• aijo

Hund som ätit choklad, farligt??

Glömde ställa undan chokladasken när vi åkte och handla, och när vi kom tillbaka nu så var den tom, hunden har satt i sig den.
    Hade ca 10 bitar kvar i en Paradisask från Marabou (alltså ljus choklad) och hunden är en tibetansk spaniel/lhasa apso på 10kg.
    Bör jag var orolig och ringa vet??

• Svar på tråden Hund som ätit choklad, farligt??
  • hallandsliv

Ingen fara! Ljus choklad av den sorten innehåller nästan ingen kakao. Kanske blir hunden dålig i magen av allt fett som det innehåller, men annars är det ingen fara.

• Pedagog200701

Du kan nog vara lugn! Som en annan skrivit är det inte mkt cacao i den chokladen. Men jag förstår din oro! När jag var liten fick alltid vår hund en chokladbit när vi varit och handlat och hon suttit utanför. Man hade väl inte sån koll då på att det var farligt men hon levde ett helt sunt liv.

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • aijo

Ja det är ju så lätt hänt, även om man alltid försöker tänka på att ställa undan allt.
    Ska hålla ett extra öga på eventuella symtom..
    Tack igen för era svar :)

• Shira

Var med när en liten hund tvärdog på stan efter att ha satt i sig nån slags chokladboll som låg slängd på gatan. Hemskt! Så jag skulle nog kolla med veterinär för att vara säker!

• ialia

Min kompis hund gjorde exakt samma sak. Vetrenären så då till honom att gå en lång promenad. Hunden åt gräns och spyde lite sen va de bra. Så ingen fara.

• Pedagog200701
    Shira skrev 2011-12-27 19:59:10 följande:
    Var med när en liten hund tvärdog på stan efter att ha satt i sig nån slags chokladboll som låg slängd på gatan. Hemskt! Så jag skulle nog kolla med veterinär för att vara säker!
    Och det berodde på chokladen?! Har du läst obduktionsrapporten?
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Jowimo

Min hund lyckades för flera år sen när hon var ensam hemma hitta två chokladkartonger som det var ungefär hälften kvar av i båda hon åt upp alla utom dom med körsbärslikör i visade inget speciellt med henne sen och idag är hon en pigg o glad snart 10 åring

• Shira

Pedagog... Nej det är klart att det kan vara ett sammanträffande att en till synes frisk hund äter choklad och sen dör. Säger bara att JAG skulle hellre ta det säkra för det osäkra. Skulle inte låta bli att kontakta veterinär för att okända människor på FL säger att det är lugnt, men det är ju bara min åsikt...

Svar på tråden Hund som ätit choklad, farligt??