• Anonym (Stämmer ej!?!)

Hjälp att tyda lönespecifikation!!

Jag blev uppsagd från mitt jobb den 8 november, hade därmed min sista dag där den 23 november. Nu idag fick jag min lönespecifikation och det verkar inte som jag fått min semesterersättning utbetald som den ska vara max 30 dagar efter anställningen upphört?

Bruttolön på detta jobb är 143 000 kr. 13 % ska jag få i semesterersättning.

Jag fick ut sjuklön 2500 kr och slutlön (?) 8200 kr. Totalt efter skatt 7700 kr denna månad.

Vad är slutlönen på denna lönespec och vad borde semesterersättningen vara på? Det är alldeles för lite pengar.

AG sa att det kanske kommer nästa lön dvs 25 jan om det inte skulle komma nu, jag va i kontakt med dom i mitten av december, men enligt facket kan inte AG göra så utan allt ska utbetalas senast 30 dagar efter..         

• Svar på tråden Hjälp att tyda lönespecifikation!!
  • Maskot

Det kommer på utbetalning nästa månad, altså slutlön en månad efter avslutad tjänst!

• Anonym (Stämmer ej!?!)
    Maskot skrev 2011-12-27 22:30:20 följande:

Det kommer på utbetalning nästa månad, altså slutlön en månad efter avslutad tjänst!

Fast enligt facket ska ALLT utbetalas senast 30 dagar efter anställningen upphör, dvs 23 nov = 23 dec.

Och vad står slutlönen för i detta fall på drygt 8 tkr? Jag var sjukskriven från den 8 nov - 29 november. Löneperioden avsåg ju 16/11 - 15/12 och jag har därför inga arbetade timmar att få slutlön för.  
  • Anonym

143000 är det årslönen?
    har du jobbat ett helt år på arbetsplatsen?
    har du varit sjukskriven och kanske inte tjänat full lön varje månad?

hur är semestern upplagd får ni semester i förskott under intjänande år eller tjänar du in semestern ena året och får ut pengarna sommaren därpå?
    räknar dom semester från april-mars eller vid årsskiftet?
    har du kanske redan tagit ut lite semester ers under året?

• Anonym

slutlön brukar vara semesterers, inarbetad komp och liknande

• Anonym (Stämmer ej!?!)
    Anonym skrev 2011-12-27 22:34:58 följande:
    143000 är det årslönen?
    har du jobbat ett helt år på arbetsplatsen?
    har du varit sjukskriven och kanske inte tjänat full lön varje månad?

hur är semestern upplagd får ni semester i förskott under intjänande år eller tjänar du in semestern ena året och får ut pengarna sommaren därpå?
    räknar dom semester från april-mars eller vid årsskiftet?
    har du kanske redan tagit ut lite semester ers under året?

Det är inte årslönen, årslönen är 366 tkr. 143 tkr är det jag tjänat sen juni det här året. 

Jag blev anställd i juni detta år också, jobbade alltså 5,5 månad. Jag har varit sjuk enstaka gånger, jobbat totalt 586 timmar.

Ingen semester uttagen alls, inga pengar heller..  

Blev du ngt klokare?     
  • Anonym (Stämmer ej!?!)

Ingen mer?

• Anonym
    Anonym (Stämmer ej!?!) skrev 2011-12-27 22:40:12 följande:
    Det är inte årslönen, årslönen är 366 tkr. 143 tkr är det jag tjänat sen juni det här året. 

Jag blev anställd i juni detta år också, jobbade alltså 5,5 månad. Jag har varit sjuk enstaka gånger, jobbat totalt 586 timmar.

Ingen semester uttagen alls, inga pengar heller..  

Blev du ngt klokare?     
    okej.. det är möjligen inte så att du får semesterers utbetald direkt på lönen varje månad? du har inte nån varuskuld eller bett att få utbetalt något i förskott innan?
    annars vette sjutton, troligtvis behöver de en månad på sig att sammanställa slutlönen för hela perioden, de kan ha hunnit med de första månaderna till den här lönekörningen så då fick du en liten del av semers för de första månaderna. och sen får du resten nästa månad då de hunnit räkna genom hela perioden.

att facket säger en månad efter anst upphört får man ju ta med en nypa salt, det är mycket som arbetsgivarna "ska" göra men som inte hinns med eller följs till punkt och pricka tyvärr. däremot tycker jag du kan ligga på och ringa och se till att de gör en extra utbetalning av din resterande semesterlön så du slipper vänta en hel månad till. (beroende på vad det är för företag, stora företag är oftast väldigt oflexibla och då får du nog tyvärr snällt vänta tills de gör sina ordinarie utbetalningar.)

tycker iaf du ska ha runt 18000 före skatt. men då har du ju troligen fått 8500 av dem redan.
  • Anonym

oavsett så har du ju rätt att få en förklaring till vad "slutlönen" baserar sig på, så be att få numret direkt till lönehandläggaren så får du ju veta direkt också när resten kan tänkas trilla in

• Anonym (Stämmer ej!?!)

Jag pratade med lönekontoret idag och slutlön på min specifikation var enligt dom semesterersättningen, dvs 8 tkr före skatt. 

Jag ifrågasatte då beloppet och sa att det fattades pengar, hon var väldigt otrevlig och sa att hon får kolla det när hon har tid, om någon vecka eller så. 

Ringde även facket som har gett mig ett ombud nu som ev ska driva förhandlingen i det här ärendet isåfall.

Men, 142 500 kr och 8 tkr i sem. ersättning, det kan inte stämma? 13 % ligger den på, + att jag fått ackord vilket även den ska baseras på detta.

Svar på tråden Hjälp att tyda lönespecifikation!!