• Dan Larsson79

Bostadsområden i Uppsala

Hej, hoppades att någon här på forumet kunde hjälpa till med lite info om områden i Uppsala som är bra att bo i. Kan inte så mycket om staden och vilka områden man bör undvika förutom Gottsunda som haft dåligt rykte i många år. Jag och min sambo ska flytta dit och önskar bo där det är lugnt och tyst. Vi har inga barn och har ej planerat det inom de närmaste åren så det behöver inte "vara barnvänligt område". Det är lägenhet, hyres eller bostadsrätt som gäller. Jag är medveten om att det är lång kötid för att få hyreslägenhet. 

Tack på förhand.  

Hälsningar

Dan  

• Svar på tråden Bostadsområden i Uppsala
  • Snöankan

Jag skulle rekommendera fålhagen och Kungsängen. Fålhagen är gamla lägenheter med högt i tak, centralt men ändå mestadels lugnt. Kungsängen är nybyggda lägenheter i ett gammalt industriområde men också det har bra läge. De andra områdena jag skulle rekommendera kommer jag inte ihåg vad de heter. Du skriver att ni vill ha lugnt, men ingenting om ni dessutom vill bo centralt. Men om du skriver ett område så kan jag säga om jag vet något om det.

• Giraff

Vi bor i Ulleråker sen snart 9 år, här är mycket lugnt och tyst. Man cyklar snabbt ner på stan, och bussförbindelserna är jättebra. Nära naturen och många fina promenadvägar också.

Finns både bostadsrätter och hyreslägenheter här. hyreslägenheterna är det akademiförvaltning som har, så den bostadskön är till för universitetsanställda.

• Solaika

Har mina föräldrar i Sunnersta. Mycket trevligt område för alla typer av människor. Vet att det byggs nya både radhus och lägenheter där just nu. Passerade byggena på juldagen. Ett hett tips för Uppsala är att kolla privata uthyrare. Mina föräldrar har tex byggt om en del av sitt stora hus till uthyrningslägenhet med egen ingång o så. Nära till buss med goda förbindelser är det. Mamma pendlar dagligen både till Sala o Sthlm med buss och tåg utan problem.

Gottsunda är rörigare men det beror ju oxå på vilken del av gottsunda. Valsätra är oxå fint. Närmare stan finns Kåbo och områdena däromkring. Det räknas ju som lite finare områden men det kostar ju mer oxå.

• Dan Larsson79

Tack för alla tips. Dessa är av stort värde. Nu ska jag bara hitta något... 

• Vildblomman

Jag bor i Nyby gård heter det. Finns både hyresrätter och bostadsrätter.
    Det finns barn u området men det är lugnt.
    Ett flertal bussar går precis i närheten, tar knappa 10 minuter till centrum.
    Bostadsbolaget som jag bor i har ej kö system utan det är först till kvarn antar jag man anmäler intresse och så får de först anmälda erbjudande om visning.

Svar på tråden Bostadsområden i Uppsala