på lokaler och kvadratmeter.
    Jag tror nog inte att de tänker gå på utflykt med 41 barn samtidigt på samma ställe. De kommer säker dela upp barnen i mindre enheter. Efter ålder eller mognad, kön eller intresse. Det samma gäller samlingar och övriga aktiviteter.
    Boka ett möte eller fråga på föräldramötet hur deras planering och strukturen för året ser ut. Inte går man med utflykt med 41 barn. Eller försöker få 41 barn att sitta i en samling. Det tror jag nog du förstår när du tänker till lite.
    Tycker inte du ska vara orolig. Däremot tycker jag att du ska fråga hur förskolans dag ser ut så de får förklara.          Eller varför inte vara med en dag!

Mvh Inger

Svar på tråden STORA barngrupper