• kirkncat

Planera inkomster inför väntande barn

Hej

Jag och min fästmö är i ett tidigt stadie och väntar barn troligtvis någon gång runt Aug-12 om allt går bra. Försöker förstå mig på det här med föräldrapenning och förstår att det finns tusentals olika tillvägagångssätt utefter varje individs förutsättningar och situation. Vet att jag är tidigt ute men då jag alltid har/haft 100% kontroll över ekonomin blir jag frustrerad när jag inte förstår Önskar slippa, om ekonomiskt negativa, överraskningar längre fram.

Fästmö tjänar ca 22.000 kr/mån / 264.000 årsinkomst - Fast anställning från 2011-05, pluggade 3,5 år innan
    Jag tjänar ca 34.000 kr/mån / 408.000 årsinkomst - Fast anställning sedan 2005-01

Vi kommer, vad jag förstår, inte ha några problem med SGI:n eller få någon lägsta nivå (förutom de 90 dgr). Från vilka perioder räknar FK inkomst i alla olika människors fall? 6 mån har jag läst här, och från mån-mån = 1 år eller tidigare perioder på andra ställen - vad gäller? Och hur skall man tänka och maximera våra ersättningar från FK (inkomster överlag vid föräldraledighet). Vi har nämligen möjlighet att ta extrajobb från annan arbetsgivare - kan man tillgodoräkna detta hos FK? Räcker det då att vi får in inkomst på ca 10.000 kr/mån på min fästmö under 6 mån nu framåt för att tillgodoräkna sin fasta lön på 22.000kr + dessa 10.000kr = 32.000 kr * 12 = årsinkomst på 384.000 kr istället? Känns som min fästmö bör komma upp lite i årsinkomst för att få ut en rimlig ersättning (förhållande till nuvarande lön) under föräldraledigheten utan att behöva ta ut 7 dgr/vecka så därför sonderar jag terrängen efter möjligheter....

Hur skall man tänka när vi har såpass stora skillnader i lön, samt tjänar vi något på att utnyttja jämställdhetsbonus i vårt fall? Idag får jag tex ut runt 24-25 tkr efter skatt och enligt FK tabell med 5 dgr så får jag ut ca 13 tkr motsvarande i FP. Min fästmö får ut runt 16-17 tkr efter skatt idag motsvarande 8,5 tkr med FP. När hon är FL och jag jobbar bör vi röra oss med ca 32-33 tkr och När jag är FL och hon jobbar ca 29-30 tkr - Ganska stor skillnad om jag räknar rätt eller förstår ersättningen.. Dock ej tagit hänsyn till Jämställdhetsbonusen... Om man skulle kunnat jobba upp hennes årsinkomst till 32 tkr istället som jag skrev ovan blir hennes ersättning från FK över 12 tkr istället för 8,5 tkr - samtidigt ligger vi ganska lika då och spelar ingen större roll om jag eller hon går hemma efter barnet är tex 8 mån.

Min fästmö vill helst att hon/vi är hemma en längre tid med barnet och slippa lämna barnet runt 1 års ålder till förskolan. Det betyder då att vi måste ta ut mindre dagar per vecka. Läste att man måste tänka till efter att barnet är 1 år för att inte förlora sin SGI genom att arbete + FP måste uppgå till minst 5 dgr - har jag fattat det rätt då?

Kom gärna med tips, idéer och tankar kring ovan. Framförallt angående att maximera en årsinkomst före barnet föds är väldigt intressant att veta mer om.. Tacksam för all info vi kan få

• Svar på tråden Planera inkomster inför väntande barn
  • pigglet

Är dålig på det där med att maximera inkomsterna - det finns ju ett tak, så hamnar du över det spelar det ju ingen roll. Jämställdhetsbonus är jag inte heller bra på...

Däremot är jag mycket bra på att vara hemma länge med barnen  :)
    Så här kommer mina bästa tips. Spara pengar nu, ni har ju 7-8 månader på er. Lägg undan alla pengar ni kan nu, så slipper ni ta så månag dagar fp när det blir dags för det. För som du skriver, vill man vara hemma länge så går dagarna åt ganska fort efter barnets 1-årsdag.
    Under barnets första år behöver man inte ta några dagar alls. Ta så få dagar ni bara kan, med era sparade pengar, din lön och barnbidrag kanske ni klarar er?
    Om det visar sig att du får ut mycket mer i fp än henne kanske ni tjänar på att du är föräldraledig tex fredag eller måndag, så kan du ta fp 3 dagar (fre-sön) och kanske få ut lika mycket som hon skulle fått på 4-5 dagar? Då får ni ut lika mycket pengar, samtidigt som ni sparar dagar och dessutom får mer tid tillsammans. (Eller om du har arbetsfria perioder på minst 5 dagar, då kan du ta fp utan att vara föräldraledig alls.)    

• kirkncat

Mkt bra tips - gäller att vara skarp och "öppen" i tänkandet kring FL Skrattande Att även maximera sin tid med barnen är intressant. Får bli ett par räkneexempel i excel när jag har tillräckligt med fakta om allt!

Taket är utefter PBB (Prisbasbelopp) vilket 2011 är 42.800 och för 2012 44.000:
    Högsta sjukpenninggrundande inkomst (7,5 pbb) är 2011 = 321.000kr och 2012 = 330.000kr
    Föräldrapenning (10 pbb) är 2011 428.000kr och 2012 = 440.000kr

Det är kanske svårt att komma upp i taket för FP och SGI för henne och jag ligger strax under för FP.

Är fortfarande nyfiken på om det går att arbeta upp sin inkomst de sista 6 mån även om man inte kan bevisa att dessa inkomster har/kommer att vara fortlöpande?

• Egendomligt

Fråga dig själv hur mycket ni behöver för att gå runt. Det finns ju ingen större vits att din fästmö jobbar extra (vilket kan bli extra jobbigt när man dessutom är gravid) om ni klarar er ändå på den ersättningen som ni får som det ser ut i dagsläget. Man kan stå ut med att leva lite snålt medan barnen är små.

Vi har gjort så att vi har tagit ut ersättning på sjukpenningnivå för 3 dagar i veckan. Det är så att vi går runt, och kan spara lite för reparationer på huset (men räcker inte till extra saker som resor, möbler etc. Då får vi ta från sparkontot). Jag och min man tjänar lika mycket (25-26000/månad) så det hade inte spelat någon roll för oss vem som var hemma.

• Anne69

Leta upp PerG här på FL. Han har en bra räknesnurra som tar hänsyn till skatteeffekten + jämställdhetsbonusen. Annars är det bara att sätta upp en excel-mall själv och börja räkna. Men kolla också om ni får ersättning från era arbetsgivare och villkoren för den ersättningen - det kan ge stora belopp!

Mina personliga tips är:
    -spara i förväg o förstå att det kostar att inte jobba! 
    -dela lika på föräldraledigheten (dock ej nödvändigtvis på pengarna)
    -räkna baklänges!

Bestäm redan från början när barnet ska börja i barnomsorg och ungefär i hur stor utsträckning barnet ska göra det. Tex 4 dagar i veckan eller 60% eller 100%? Fundera över hur flexibla ni kommer att kunna vara när ni väl har vardagar med lämning och hämtning. Har ni fasta arbetstider kan det vara klokt att spara dagar för att kunna gå ner i tid.

Sen börjar ni räkna baklänges och ser hur ni ska lägga ut dagarna.
    Se också över om det finns vårdnadsbidrag i er kommun? Det ger i så fall ytterligare 3000 kr/mån men det är speciella regler som gäller - men känner man till dem kan man lätt anpassa sig.
    För att få max jämställdhetsbonus ska ni ta 195 SGI-dagar var! 

Svar på tråden Planera inkomster inför väntande barn