• Anonym (?????)

Ljus avföring mot slutet av graviditeten

Jag är gravid i vecka 37+5 med andra barnet. Med första fick jag väldigt ljus och gulaktig avföring i vecka 37+1, men barnmorskan tyckte inte att det var något att bry sig i. I vecka 38+6 föddes sen dottern och jag fick vinterkräksjuka. Denna gång har jag också fått ljus och gulaktig avföring och nu undrar jag om det är fler som fått liknande? Jag tänker direkt på att gallan skulle vara påverkad elle liknande men jag hade ju inga andra besvär förra gången. Nu är det mest huvudvärk och foglossning som besvärar mig.. Men som sagt. Är det någon av er andra som fått ljus eller gul avföring ca 2 veckor före BF??

• Svar på tråden Ljus avföring mot slutet av graviditeten
  • MarKatta76

När man har ljus avföring tycker jag man ska kontakta sjukvården, så du får träffa en läkare. Är det inte gallan så kan det vara mag-tarm kanalen. Kolla för säkerhets skull.

• Anonym (?????)

Min barnmorska tyckte det var normalt. Jag pratade med henne igår. Vet att fart gick över ca 1 vecka efter förlossningen förra gången.

• MarKatta76
    Anonym (?????) skrev 2011-12-29 10:16:32 följande:
    Min barnmorska tyckte det var normalt. Jag pratade med henne igår. Vet att fart gick över ca 1 vecka efter förlossningen förra gången.
    Barnmorskan är ingen läkare..När jag hade som du blev jag direkt kopplad till förlossningen och fick prata med dem.

Det finns de som får det utan att det är något fel, men även de som är sjuka. Upp till dig att chansa...
  • Jesper f
    MarKatta76 skrev 2011-12-31 23:58:49 följande:
    Barnmorskan är ingen läkare..När jag hade som du blev jag direkt kopplad till förlossningen och fick prata med dem.

Det finns de som får det utan att det är något fel, men även de som är sjuka. Upp till dig att chansa...
    Att chansa är att INTE ta kontakt med behörig personal inom vården, och det har TS gjort. Och det sista hon behöver är några slags halv kvacksalveri "gissningar" som snarare skrämmer upp henne. Vad menar du att DU har för utbildning inom området, som skulle ge större rellevans än en barnmorska? Det finns barnmorskor som bara av hårt arbete, blod svett och tårar har större praktiskt medecinsk kunskap än en läkare någonsin kommer få, även om dom besitter den teoretiskt högre kunskapen.
  • Anonym (?????)

Evulina: hade min barnmorska blivit orolig eller tvekat så hade hon ju skickat mig vidare. Hon har väldigt många år bakom sig som barnmorska så jag tror nog hon vet när saker och ting är normala och inte.

• Anonym (?????)

Jesper f: tack!!

• aldrigmer

Om du får s.k. kittfärgad avföring ska du ta kontakt med vården. Med kittfärgad menas en avföring som är närmast grå-beige. I övrigt räcker det att du pratat med din barnmorska, de kan alldeles tillräckligt! De hqar inte precis fått sin utbildning i ett corn flakes-paket.........

• MarKatta76
    Jesper f skrev 2012-01-01 00:54:30 följande:
    Att chansa är att INTE ta kontakt med behörig personal inom vården, och det har TS gjort. Och det sista hon behöver är några slags halv kvacksalveri "gissningar" som snarare skrämmer upp henne. Vad menar du att DU har för utbildning inom området, som skulle ge större rellevans än en barnmorska? Det finns barnmorskor som bara av hårt arbete, blod svett och tårar har större praktiskt medecinsk kunskap än en läkare någonsin kommer få, även om dom besitter den teoretiskt högre kunskapen.
  • MarKatta76
    Jesper f skrev 2012-01-01 00:54:30 följande:
    Jag är utbildad undersköterska inom akutsjukvård, så lite vet jag nog. Och jag vet så pass att det är bättre att höra sig för med en LÄKARE än bm, när jag vet vad jag pratar om här.  Det kan vara så att allt är ok, men det kan också vara ngt fel! Och varför skriva här om man inte undrar?
  • aldrigmer
    MarKatta76 skrev 2012-01-01 10:45:02 följande:
    Jag är utbildad undersköterska inom akutsjukvård, så lite vet jag nog. Och jag vet så pass att det är bättre att höra sig för med en LÄKARE än bm, när jag vet vad jag pratar om här.  Det kan vara så att allt är ok, men det kan också vara ngt fel! Och varför skriva här om man inte undrar?
    Och jag är sjuksköterska med snart 30 års erfarenhet - märklig tävling! Oskyldig - och Jesper har rätt. Hon har tagit kontakt med rätt person i vårdkedjan.
  • MarKatta76
    aldrigmer skrev 2012-01-01 11:48:25 följande:
    Och jag är sjuksköterska med snart 30 års erfarenhet - märklig tävling! Oskyldig - och Jesper har rätt. Hon har tagit kontakt med rätt person i vårdkedjan.
    Ingen tävling kära du, menar bara att jag kanske vet lite jag med;) Och som vanligt är det alltid nån som retar sig på det jag skriver haha xD Jag menar ts väl, kan ni inte inse det? Men du vann...;)
  • MarKatta76

Jag tycker det är jättetråkigt att ni är tvungen att bli elak när jag endast bryr mig! Och jag blir ledsen.  Jesper.f säger att jag är en kvacksalvare, och då när jag förklarar att jag faktiskt är lite utbildad, jag då hoppas nästa besserwisser in, du Aldrigmer och säger att du minsann har mera erfarenhet...Då är det ju DU som tävlar då..

Jag har min åsikt och faktiskt lite kunskap också. När jag hade ljus avföring tidigare i min graviditet så fick jag åka in akut för undersökning! Då är nog vården olika verkar det som, här tar detta som en ev sjukdom. Så lägg av med  era nedsättande kommentarer, ni sårar faktiskt när jag bara bryr mig om!!

• aldrigmer

Jag tror, att ditt råd, hur godhjärtat det än må vara, skapar mer oro än lugn. Ts har pratat med sin barnmorska och denne har sagt att det är lungt. En barnmorska har dels en rätt omfattande utbildning och dessutom har just denna barnmorska dessutom många yrkesverksamma år vilket ger stor erfarenhet. Ljus avföring kan innebära olika grader av "ljus" och det är den kittfärgade som framför allt ska undersökas. Avföringens konsistens spelar också stor roll i sammanhanget. Har TS magknip, ont, molande smärta, är uppkörd, går gaser? Hur har magen skött sig? Barnmorskan har säkert ställt sådana frågor till TS och utifrån den helheten gjort sin bedömning.

Du ska inte tolka allt som elakt. Visst, det skrivna ordet gör att samtalet saknar nyanser men det har vi smilys (hur i hela friden böjer man det ordet?) till. Den lilla helgonsmilysen indikerar att jag tycker att det blir en lite absurd tävling - här kommer jag med alla mina tjänsteår!! Skäms Det är dessutom en "tävling" utan vinnare, en usk kan vara väl så kunnig i mångt och mycket! Kyss

Ha nu ett Gott Nytt År!

Svar på tråden Ljus avföring mot slutet av graviditeten