• Fialottis

Volvo XC90- Bra bil för tvillingfamilj?

Som rubriken lyder. 
    Vi väntar tvillingar och har en dotter på 4,5 år sedan tidigare. Vi har nu funderat på en större bil och därmed en Volvo XC90. Är det någon som har en sådan, med tvillingar? Tänner mest på platsen för babyskydd/bilbarnstol, vagn etc?

• Svar på tråden Volvo XC90- Bra bil för tvillingfamilj?
  • Corner creek

nu har jag varken tvillingar eller en xc 90... men den bilen är ju väldigt hög då den räknas till stadsjeep tänkte att det blir tungt å få upp vagnen så högt.... samt att bagaget inte är så stort 

• Cecci78

jag hade nog valt en 7-sitsig, kan bli trångt med tre bilstolar i baksätet, det är väl inte så jätterymligt. Och jag håller med om att det blir högt att lyfta vagn o även babyskydden in i bilen

• Tallen
    Vi har en xc90 och jag älskar den, får plats med allt- behöver aldrig oroa mig för att vagn, väskor, hundar, matkassar etc inte skall få plats! Man sitter lite högre och ser ut mycket bra, känns otroligt säker. Stolarna i baksätet går att flytta fram/ bak, har 2 extra säten längst bak och även när de är uppe så finns det plats för bagage/ vagn bakom. Det är mycket lätt att lyfta babyskydd/ barn in och ut ur stolen då baksätena är i perfekt höjd och det samma gäller saker in och ut ut bagageluckan som även är perfekt för blöjbyte när det kniper :). Vi har en mountain buggy vagn och XC90 är i princip den enda bilen där jag får i vagnen på längden utan att behöva mecka.

Vår har gått över 20.000 mil och jag kommer att ha den i många år till innan det är dags att uppgradera till en nyare modell!
  • Tallen
    Cecci78 skrev 2011-12-29 20:57:38 följande:
    jag hade nog valt en 7-sitsig, kan bli trångt med tre bilstolar i baksätet, det är väl inte så jätterymligt. Och jag håller med om att det blir högt att lyfta vagn o även babyskydden in i bilen
    XC90 är sju-sitsig, det finns 2 säten i bagaget som är nedfällda och kan tas upp var och ett för sig.
  • Cecci78
    Tallen skrev 2011-12-29 21:05:44 följande:
    XC90 är sju-sitsig, det finns 2 säten i bagaget som är nedfällda och kan tas upp var och ett för sig.
    inte alla är 7-sitsiga, det är väl tillbehör? Finns extrasäten även till v70 o många av föregångarna
  • Tallen
    Cecci78 skrev 2011-12-29 21:28:23 följande:
    det är en härlig bil men det där med bagage är ju ganska subjektivt, när du har 7 säten uppe o lastat in en vagn så är det inte så mycket plats kvar för tex en semesterpackning...

www.blocket.se/stockholm/Fullutrustad_XC90_Na...

Har bara lånat bilden härifrån för att illustrera, alltså inte min annons
    visst är det subjektivt precis som allt, jag delar med mig av det som jag har erfarenhet av. Det är plats i bagageutrymmet även om alla säten är uppe en vagn går in på högkant/ liggandes på sidan utan problem och då är det plats för annat också, framför allt kan man lasta på höjden. Bl.a. gjorde Jermey Clarkson på Top Gear ett test av SUVs som är sjusitsiga och XC90 är den enda där man t.ex. får plats med en barncykel ståendes utan problem i bagageutrymmet när samtliga säten är uppfällda.
  • Fialottis
    Tallen skrev 2011-12-29 21:03:59 följande:
    Vi har en xc90 och jag älskar den, får plats med allt- behöver aldrig oroa mig för att vagn, väskor, hundar, matkassar etc inte skall få plats! Man sitter lite högre och ser ut mycket bra, känns otroligt säker. Stolarna i baksätet går att flytta fram/ bak, har 2 extra säten längst bak och även när de är uppe så finns det plats för bagage/ vagn bakom. Det är mycket lätt att lyfta babyskydd/ barn in och ut ur stolen då baksätena är i perfekt höjd och det samma gäller saker in och ut ut bagageluckan som även är perfekt för blöjbyte när det kniper :). Vi har en mountain buggy vagn och XC90 är i princip den enda bilen där jag får i vagnen på längden utan att behöva mecka.

Vår har gått över 20.000 mil och jag kommer att ha den i många år till innan det är dags att uppgradera till en nyare modell!

Låter lovande :) Har ni tvillingar, hur gamla isåfall?
    Mountain buggy har vi också tittat på, Duo vagnen. Är det en sådan du har?
    Tack för ditt svar!
  • twinkies

Hej

Vi har tvillingar på 3 år och en storebror på 4,5 år och har en XC90. Ibland sitter dem i två rader och ibland på en rad. Vi hade Baby Jogger City Mini och den har gott om plats även när alla sittrader är uppe. Vi kom precis hem från semester och hade med oss 5 stora reseväskor och alla barn i bilbarnstolar i ett rad. Vagnen behöver vi inte längre. Men en dubbelsulky hade vi nog kunnat stoppa in också :)

Kan varmt rekommendera bilen!

• bastardized

XC90 är en fantastisk bil och kan varmt rekommenderas.Välj en 7-sits Diesel version.
      Lastutrymmet behöver du inte bekymmra dig över.Däremot är det ganska högt att lyfta in barnvagnar och bröte om man jämför med en vanlig tråkig v70 tex.

Svar på tråden Volvo XC90- Bra bil för tvillingfamilj?