Planera inkomster inför väntande barn
Hej
Jag och min fästmö är i ett tidigt stadie och väntar barn troligtvis någon gång runt Aug-12 om allt går bra. Försöker förstå mig på det här med föräldrapenning och förstår att det finns tusentals olika tillvägagångssätt utefter varje individs förutsättningar och situation. Vet att jag är tidigt ute men då jag alltid har/haft 100% kontroll över ekonomin blir jag frustrerad när jag inte förstår Önskar slippa, om ekonomiskt negativa, överraskningar längre fram.
Fästmö tjänar ca 22.000 kr/mån / 264.000 årsinkomst - Fast anställning från 2011-05, pluggade 3,5 år innan
Jag tjänar ca 34.000 kr/mån / 408.000 årsinkomst - Fast anställning sedan 2005-01
Vi kommer, vad jag förstår, inte ha några problem med SGI:n eller få någon lägsta nivå (förutom de 90 dgr). Från vilka perioder räknar FK inkomst i alla olika människors fall? 6 mån har jag läst här, och från mån-mån = 1 år eller tidigare perioder på andra ställen - vad gäller? Och hur skall man tänka och maximera våra ersättningar från FK (inkomster överlag vid föräldraledighet). Vi har nämligen möjlighet att ta extrajobb från annan arbetsgivare - kan man tillgodoräkna detta hos FK? Räcker det då att vi får in inkomst på ca 10.000 kr/mån på min fästmö under 6 mån nu framåt för att tillgodoräkna sin fasta lön på 22.000kr + dessa 10.000kr = 32.000 kr * 12 = årsinkomst på 384.000 kr istället? Känns som min fästmö bör komma upp lite i årsinkomst för att få ut en rimlig ersättning (förhållande till nuvarande lön) under föräldraledigheten utan att behöva ta ut 7 dgr/vecka så därför sonderar jag terrängen efter möjligheter....
Hur skall man tänka när vi har såpass stora skillnader i lön, samt tjänar vi något på att utnyttja jämställdhetsbonus i vårt fall? Idag får jag tex ut runt 24-25 tkr efter skatt och enligt FK tabell med 5 dgr så får jag ut ca 13 tkr motsvarande i FP. Min fästmö får ut runt 16-17 tkr efter skatt idag motsvarande 8,5 tkr med FP. När hon är FL och jag jobbar bör vi röra oss med ca 32-33 tkr och När jag är FL och hon jobbar ca 29-30 tkr - Ganska stor skillnad om jag räknar rätt eller förstår ersättningen.. Dock ej tagit hänsyn till Jämställdhetsbonusen... Om man skulle kunnat jobba upp hennes årsinkomst till 32 tkr istället som jag skrev ovan blir hennes ersättning från FK över 12 tkr istället för 8,5 tkr - samtidigt ligger vi ganska lika då och spelar ingen större roll om jag eller hon går hemma efter barnet är tex 8 mån.
Min fästmö vill helst att hon/vi är hemma en längre tid med barnet och slippa lämna barnet runt 1 års ålder till förskolan. Det betyder då att vi måste ta ut mindre dagar per vecka. Läste att man måste tänka till efter att barnet är 1 år för att inte förlora sin SGI genom att arbete + FP måste uppgå till minst 5 dgr - har jag fattat det rätt då?
Kom gärna med tips, idéer och tankar kring ovan. Framförallt angående att maximera en årsinkomst före barnet föds är väldigt intressant att veta mer om.. Tacksam för all info vi kan få