• Ejin

tips på goda pajer

Hej
    Min dotter fyller tre imorgon så på torsdag ska vi fira henne lite. eftersom det är eftermiddags kalas tänkte jag bjuda på lite olika pajer med sallad.
    Har googlat i tre dagar och det finns ju 1000tals recept. Kan inte alls bestämma mej. Det ska vara tre olika pajer och en av dem ska va taco paj iaf då jag har köpt flera kg billig köttfärs. Men kan ej bestämma vad jag ska göra mer för pajer.

Någon som har ett smarrigt paj recept så dela gärna med er. Funderar på en med kyckling samt en med fisk eller skaldjur också men vet inte riktigt.....

• Svar på tråden tips på goda pajer
  • Kaneldoft

Kyckling och broccolipaj gillar jag men även räkpaj fast recept är jag dålig på

• Ejin
    Boost skrev 2011-12-27 16:02:52 följande:
    Broccoli- och ädelostpaj är jättegott!
    har du något smarrigt recept.

Om någon har recept på kyckling eller skadjurspaj så uppskattas detta också.

ett plus är om det går att förbereda en hel del dagen innan då jag jobbar innan kalaset på torsdag.. 
  • Boost

Länkar till det receptet jag brukar göra efter:
    http://fiaskastruller.se/2009/04/30/broccoli-och-adelostpaj-med-bacon/

Bacon går att utesluta, tycker inte det blir så mycket smak av den ändå.

Brukar göra ett vanligt pajskal med mjöl, smör och vatten.
    Finns ju dock massor av olika varianter.

Min mamma brukar göra en jättegod kall räkpaj. Ska fråga henne efter receptet eftersom jag inte hittar det här hemma. Går att förbereda dagen innan.
    Även denna broccolipaj går ju att förbereda dagen innan och bara värma på lite innan kalaset börjar.
    Återkommer med räkreceptet alldeles snart :)

• fesun

Kasslerpaj med massa ost. Typ tomatsås med krossade/passerade tomater, lök, vitlök, oregano, basilika t. ex. (och kassler då!) och ett lager ost under fyllningen och ett över. jättegott!

• mariechen

Arla har recept på en räk- och chilipaj som är gudomlig!!! Har bjudit på den flera ggr och även de som annars inte gillar räkor gillar den!!!! Rekommenderas varmt!!!!

• Boost

Här kommer den goda kalla räkpajen.

Gör ett pajskal och grädda detta. Låt kallna.
    Blanda ihop 1 burk créme fraiche, 1 ask Philadelphia och 1 hackad rödlök.
    Bred denna röra över pajskalet.

Hacka röd/gul paprika och lägg i en ring runt hela ytterkanten på pajen.
    Innanför denna lägger du en ring av hackad crabsticks.
    Sedan fyller du mitten med en hög av räkor.
    Slutligen lägger du några snygga klickar av stenbitsrom runt om "räkhögen".

Går snabbt att göra. Perfekt att förbereda dagen innan.
    Och tillsist så är det riktigt god!!!

• Ejin

har nog nästan bestämt mej för lax paj nu iaf. verkar riktigt enkelt att göra och jag jobbar hela dagen imorgon så det måste vara lätt..

Ska nog trots allt bara göra två pajer, en stor taco och en med lax. Det borde la räcka om man har en matig sallad til? Det kommer  8 vuxna och ett gäng ungar men ungarna är små och äter lite så. Elller blir det för lite? Är jätte osäker. och hur pass mkt kan man förbereda dagen innan? Ska man göra klart fyllning och allt och lägga ihop de eller ska man göra fyllning för sig och deg för sig och göra dem imorgon??

om någon har någon god matig sallad på recept också så tas det tacksamt emot... 

Svar på tråden tips på goda pajer