• ZillyChili

    Fraktur vid kejsarsnitt

    Den 2/8 kom min älskade son till oss, med planerat kejsarsnitt p g a sätesläge.
    När de tog ut min gosse råkade de bryta vänster lårben på honom, vilket innebar att vi fick ligga kvar i två veckor för att pojken var tvungen att ligga i sträck.
    Jag har förstått att detta är mycket ovanligt och de hade kontinuerlig kontakt med barnortopeden i Lund för att veta vad de ska göra.

    Pojken är snart 5 månader, benet har läkt ihop fint men är lite kortare än det andra, samt att det är en knuta på utsidan av låret för att benet läkt ihop med 30 graders vinkel.

    Det är så många mammor här så jag tänkte att det kanske fanns någon mer som varit utsatt för detta och som kan berätta hur det gick för deras lille och benet.
    Läkarna är hoppfull om min sons ben och tror att det ska växa ifatt och att knutan ska försvinna. Men jag grunnar ändå lite på det och har svårt att ta till mig vad de tror. Jag vill höra talas om andra fall som varit liknande, veta fall där det har ordnat sig.
    Någon??         

  • Svar på tråden Fraktur vid kejsarsnitt
  • ZillyChili

    De vet inte hur det gick till, han var tydligen inte svår att få ut men de hörde att det knäckte till vid uttaget men trodde att det var höften. Höften är tydligen vanlig vid kejsarsnitt nämligen.
    Så jag har faktiskt inte fått ett riktigt svar på det, läkarna kliade sig bra i huvudet och alla "inblandade" undvek mig och och sambon under tiden vi låg inne.
    Vi fick be om att få prata med kirurgen, hon kom inte automatiskt till oss vilket man kan tycka att hon borde när sånt här händer, för självklart väcker det en massa frågor hos oss som föräldrar. 

  • education

    Har de undersökt om han har någon form av benskörhet? Eftersom han inte var svår att få ut och ändå fick en fraktur på kroppens största ben?

  • ZillyChili

    Nej, inte vad jag vet i varje fall. De håller bara koll på läkningen. Väntar på svar för att se så de lagt in en anmälan om detta, för orsaken måste ju fram så de kan undvika det i framtiden.
    Önskar inga andra detta, även om det inte var livshotande så är det knappast ett optimalt sätt att påbörja sin relation med sitt barn.
    Att inte få hålla honom de två första veckorna, bara kunna klappa honom på kinden när han är ledsen.  

  • education

    Du kan ju alltid be om att få ut patientjounalen för att se svart på vitt hur de förklarat att skadan uppstått. Förstår att det måste ha varit jobbigt. Och det är ju mycket lättare att acceptera och gå vidare om man får ordentliga svar på vad som hänt och varför. Ibland är det ju ingens "fel" men då behöver man få rimlig information om händelsen också, något du inte verkar ha fått då du träffat kirurgen men ändå har väldigt grundläggande frågor som saknar svar.

  • ZillyChili

    Ja, jag skickade efter journalerna, men uttryckte mig nog dåligt för jag fick bara hem min förlossningsjournal.
    Behöver den till försäkringen med, så att de ser att det är en förlossningsskada.
    Det står visserligen i min förlossningsjournal men det är skrivet av en barnmorska och jag tror inte försäkringsbolaget köper det då. 
    Men det verkar inte finnas fler här på FL som upplevt samma sak =( Fast det är ju bara positivt i så fall!
    Eller så har de inte sett min tråd.
    Hade varit "kul" och se hur det har gått för deras barn efteråt.   

  • Saruul

    Hej

    Exakt samma olycka har hänt för oss i juli.

    Jag ville veta hur är era son nu?

Svar på tråden Fraktur vid kejsarsnitt