Lostpuppy skrev 2011-12-28 01:50:56 följande:
Till dig som skrev vad ni andra betalar.. kan tala om för dig att jag skiter i det. Och är man så dum att man betalar förmycket utan att ta reda på vad man betalar för egentligen så får man skylla sig själv. Och min tråd handlar inte om att flytta eller inte utan ren fakta om vad man ska betala hemma, förstår du inte det så var vänlig och lämna!
Jag använder bara mitt eget rum, kök och badrum, så att dela hyran på 3 känns inte rimligt.
El 200, är inte det lite dyrt? El brukar väl ligga på 900 kr/3 månader
Så alltså borde hyra ligga på 1500
100 bredband
100 El
80 TV
Förbrukningvaror 100
Hemutrustning 150 (Anv av köksgeråd, möbler i gem. del etc) eftersom jag ej använder gem. del
Plus då basprodukter 350
summa: 2380
Elen brukar då ligga på 5-600 kr i månaden för oss i en tvåa med alla fasta kostnader, så 600 för dina föräldrars boende är då inte omöjligt, det beror väl lite på om tvättmaskin finns & används i bostaden eller inte, vilken månad på året det är, ifall man värmer upp bostaden med el etc.
Dina föräldrar betalar hemförsäkringen och det är bara den de betalar som gäller ifall det skulle hända något med bostaden, då de står på kontraktet.
När man delar hyra vid t.ex uthyrning räknar man på tillgång till del i bostaden, inte på vad hyresgästen faktiskt använder, så jag tror nog att man skulle dela det på tre om det t.ex var du och dina vänner som delade en lägenhet, oavsett ifall dina vänner inte använde v-rummet eller ej likaså anv av köket. Det handlar ju mer om vad som står till hyresgästens förfogande.. (Om du inte får använda v-rummet är det en annan sak)
Bor ni i hus eller lägenhet? För bor ni i hus brukar uppvärmningskostnader, sophämtning etc ligga på ca 3000kr/mån.
Om du bara använder basvaror någon gång ibland (såg förresten inte kryddor, specerier etc men det kanske ni har separata?) kan du ju skriva upp vad du förbrukar utvöver det du själv inhandlar, under nån vecka för att få en bättre koll & för att veta vad din extra matkostnad till föräldrarna under en månad borde ligga på..
De av mina vänner som betalade hemma ingick allt för i de 3500 kr, även maten..