• Anastasia

Vi som tror på de Abrahamitiska religionerna! Vi har ju trots allt en del gemensamt i tron!

Allt för många gånger så tas skillnaderna upp mellan dessa tre religioner.  Och jag skulle vilja att vi i den här tråden talar om de saker som vi trots allt har gemensamt.  Alla vi tror ju trots allt på en Gud, och vi tror på Abraham som även kallas för Trons fader.  

Vi tror även att Gud har skapat världen och allt i den, och vi tror att Gud är vår Domare.   Vad finns det mer för gemensamt som vi delar i tron?   Låt oss nu i denna tråd mötas i kärlek och diskutera om de likheter som vi delar. oavsett om vi är judar, kristna eller muslimer.     

Alla ni andra är också välkomna, att ställa frågor eller kanske hjälpa till med kunskapen om dessa tre religioners gemensamma punkter.  Glad För jag vill nämligen inte utesluta någon, även om ämnet handlar just om de Abrahamitiska religionerna! 

• Svar på tråden Vi som tror på de Abrahamitiska religionerna! Vi har ju trots allt en del gemensamt i tron!
  • Trekk

Väl talat. Jag kan som icketroende säga att jag ser dessa religioner som svenska norska och danska. Väldigt tydligt att de har en gemensam grund och har utvecklats åt lite olika håll på grund av historiska anledningar. Man kan väl även se dem som vatten i dess olika folmer, ånga, fast och flytande form men ändå samma grundämne!

• Sweet life

Den som är intresserad av likheterna ska läsa religionshistoria på Stockholms universitet och speciellt delkursen "Abrahamitiska religioner" med Christer Hedin. Han är MIN gud nu...

• Kaf Ha Ya Ain Sad

Mellan islam och judendomen finns mycket gemensamt såsom bönen, tvagningen, mat etc, men inte kristendomen.

• Anastasia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-12-28 16:06:38 följande:
    Mellan islam och judendomen finns mycket gemensamt såsom bönen, tvagningen, mat etc, men inte kristendomen.
    Men vad anser du att Islam och kristendomen har gemensamt då?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Anastasia skrev 2011-12-28 16:14:58 följande:
    Jag har läst bibeln och många kristna böcker. Jag har inte hittat något gemensamt. 
  • Anastasia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-12-28 16:17:26 följande:
    Jag har läst bibeln och många kristna böcker. Jag har inte hittat något gemensamt. 
    Jag kan nämna en sak - både Islam och Kristendomen förespråkar en Gud och är en monoteistisk Gud.  Båda tror att Jesus skall komma tillbaka vid världens slut.  
  • Anastasia
    Anastasia skrev 2011-12-28 16:20:13 följande:
    Jag kan nämna en sak - både Islam och Kristendomen förespråkar en Gud och är en monoteistisk Gud.  Båda tror att Jesus skall komma tillbaka vid världens slut.  
    och är monoteistiska religioner menade jag!:) 
  • Muslimska mamman
    Anastasia skrev 2011-12-28 16:14:58 följande:
    Vi båda förespråkar i grund och botten god moral och vänlighet och kärlek till andra människor både de vi känner och de vi inte känner. Vi tror på samma historier som finns i Gamla Testamentet men kan skilja oss i detaljer. Vi tror på samma profeter som Abraham, Mose, Isak, Jakob, Adam osv. Vi tror båda på änglar, profeter, himmelen, helvetet.

Jag ser mest likheter mellan kristendom och islam. Skillnaderna är att vi i islam tror på ytterligare en profet som kristendomen förnekar, och att vi inte tror på en treenighet som kristna gör.
    Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Anastasia
    Muslimska mamman skrev 2011-12-28 17:09:01 följande:
    Vi båda förespråkar i grund och botten god moral och vänlighet och kärlek till andra människor både de vi känner och de vi inte känner. Vi tror på samma historier som finns i Gamla Testamentet men kan skilja oss i detaljer. Vi tror på samma profeter som Abraham, Mose, Isak, Jakob, Adam osv. Vi tror båda på änglar, profeter, himmelen, helvetet.

Jag ser mest likheter mellan kristendom och islam. Skillnaderna är att vi i islam tror på ytterligare en profet som kristendomen förnekar, och att vi inte tror på en treenighet som kristna gör.
    Tack Umm Hafada, och ja, jag håller helt med dig!=)  Men ni tror väl även att Jesus kommer att komma tillbaka? Och att han blev till genom jungfrufödsel? 
  • Muslimska mamman
    Anastasia skrev 2011-12-28 17:17:19 följande:
    Tack Umm Hafada, och ja, jag håller helt med dig!=)  Men ni tror väl även att Jesus kommer att komma tillbaka? Och att han blev till genom jungfrufödsel? 
    Ja det gör vi. Men vi tror att Jesus pratade från födseln och berättade för människorna omkring att hans moder Maria inte hade utomäktenskapligt samlag (vilket var straffbart med döden på den tiden). Hade Jesus som bebis inte berättat att Maria var syndfri, så hade hon dödats. Det är en sak Bibeln missat att prata om...
    Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
Svar på tråden Vi som tror på de Abrahamitiska religionerna! Vi har ju trots allt en del gemensamt i tron!