• minisnutt

41 graders feber=farligt?

Hur hög feber kan en 1-åring ha innan det är farligt? Min son hade 41 grader igår kväll ohar haft upp till 40 grader idag o nu ikväll 40,6.
    Jag ringde rådgivningen igår, men så länge han var kontaktbar var det inte farligt sa de.
    Men nu vill jag ha lite råd av er här inne...

• Svar på tråden 41 graders feber=farligt?
  • kissemjao

Min dotter (nu tre år) har haft 41 gradig feber vid flera tillfällen. Oftast har hon varit lite påverkad och slö, men vid något tillfälle har hon varit tämligen oberörd. Jag går efter allmäntillståndet. Hon kan ibland ha 38 grader och vara jätteslö... så tempen verkar inte alltid tala hela sanningen om tillståndet.
    Men när febern är så hög så är det ju viktigt medfebernedsättande, vatten och vila! Håller den i sig i mer än tre dagar eller om barnet blir mycket slött så tar man kontakt med läkare.

• HelenW

Min mans morbror är läkare, och han berättade om ett barn har mer en 39-40 graders feber i 2 dagar så ska man åka in för barnet kan fått en rejäl inflammation i kroppen, så skulle ja vara er så skulle jag ringa in till akutet å kolla med dom eller bara åka in, för de är inte bra för en 1 åring att ha så hög feber i 2 dagar....kram

• Vitsippa

Man blir ju skrämd när barnhar hög feber, men det ska ju inte vara farligt säger de som vet. Om han dricker och inte blir slö så ska det inte vara farligt. Hoppas att han blir bra snart.

• Adelinas mamma

det är inte farligt sålänge hans allmänntillstånd är ok och han driker mycket och kissar och om febern går ner med hjälp av alvedon eller liknade.

• 2mammis

Ett barn kan ha hög feber i 3 dygn. Har febern inte gett med sig efter det 3:e dygnet bör man kontakta läkare.

• Vitsippa

Ja, om man ringer till barnmottagningen så brukar de ju bara ta emot om barnet har varit dåligt (och blir sämre) efter flera dagar, eller om hon/han är slö och inte dricker. Så det kan ju knappast vara farligt med feber i ett par dygn, för då skulle de nog ta emot e tidigare.

Svar på tråden 41 graders feber=farligt?