• aprilsill

Handbagage?

Kände att min fråga var lite svår placerad... Får man ha mascara i handbagaget, eller räknas det som en vätska?

• Svar på tråden Handbagage?
  • Nemi76

Tror det räknas som en vätska och du får ha den i handbagaget men i en särskild påse.

• Kaneldoft

Jag förstår inte riktigt handbagage är väl en väska och varför skulle du inte få ha mascara där menar du?

• Nemi76

Så länge vätskorna är i en förpackning som inte rymmer mer än 1 dl och du inte har fler vätskor än vad som får plats i en återförslutningsbar påse som rymmer totalt 1 liter är det fritt fram att ha dem i handbagaget. Påsen ska dock visas upp i säkerhetskontrollen.

• Nemi76
    Kaneldoft skrev 2011-12-27 13:18:57 följande:
    Jag förstår inte riktigt handbagage är väl en väska och varför skulle du inte få ha mascara där menar du?

Vätska, inte väska
  • Villvaliten

Så här är reglerna... Allt som räknas som vätska eller kräm måste vara i burkar/flaskor etc som rymmer max 100ml(1dl). Alla dina burkar/flaskor ska rymmas i en återförslutningsbar plastpåse (finns att få på flygplaterna om du inte har hemma) som totalt rymmer max 1 liter. Ja - mascara, läppglans, deo, tandkräm etc etc räknas tyvärr som vätska men givetvis är det från kontrollant till kontrollant. Jag har råkat ut för alla sorter. Tänk på att kolla mängden på dina burkar/flaskor!!! Jag har sett många som fått lämna dyra parfymer - å då kvittar det vad dom säger. Jag brukar köra dubbla necesserer... en med kammar, borstar, puder, ögonskugga etc etc och en påse med bara "flytande". Ciao! //Ulrica

• Nemi76
    aprilsill skrev 2011-12-27 13:27:37 följande:
    Dom här påsarna, dom får man på flygplatsen eller?

Oftast, men åker du med Ryan Air vill jag minnas att de börjat ta betalt för påsarna. Men en vanlig fryspåse som är återförslutningsbar och rymmer max 1 liter fungerar det också.
  • Ja82

Jag har alltid sminkväskan i handväskan, alltså i handbagaget och det har aldrig varit ett problem. Flyger minst 5ggr / år.

• älskarlivet81
    Nemi76 skrev 2011-12-27 13:29:37 följande:
    Oftast, men åker du med Ryan Air vill jag minnas att de börjat ta betalt för påsarna. Men en vanlig fryspåse som är återförslutningsbar och rymmer max 1 liter fungerar det också.

Så typiskt RyanAir! Skulle aldrig få för mig att åka med dem! Ts: När jag flugit har det alltid funnits påsar innan man går in i säkerhetskontrollen
Svar på tråden Handbagage?