• Essence

Livrädd, kan bara sova på vänster sida.

Blir v.15.+0 på torsdag, och har nu de senaste tio veckorna varit LIVRÄDD för att vila/sova på rygg eller höger sida. Jag har läst flera sidor där det står att det kan vara farligt för fostret om man ligger på rygg eller höger sida.

Är jag bara onödigt nervös, eller ska jag fortsätta vara så pedantisk med att enbart vila/sova på vänster sida? 

• Svar på tråden Livrädd, kan bara sova på vänster sida.
  • Sacre

Varför skulle det vara skadligt?

• Coyote

Men lugn och fin! Det som kan hända om man ligger på rygg (senare i graviditeten!) är att bebisen trycker på stora kroppspulsådern, och det kan göra att blodtillförseln till bebisen blir mindre. Men samtidigt blir också du själv yr, illamående och svimfärdig, så du behöver verkligen inte vara orolig!

Du kan ligga hur du vill, bebisen mår bra ändå!

• Lena

Ligg som du vill så länge det inte blir obehagligt.

• Essence

Risken för att en graviditet ska sluta med att det väntade barnet dör kan halveras om kvinnan sover på vänster sida. Att sova på rygg eller på höger sida mot slutet av graviditeten ökar däremot risken för att barnet avlider redan i livmodern. Det visar en nyzeeländsk studie, som publiceras i nätupplagan av medicintidskriften British Medical Journal.

• Hannah76

Nej varför skulle det vara farligt??

Det kan vara jobbigt att sova på rygg i slutet av graviditeten, för att man kan bli yr.

Självklart kan du sova på rygg eller sida nu, även på mage.

• KattenKorven

Jag tror du kommer vara tvungen att ge upp att sova på en sida senare under din graviditet ändå. Man sover så jäkla dåligt och oskönt plus att iaf jag blir jättestel i ryggen om jag skulle ligga på samma sida hela tiden.

• Coyote
    Essence skrev 2011-12-27 21:54:59 följande:

Risken för att en graviditet ska sluta med att det väntade barnet dör kan halveras om kvinnan sover på vänster sida. Att sova på rygg eller på höger sida mot slutet av graviditeten ökar däremot risken för att barnet avlider redan i livmodern. Det visar en nyzeeländsk studie, som publiceras i nätupplagan av medicintidskriften British Medical Journal.

Har du läst om VARFÖR barnet möjligen skulle riskera att dö då? Och du är i veckan 15, inte alls i slutet av graviditeten.
  • Essence

Jag har läst på många sidor, både svenska och engelska, att det är farligt för fostret om man sover eller vilar på rygg. Att sova eller vila på vänster sida ska vara det bästa för blodtillförseln. Jag vill ju inte riskera något så jag vågar inte ligga ens tio minuter på rygg längre.

• Lena
    Essence skrev 2011-12-27 21:54:59 följande:

Dock är den studien itne helt oomstridd och inget som rekomenderas i Sverige.
Svar på tråden Livrädd, kan bara sova på vänster sida.