• stjaernfall

Bostadsbidrag

Har en fråga om bostadsbidrag..
    Det är så att jag är gravid och har ett barn till under 18. Tänkte ansöka om bostadsbidrag nu när jag separerat från barnens pappa nyligen, eftersom det kommer bli snävt med pengar att försörja hela familjen på FP..

Men är det det gångna årets inkomst jag ska fylla i, eller vad jag beräknar tjäna under nästa år? Hittade ingen tydlig information på hemsidan.. Skiljer ju ganska mycket pengar, nästan halva inkomsten..

Barnet är beräknat i februari, så ska jag då söka först i januari för ett barn, och en ny ansökan i februari/mars för två barn? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Bostadsbidrag
  • Försäkringskassan

Hej

Den inkomst du ange på ansökan är den inkomst du beräknas få för hela kalenderåret, dvs. januari-december. Om du ansöker från januari så ska du alltså beräkna den inkomst du får januari-december 2012. Om du ansöker redan från 2011 så måste du ange inkomsten för både kalenderåret 2011 och 2012.

Bostadsbidrag kan beviljas tidigast från den månad ansökan kommer in så vill du söka redan från december 2011 så är det lite bråttom.

Till att börja med får du ansöka för ett barn i hushållet och när du får ditt andra barn så ska du lämna in en ändringsansökan.

Hälsningar
    Jimmy, handläggare

• stjaernfall

Tack så mycket för svaret! Enligt beräknings-grejjen på hemsidan kan jag ändå inte få något bostadsbidrag för 2011, då jag har tjänat för bra (antar jag..?) så får bli att göra en ansökan i januari då..
    Men eftersom jag inte vet hur mycket jag får i GP, så är det ju inte så lätt att räkna ut?
    Ringde till Kundcenter igår, och fick till svar att det vet man ju inte förrän dagen innan utbetalning, och jag kunde tydligen inte få reda på det på något annat sätt heller, enligt hon som svarade..
    Men man ska alltså uppskatta ungefärligt? Det ska jag väl klara av..

Tack så mycket för hjälpen!     

Svar på tråden Bostadsbidrag