• Anonym (snåljåp)

Dyrt om man har pengar?

min pappa ska snart in på någon typ av serviceboende. Denna service kostar väl en månadsavgift kan jag tänka mig. Min undran nu är om avgiften är i relation till hur mycket pengar han har. Han har sålt ett hus och har kanske runt sju hundra tusen kronor på banken. Blir hans avgift lika stor vare sig han är utfattig eller har någon miljon på banken?

• Svar på tråden Dyrt om man har pengar?
  • Majsan70

Taxan beräknas på inkomst precis som dagisavgift o fritidsavgifter gör.

• Jenny Hä

Sparande räknas in i beräkningen om man har mera än 100000 kr i tillgångar

• Anonym (snåljåp)

Han har bara pension. Så du menar att det inte spelar någon roll om man har mycket pengar på sitt bankkonto?

• Anonym (snåljåp)
    Jenny Hä skrev 2011-12-27 21:34:55 följande:
    Sparande räknas in i beräkningen om man har mera än 100000 kr i tillgångar
    Jag hann skriva mitt inlägg innan jag såg ditt. Okey, då är det en nackdel att ha såpass mycket synligt på ett konto förstår jag.
  • Themis

Från swedbanks sidor:

Vad kostar det?
    Kostnaden beror på var du bor och vilken service du behöver eller vill ha. Din pension har också betydelse.

I de privata boendeformerna avgör varje verksamhet själv sina avgifter. Ta reda på i förväg vad som ingår och inte ingår.

Det finns ett högkostnadsskydd för avgifter för äldre- och handikappomsorg. Det innebär en lagstadgad högsta avgift för hemtjänst, dagverksamhet, kommunal hälso- och sjukvård samt även en högsta avgift för boende i så kallat särskilt boende. Beloppen knyts till prisbasbeloppet.

Bostadstillägg för pensionärer
    Om du är pensionär har du i vissa fall rätt till bostadstillägg. Vilket belopp du får beror på din inkomst, förmögenhet och bostadskostnad. Bostadstillägget uppgår till 93 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor. Högsta belopp som betalas ut blir därför 4 650 kronor per månad. När du äger din bostad beräknas driftskostnaderna efter schablon.

Du ansöker om bostadstillägg hos försäkringskassan, som också betalar ut tillägget.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Anonym (snåljåp)

Min tanke var i så fall att hans barn skulle förvalta hans förmögenhet, just för att få en så låg kostnad som möjligt.

• Kimona

Det beror på. Jag hade APU på ett boende där den totala avgiften varje månad låg på runt 10 000. De boende hade egna lägenheter, men gemensam matsal och tv rum

• Anonym (Kommun)

Vilken kommun handlar det om? Ofta går det att Googla fram kostnader för vård- och omsorgsboende.

• Emmies mamma

Jag jobbar som avgiftshandläggare inom äldre och handikappomsorgen. Med reservation för att det skiljer sej åt mellan kommuner så är det ändå ganska mycket som är samma. Den största biten av kostnaden är som regel hyran. Som regel kan man ta ut en hyra upp till 6 200kr per mån då det är den övre gränsen för godtagbar hyra att söka bostadstillägg för. Sedan betalar man en kostavgift. Den sätts av varje enskild kommun och varierar kraftigt över landet. Sedan är det omvårdnadsavgiften och den baserar sej på vårdtagarens ekonomiska situation. För 2011 är avgiftstaket 1 712kr. Denna avgift räknas upp mot prisbasbeloppet varje år och jag har tyvärr inte lärt mej de nya siffrorna ännu. De inkomster som ligger till grund för vårdavgiften är pensioner och andra inkomster samt kapitalinkomster i form av räntor och avkastningar. Kapitalet i sej bör inte påverka avgiften. För att skydda vårdtagaren skall kommunen se till att var och en har sitt förbehållsbelopp kvar för att täcka sina personliga omkostnader för mediciner, läkarvård, dagstidning m m. Kostnaden kan alltså se helt olika ut för två personer som har samma tjänster beroende på att deras ekonomiska situationer är olika.

• Anonym (Jadu snåljåp)
    Anonym (snåljåp) skrev 2011-12-27 21:38:12 följande:
    Min tanke var i så fall att hans barn skulle förvalta hans förmögenhet, just för att få en så låg kostnad som möjligt.
    Varför då? För att ni skall få ut mer på arvet när han dör?
Svar på tråden Dyrt om man har pengar?