• Lostpuppy

Vad ska man betala hemma?

Utgifter per månadBo hos föräldrarBo själv  KvinnaManKvinnaMan Alla måltider i hemmet utom lunch

1 270

1 650

1 370

1 750

Förbrukningsvaror

70*

70*

100

100

Hemutrustning

180*

180*

440

440

Medier

250*

250*

920

920

Hyra, el

1 800*

1 800*

4 900

4 900

Hemförsäkring

30*

30*

100

100

Summa hushållsutgifter

3 600

3 980

7 830

8 210

Att betala hemma

3 600

3 980

Vad är medier? 
    Jag äter bara middag och kvällsmål hemma på vardagarna. Köper allt förutom mjölk/juice/smör/bröd själv, Vad bör jag betala?
    Jag har hemförsäkring som ingår i min fackliga avgift.. bör jag verkligen betala den som står på denna listan med då?

Och vad menas med.. * En fjärdedel av hushållets kostnader eftersom beräkningen utgår från ett hushåll med fyra personer.

Vi är 3 i vårt hushåll...

Tacksam för all hjälp jag kan få...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-28 00:59
    typiskt..... ni ska gå efter den första summan under varje kategori!
  • Svar på tråden Vad ska man betala hemma?
  • deecember

Medier är väl TV, bredband, dator, Telefon etc. (Man betalar för del i abb samt förslitning)

hemutrustning; säng, köksgeråd etc (förslitning)

De flesta som betalade föräldrarna när de jobbade & bodde hemma, som jag känner betalade 2500-3500 kr för mat & husrum, beroende på vad som räknades med.

Vad tycker dina föräldrar att du ska betala/vara med och dela?

• Lostpuppy

Dom tycker väl att jag ska betala minst 3 500.
    Men jag tycker det känns väldigt mycket..

Allt jag har på mitt rum har jag köpt själv för egna pengar. Dom har enbart köpt tv:n när jag var 13 år! (är 19 idag)
    Även mina sängkläder köper jag själv. Så någon förslitning kan det knappast räknas på deras bekostnad..

Jag köper mina egna kläder, betalar min sjukvård, mediciner, allt vad man kan tänka sig där.
    Jag köper min egen mat förutom då basprodukter ibland. Det kan jag tänka mig kostar 350 kr/per vecka för mig. 

Jag tvättar en gång i veckan och använder enbart internet (aldrig hemtelefon) och tv. 

Vi har en hyra på 6500 och bor 3 vuxna här. Mitt rum är 18 kvadrat. Jag tjänar runt 18 000 efter skatt. 

• MrSmith

3500 är rimligt då. Annars är det väl bara att flytta om du tycker det är för dyrt. Vi övriga lägger betydligt mer på vårt boende.

• deecember

Hm
    Jag tycker nog att 3500 kr är ganska rimligt att betala hemma, sätt den kostnaden i relation till vad en egen lgh skulle kosta.

Hyra 2100 (Rum, del i vardagsrum, kök & badrum)
    El 200 (Hushållsel)
    Bredband 100 (Räknat högt på fiber t.ex)
    Tv 80 (Del i TV-licensavgift)
    Hemutrustning 200 (Anv av köksgeråd, möbler i gem. del etc)
    Hemförsäkring 30 (Den som står på kontraktet ansvarar för försäkringen)
    Förbrukningsvaror 100 (Tvål, diskmedel, skurmedel, trasor)

=2810 kr. 

Mat är ju beroende på vad du de facto äter hemma. Det du själv betalar ska självklart inte räknas in.
    Har ni skilda måltider annars? Lagar du egen mat som du själv betalat? Du angav 350*4=1400 kr
    Det blir 4210 kr..  Bor ni i hus kanske uppvärmningskostnad borde tillkomma..

• MrSmith

Du hade ju en bra uträkning själv allmän kostnad 350 kr veckan
    350 x 4 är 1400 kr
    Hyra 6500 kr.
    6500 / 3 är 2166
    Frukost säg 16 kr per dag
    16 x 30 är 496

496+2166+1400 är 4062 kr

Sen är dina föräldrar snälla och ger dig familje rabatt på 500 kr dvs du betalar 3562 kr. Vilket är ett jävligt billigt boende.

• Lostpuppy

Till dig som skrev vad ni andra betalar.. kan tala om för dig att jag skiter i det. Och är man så dum att man betalar förmycket utan att ta reda på vad man betalar för egentligen så får man skylla sig själv. Och min tråd handlar inte om att flytta eller inte utan ren fakta om vad man ska betala hemma, förstår du inte det så var vänlig och lämna!

Jag använder bara mitt eget rum, kök och badrum, så att dela hyran på 3 känns inte rimligt. 
    El 200, är inte det lite dyrt? El brukar väl ligga på 900 kr/3 månader

Så alltså borde hyra ligga på 1500
    100 bredband
    100 El
    80 TV
    Förbrukningvaror 100 
    Hemutrustning 150 (Anv av köksgeråd, möbler i gem. del etc) eftersom jag ej använder gem. del
    Plus då basprodukter 350

summa:  2380

• Lostpuppy
    Lostpuppy skrev 2011-12-28 01:50:56 följande:
    Till dig som skrev vad ni andra betalar.. kan tala om för dig att jag skiter i det. Och är man så dum att man betalar förmycket utan att ta reda på vad man betalar för egentligen så får man skylla sig själv. Och min tråd handlar inte om att flytta eller inte utan ren fakta om vad man ska betala hemma, förstår du inte det så var vänlig och lämna!

Jag använder bara mitt eget rum, kök och badrum, så att dela hyran på 3 känns inte rimligt. 

100 bredband
    100 El
    80 TV
    Förbrukningvaror 100 
    Hemutrustning 150 (Anv av köksgeråd, möbler i gem. del etc) eftersom jag ej använder gem. del
    Plus då basprodukter 350

350 skulle vara per månad inte vecka, mitt fel sorry! fel i tidigare inlägg
  • Lostpuppy

Kan lägga till att jag är i badrummet 2 gånger per dag och i köket.. hm 1 gång i veckan? då jag gör mina matlådor. Annars i veckan är jag ju bara där och hämtar mina matlådor. Därför känns inte hyran rimlig att dela på 3. 

I basprodukterna handlar det om alltså om möjlk.. så om vi säger att jag lånar mjölk (om jag inte köpt egen) 2 gånger per vecka /ett glas så är det ju högt räknat 4 kr. = 32 kr.

Någon frukt ibland högt räknat 100 kr månad
    Något ägg någon gång ibland, högt räknat 10 kr 
    En skiva skinka någon gång ibland.. högt räknat 5 kr..

Jag kan hålla på hela dagen...

• deecember
    Lostpuppy skrev 2011-12-28 01:50:56 följande:

100 bredband
    100 El
    80 TV
    Förbrukningvaror 100 
    Plus då basprodukter 350

Elen brukar då ligga på 5-600 kr i månaden för oss i en tvåa med alla  fasta kostnader, så 600 för dina föräldrars boende är då inte omöjligt, det beror väl lite på om tvättmaskin finns & används i bostaden eller inte, vilken månad på året det är, ifall man värmer upp bostaden med el etc.
    Dina föräldrar betalar hemförsäkringen och det är bara den de betalar som gäller ifall det skulle hända något med bostaden, då de står på kontraktet.
    När man delar hyra vid t.ex uthyrning räknar man på tillgång till del i bostaden, inte på vad hyresgästen faktiskt använder, så jag tror nog att man skulle dela det på tre om det t.ex var du och dina vänner som delade en lägenhet, oavsett ifall dina vänner inte använde v-rummet eller ej likaså anv av köket. Det handlar ju mer om vad som står till hyresgästens förfogande.. (Om du inte får använda v-rummet är det en annan sak)
    Bor ni i hus eller lägenhet? För bor ni i hus brukar uppvärmningskostnader, sophämtning etc ligga på ca 3000kr/mån.
    Om du bara använder basvaror någon gång ibland (såg förresten inte kryddor, specerier etc men det kanske ni har separata?) kan du ju skriva upp vad du förbrukar utvöver det du själv inhandlar, under nån vecka för att få en bättre koll & för att veta vad din extra matkostnad till föräldrarna under en månad borde ligga på..
    De av mina vänner som betalade hemma ingick allt för i de 3500 kr, även maten..
  • Lostpuppy

Shit vilka elkostnader ni har!

Jo det förstår jag men det känns rätt surt att betala för grejer jag inte ens använder..

Aja jag får fila mer på det :)  

• ssf

Kan du inte be dina föräldrar att ni tittar på vad det är som kostar tillsammans? Dvs plockar fram elräkningar, internetuppkoppling (om det är adsl måste man ha hemtelefon också, så då bör den avgiften också delas), tv-abonnemang, hemförsäkrng (man bör inte ha dubbla hemförsäkringar på en bostad, det kan bli krångel när man behöver använda den då, tyvärr) och eventuella andra kostnader.

• Karisma

Min bror betalar 2000kr i månaden. För allt (mat, husrum, tv, bredband, el, försäkring och allt sånt) och det är billigt. MEN då hade han bara en inkomst på 7000kr. Nu har han 0kr men tar från sparkonton istället. Alla egna räkningar som mobilen och bilen betalar han själv och nöjen och allt sånt.

Med tanke på hur dyrt det är att bo själv så är 3500kr en struntsumma. Enligt Lyxfällan skulle en grabb betala 7000kr medans han bodde hemma och jobbade. Vet dock inte hur de räkna.

Jag skulle höja till 3500kr om min bror skulle tjäna de pengar du gör. Baraför att det inte är mer än rätt. Som det är just nu så betalar ju jag och min man en del av min brors kostnader. Och det går vi med på nu pga situationen han sitter i.

Hur har det annars gått för dig TS, vad har du och din familj kommit fram till?

/K

• Karisma

Betalar alltså dina föräldrar bara mjölk och juice och sånt? Du betalar all mat till dig själv (middag och så)

/K

• Lostpuppy

Jag bestämde mig för att det inte är värt att bo hemma och betala den summan för att sedan ändå få stå ut med någons regler. 

Så jag flyttar till min egna 2a 52 kvadrat nästa vecka =) 

• Karisma
    Lostpuppy skrev 2012-01-26 19:16:08 följande:
    Jag bestämde mig för att det inte är värt att bo hemma och betala den summan för att sedan ändå få stå ut med någons regler. 

Så jag flyttar till min egna 2a 52 kvadrat nästa vecka =) 

Va härligt för dig. :) Grattis... Du kommer få det superhärligt, alltid spännande med första lägenheten.

För min del är det ju maten som är dyrast och enligt mig viktigast att brorsan hjälper till med att betala. Annars så vill jag att han ska lära sig att det inte är gratis att bo och leva.

/K
Svar på tråden Vad ska man betala hemma?