• Znuffe82

Tvätta duntäcke

Jag tvättade mitt duntäcke igår.

Körde det i torkrumlaren med tennisbollar precis som man ska.

Torkade det länge för att vara riktigt säker på att det var ordentligt torrt.

Men nu luktar det väldigt illa!!!

Kommer lukten försvinna eller är det helt förstört?

Sååå irriterande.         

• Svar på tråden Tvätta duntäcke
  • Lenora

Jag har aldrig hört det där med att man ska ha tennisbollar i torktumlaren men det låter som att det är de som orsakat lukten.

Det är bara att tvätta om igen och låta bli bollar i torktumlaren nästa gång. Glad

• sweasmamma

tennisbollar ska du helt klart ha annars kan dunet platta till sig !! men du ska nog köra på skåpstorrt sen låta täcket luft torka sista .... 

• Nilam

Lukten kommer försvinna när täcket är knustorrt, kan ta ett par dagar.

• viseversa
    Lenora skrev 2011-12-27 08:39:19 följande:
    Jag har aldrig hört det där med att man ska ha tennisbollar i torktumlaren men det låter som att det är de som orsakat lukten.

Det är bara att tvätta om igen och låta bli bollar i torktumlaren nästa gång. Glad
    Man ska visst ha tennisbollar i torktumlaren för att täcket inte ska bli platt!
  • Lumo

Tror att det är själva dunet som luktar, dvs fjäderfät. ;) vissa täcken kuddar gör det. Men har även för mig att som nån sa, att det försvinner på nån dag!

• Znuffe82

Tack :)

Får vänta några dagar och se om lukten försvinner.

Blev så orolig att täcket skulle vara förstört. Det är första gången jag tvättar det och duntäcke är ju inte billiga så hade varit synd att behöva slänga det.

• straw2008

Luktar alltid så när man tvättat dun, det går bort. Jag tycker tennisbollar gör varken till eller från faktiskt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Majuni
    Lenora skrev 2011-12-27 08:39:19 följande:

knappast tennisbollarna som gjort att täcket luktar illa, tennisbollar ska man ha när man torkar dun för att slå ut dunet så det blir fluffigt. 

Däremot luktar dun skitilla om det inte är riktigt torrt. 
  • Lenora
    viseversa skrev 2011-12-27 08:58:27 följande:
    Man ska visst ha tennisbollar i torktumlaren för att täcket inte ska bli platt!
    Majuni skrev 2011-12-27 10:02:16 följande:
    knappast tennisbollarna som gjort att täcket luktar illa, tennisbollar ska man ha när man torkar dun för att slå ut dunet så det blir fluffigt. 

Däremot luktar dun skitilla om det inte är riktigt torrt. 
    Kanske får ta och prova med tennisbollar nästa gång då. Solig

Jag tänker bara hur det skulle lukta gummi i hela huset efteråt! Men ni har ju provat och det har fungerat så jag får lita på er.
  • Royalle

dun, äkta ull och annat naturligt från djur luktar alltid illa när det är blött. typ våt hund...

Svar på tråden Tvätta duntäcke