• E Velibo

Hjärtklappning, skakningar, svettningar i samband med toabesök!

Är gravid i v.19+2 och har under hela graviditeten haft enorm hjärtklappning som kommer och går men som framförallt drar igång när jag ätit och håller i sig i runt 2 timmar. Har även känt av det när jag känner att jag behöver gå på toa och ibland när jag bara blir kissenödig.

Härom natten vaknade jag av att hjärtat slog väldigt hårt och snabbt och jag hade ont i magen, fick värmevallningar och skakade i hela kroppen. Fick gå på toa flera gånger och hade diarré. Blev även yr när jag satt på toa. Det gick sedan över när magen kändes bättre och jag "fått ut allt".  Har lite av en problemmage med IBS och förstoppning och diarré om vartannat, men har aldrig märkt av dessa andra kroppsliga symptom som hjärtklappning, svettning och skakningar i samband med toabesök innan jag blev gravid. Var riktigt obehagligt!

Någon som vet vad det beror på? Vanligt när man är gravid? Bebisen som tar plats i magen och det blir svårt att få ut avföring? Bebisen trycker på blodtillförsel eller avföring trycker på blodtillförsel?? Jag vet inte...någon som vet?
    Vill helst slippa gå till läkare då jag aldrig blir tagen på allvar. Dessutom får man ju höra att ALLT är normalt när man är gravid! Man börjar ju undra om dom verkligen har en aning om vad som är normalt och inte....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 16:34
    Glömde skriva att jag även spydde en hel del och var jättesur i magen.

• Svar på tråden Hjärtklappning, skakningar, svettningar i samband med toabesök!
  • Ruggugglan

Jag hade hög puls under hela min andra graviditet och läkarna kunde inte svara på varför jag hade det. Jag kände ofta av att det. Men det var ingen fara enligt läkarna. Jag var även yr och hade problem med huvudvärk. Jag såg väl inga samband men när jag var mer aktiv var det värst.

Ta blodtryck och puls, se om det är högt. Kanske det som spökar?

• turpis

Förstoppningsdiarré, kanske? Googla om du inte känner till det. Fast det stämmer ju inte om du får det när du kissar också...

• E Velibo
    litenlitenliten skrev 2011-12-27 16:19:15 följande:
    Jag hade hög puls under hela min andra graviditet och läkarna kunde inte svara på varför jag hade det. Jag kände ofta av att det. Men det var ingen fara enligt läkarna. Jag var även yr och hade problem med huvudvärk. Jag såg väl inga samband men när jag var mer aktiv var det värst.

Ta blodtryck och puls, se om det är högt. Kanske det som spökar?
    Har haft hjärtklappning och hög puls hela graviditeten men inte i samband med att jag fått ont i magen och diarré. I början runt v 5. blev det några besök till akuten och även en ambulansfärd då jag hade riktigt mycket hjärtklappning, ont i bröstet och svårt att andas. Hade då stundtals puls på upp till 170. Fick ta ekg och alla möjliga prover men inget fel hittades. Sedan låg jag inne med dropp i totalt 3v då jag spydde konstant.

Blodtrycket har gått upp och ner och var högt, dock inte för högt, när jag låg inne, men vid det senaste besöket hos BM var det lägre 95/60. Så yrsel och huvudvärk har jag med haft.

Tyckte mest det var obehagligt nu när det kom i samband med toabesök, plus skakningarna var riktigt jobbiga, man blev ju lite orolig när man inte kunde sluta skaka. Kan tillägga att jag även spydde ganska mycket just då och var väldigt sur i magen.
  • E Velibo
    turpis skrev 2011-12-27 16:31:12 följande:
    Förstoppningsdiarré, kanske? Googla om du inte känner till det. Fast det stämmer ju inte om du får det när du kissar också...
    Har jag också funderat på. Var väldigt förstoppad i början av graviditeten och även veckan innan den här natten då jag mådde dåligt.
    Det är bara hjärtklappning jag får när jag är riktigt kissenödig, inte de andra symptomen jag fick dennan gången.
  • Hultis

Jag vet vad det är. Det heter "dumping" googla det så kan du läsa mer om det, hittade en del bra länkar. Lycka till!

• Teskedsmamman
    Dumping Måltidsrelaterade besvär hos patienter som genomgått operation av magsäcken eller så kallad vagotomi. Dumpingbesvär anses bero på att magsäcken tömmer sig alltför hastigt, varvid tunntarmen överbelastas. Besvären kan komma genast efter måltiden (tidig dumping) eller l - 2 timmar senare (sen dumping). Fyllnadskänsla, illamående, uppkastningar, hjärtklappning och svaghetskänsla är vanliga symtom. Besvären kan lindras med lämplig diet.

Det där råkar även LCHF:are ut för om de äter för mycket kolhydrater på en gång, jag har råkat ut för det.

Tips till TS, ta längre tid på dig när du äter. Det kan hjälpa... Sedan kan t ex gaser i magen göra så att det känns som att man får en hjärtinfarkt t ex. Jag tror inte det är nåt farligt men ta kontakt med din BM för säkerhets skull 
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • E Velibo

Dumping skulle det mkt väl kunna vara!  Men har aldrig opererat mig eller liknande och inte haft dessa besvär innan jag blev gravid. Det enda jag känt tidigare är att jag blivit enormt hungrig var 3.e-4-e timma och måste då äta annars mår jag illa. Hungern kommer ofta väldigt plötsligt och det kan ju ha att göra med att magsäcken tömt sig fort efter förra måltiden. Har även orolig mage sen tidigare och blir väldigt uppblåst när jag ätit.

Och det blir faktiskt värre när jag ätit något med mkt socker i, värst när jag ätit svärmors bullar!

Kan man göra något åt detta, förutom att tänka på vad man äter? Jag hoppas verkligen att detta inte fortsätter efter graviditeten!!?

• E Velibo

La märke till en sak nu när jag ätit... Efter ca 30min så skenar hjärtat iväg, jag blir varm och så känns det som ett tryck runt magen, ovanför där bebis ligger. Svårt att beskriva... som att någon drar åt runt magen samtidigt som något vill ut.....typ...haha! Skönt är det inte iaf!

• Hultis

Det är dumping, man kan få det när man är gravid. Man behöver absolut inte vara opererad bara för att få det. Kan nästan garantera att det är det. Kommer oftast inom en timme efter att man har ätit: hjärtklappning, ont i magen, yrsel, nästan att man känner panik å tror att man ska svimma. Och oftast så slutar det med diaree. Det är bara att vänta ut, går över när bebis är ute. Försök att dra ner på sött och fett, men ibland kommer det att komma ändå. Berätta för din bm att du har problemet, en bra bm är påläst och vet vad det är samt att det är ganska vanligt flr många i olika utsträckning. Undrar du något kan du annars fråga mig. Lycka till!

• heartofgold

Åh, så där har jag också speciellt när jag ätit kolhydratrika måltider eller druckit juice. Jag är varken överviktig eller opererad men jag tror att jag är lite känslig för när insulinet frigörs för snabbt. Så mitt tips är att äta mindre snabba kolhydrater och undvika söta drycker till måltiderna. Jag kan ha sådär även fast att jag inte är gravid, försöker se det som att kroppen talar om för mig att jag ska äta mer hälsosamt.

Svar på tråden Hjärtklappning, skakningar, svettningar i samband med toabesök!