• Javisst

    Ang hur graviditetsmånader räknas

    Många frågar hur långt man har gått och jag har stenkoll på vilken vecka jag är i men vilken måndad tycker jag är knepigare (och jag tycker förövrigt det är trevligare att svara vilken månad, det känns inte lika intimt på något sätt och lättare för andra att förstå).

    Men hur räknar man månader egentligen?
    Om jag skulle räkna själv hade det blivit såhär:
    Vecka 1-4 = Gravid i första månaden
    5-8 = andra
    9-12 = tredje
    13-16 = fjärde
    17-20 = femte
    21-24= sjätte
    25-28 = sjunde
    29-32 = åttonde
    33-36 = nionde
    37-40 = tionde

    Men man säger ju att man är gravid i nio månader? Räknar man bort den första månaden och flyttar alla månader ett steg? Eller hur gör man?

    /Nyfiken

  • Svar på tråden Ang hur graviditetsmånader räknas
  • whitetrach86

    Som jag fattat det när man räknar gravid månader

    1:a månaden: v 4-7
    2:a månaden: v 8-12
    3:e månaden: v 13-16
    4:e månaden: v 17-20
    5:e månaden: v 21-24
    6:e månaden: v 25-29
    7:e månaden: v 30-33
    8:e månaden: v 34-38
    9:e månaden: v 39 +

  • Cicek

    Jag räknar bara från sista mensen och framåt en månad i taget. Hade senaste mensen 23 juni så nu är jag i början av 7e månaden. Det finns ju egentligen 10 "gravidmånader" men folk har väl inte koll på det innan de själva blir gravida :) Så man får förenkla så gott det går.

  • brummagumman

    Ja vecka 1 är man ju inte befruktad än så det är kanske därför man förut räknade månader och inte veckor. Gissar jag iaf :) och eg är det ju bara en månad/år som är exakt fyra veckor, övriga har ju fler än 28 dagar.

  • Tant Mutti

    Jag är i vecka 35 och enligt Familjelivs graviditetskalender är jag i nionde månaden. Jag tycker också att det är krångligt att förklara i vilken månad jag är så jag brukar svara med hur lång tid det är kvar (t ex ungefär 1,5 månader till BF).

  • Javisst
    Tant Mutti skrev 2011-12-27 20:25:44 följande:
    Jag är i vecka 35 och enligt Familjelivs graviditetskalender är jag i nionde månaden. Jag tycker också att det är krångligt att förklara i vilken månad jag är så jag brukar svara med hur lång tid det är kvar (t ex ungefär 1,5 månader till BF).
    I min kalender står det två olika - att jag är i fjärde kalendermånaden men också femte graviditetsmånaden.

    Hittade faktiskt en bra beskrivning:

    Vad är en kalendermånad, graviditetsmånad och lunarmånad?Man brukar ofta referera till vilken månad man är i när man berättar om sin graviditet inför andra, då är det kalendermånad man pratar om, dvs januari, februari, mars osv. En graviditetsmånad är däremot alltid 28 dagar och en del kallar den även för lunarmånad, dvs tiden mellan två nya "mån"-dagar. Man är alltså gravid i ca 9 kalendermånader men i 10 graviditetsmånader (eftersom dessa månader är exakt 4 veckor dvs 28 dagar). I vår uträkning här nedan utgår vi från att kalendermånaden är ca 30 dagar lång och startar när du blir gravid, dvs vid ägglossningen. Graviditetsmånaden utgår alltid från din senaste menstruation. Man kan sammanfatta begreppen såhär:

    Kalendermånad

    • Startar: Vid ägglossningen (dvs ca 2+0)
    • Längd: ca 30 dagar
    • Varar: 9 kalendermånader
    • Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite
    • Används: Vanligen inför vänner (dock inte barnmorskan)


    Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)

    • Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0) 
    • Längd: Alltid 28 dagar (dvs 4 veckor) 
    • Varar: 10 graviditetsmånader
    • Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse
    • Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta


    Källa: www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/gravid...

    Så om jag ska ta mig som exempel så hade jag ÄL (då jag blev gravid) i sept. Då blir september min första månad, oktober min andra, november min tredje och så nu december min fjärde. Det stämmer bra med att jag har beräknad förlossning i maj
  • Pinkflower880

    Brukar räkna efter BF. Har BF 12/6, så varje 12:e byter jag månad. Är alltså i fjärde månaden nu...

Svar på tråden Ang hur graviditetsmånader räknas