• Rosesarered

Bädda vagga/vagn/spjälsäng med madrasskydd?

Har börjat planera för inköp till vagn och spjälsäng. Såg att IKEA har ett som heter "Len" men läste under informationen "Skall ej placeras under bebisens huvud då materialet inte andas."
    Vill man inte ha ett som även täcker under huvudet? Jag menar bebisen kan väl kräkas också. Eller är det onödigt inköp? 

• Svar på tråden Bädda vagga/vagn/spjälsäng med madrasskydd?
  • Momalicious

Inga såna ska man ha under huvudet. Lägg en handduk under huvudet om den kräks mycket.

• caroline88

Får jag fråga varför du skall ha ett madrasskydd till en så liten?

• Rosesarered

Jag vet inte? Fick för mig att det behövdes, men det kanske det inte gör? Är helt lost med vad som behövs och inte.

• caroline88

Jag har inte haft det till min tjej ännu.. Fler anledningar:

1. Blir väldigt varmt och svettigt att ligga på för de små.

2. Be kissar inte på sig i den ålder :) blöjorna sitter på :)

Bättre att lägga en handduk under om man är rädd att blöjan skall läcka... Annars hade jag satsat på att inte ha något madrasskydd... :) kanske en tunnare bäddmadrass som man kan slänga i tvätten om det skulle läcka lite :)

• Rosesarered

Tack för tipset, då kan jag stryka en sak till. Gillar att listan blir mindre ;) 

• Genuin

Varför inte köpa en madrass från IKEA som är anpassad till bebisar? Man får väl anta att de har tänkt på vilka kemikalier som använts vid framställningen etc.

• caroline88

Tycker jag du gör rätt i :) stryk det! Det kan du använda när de blir lite äldre och skall bli torra :)

• Rosesarered

Skall man ha vanlig madrass och bäddmadrass ovanpå?

• caroline88

Vi har det :) Inget man måste ha. Men om han/hon skulle kräkas eller något annat är det bara att slänga bäddmadrassen i tvätten ;) sedan är set skönare att sova på :)

• Triple Trouble

Det finns plastad frotté som andas, den är rätt dyr. Vår ena hade reflux och kräktes 40 ggr per dygn och ibland kom det kaskader som sprutade två meter rakt ut. Vi hade inte överlevt utan plasten.

Vi hade alltså plasten under bäddmadrassen, annars hade kräkset läckt rakt igenom den.

• caroline88

Ja det kan man Oxå ha :) men är det så vanligt att de kräks så mycket
    På natten? Tror inte jag känner någon där de har kräks så mycket på natten.

Svar på tråden Bädda vagga/vagn/spjälsäng med madrasskydd?