• JessiEN

Lager trasigt vid drivaxel

Nån bilkunnig som kan ge råd????

Igår bytte vi länkarm på våran V70-99 för vi hade fått en 2:a på spindelleden (heter det så??)
    Ialla fall, det bytet gick bra men när min sambo ska backa ut bilen ur garaget så låter det konstigt. Så han får tips att kolla drivaxeln så inte den pajjat, den hade "hoppat ur" vad jag förstod och efter många försök att få tillbaka den kollar han igenom hela skiten.
    Då är ett lager trasigt.

Min fråga är nu: Kan man byta det lagret bara eller måste man köpa ny drivaxel för 4-5000 kr????

Vet inte om min beskrivning av felet stämmer till 100 % men jag kan kolla upp mer om det behövs. Känner bara att vi behöver hjälp!!!!

• Svar på tråden Lager trasigt vid drivaxel
  • Frontline

Är det framhjulslagret som är dåligt eller vet ni att det är drivaxeln...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JessiEN

Det är drivaxeln

Du är min älskade och jag är din
  • JessiEN
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-12-28 16:52:49 följande:
    Har lagret varit trasigt länge kan drivaxeln vara trasig också.
    Nej det gick sönder när sambon skulle backa ut bilen ur garaget. Han visste inte att drivaxeln hade hoppat ur.... Men vi får byta drivaxeln, går inte att byta bara lagret....
  • Ulf Harrys Farsa
    Jessicaervasti skrev 2011-12-29 09:25:23 följande:
    Nej det gick sönder när sambon skulle backa ut bilen ur garaget. Han visste inte att drivaxeln hade hoppat ur.... Men vi får byta drivaxeln, går inte att byta bara lagret....
    Har han bytt spindlar måste ni göra en framvagnsjustering också.
  • JessiEN
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-12-29 09:51:37 följande:
    Har han bytt spindlar måste ni göra en framvagnsjustering också.
    Vi fick en tvåa på en spindelled och då måste vi ju byta länkarm
  • Ulf Harrys Farsa
    Jessicaervasti skrev 2011-12-29 13:02:22 följande:
    Vi fick en tvåa på en spindelled och då måste vi ju byta länkarm
    Inga lösa spindelleder på modellen?, ok. skulle rekomendera en framvagnsjustering iallafall, kan bli dyrt på däckkontot annars.
  • JessiEN
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-12-29 13:18:39 följande:
    Inga lösa spindelleder på modellen?, ok. skulle rekomendera en framvagnsjustering iallafall, kan bli dyrt på däckkontot annars.
    Nej man kan inte byta bara den, oki ska tipsa honom om de=) Tack.
  • LoLs pappa

Många bilar har ju spindelleden integrerat i länkarmen idag.

Men vad jag ej fattar, drivaxeln "hoppat ur".
    Hade drivaxeln hoppat ur växellådan då eller?
    Den skall i hållas av centrumbulten, sen "åker" den lite i längsled när hjulet gör en "fjädrande" rörelse.
    Denna rörelse liksom att framhjulet kan svänga möjliggörs av drivknutarna.
    Om ej drivknuten har pajjat helt så ser jag ej att drivaxeln kan ha hoppat ur om verkstaden ej har gjort ngt fel.

Att hjullagret skulle ha ngt med det att göra ser jag ej.
    Eller är det ngt lager i vxl lådan?

Ifs svårt att få en korrekt felbeskrivning, samt att man ej sett det.

Men som sagt, förstår ej hur drivaxeln kan "hoppa"ur, om ej verkstaden gjort ngt fel vid montering av spindelleden/länkarmen.

• JessiEN

Nej vi bytte länkarm själv och när sambon skulle backa ur bilen från garaget så lät det konstigt när han la i en växel. Fick då tipset att kolla drivaxeln och den satt inte på plats ordentligt, plus att ett lager i den hade gått sönder.
    Så nu måste vi byta drivaxel

• LoLs pappa

OK.
    Då var det som jag sa med andra ord.
    Drivknuten hade glidit ur iom att ni troligen hade vikt ut fjäderbenet i underkant...
    Nåväl, sånt som händer.

Lagret i drivaxeln får jag dock ej ihop, ingen av dom drivaxlar jag har tagit den har haft ngt lager i sig.
    Däremot så finns det ju 3 kulor i varje drivknut, en inre och en yttre som möjliggör rörelse i längsled, samt svängning.

Ni verkar ju ha funnit felet så det verkar ju ordna sig  

Lycka till. 

• JessiEN
    LoLs pappa skrev 2011-12-30 09:39:38 följande:
    OK.
    Då var det som jag sa med andra ord.
    Drivknuten hade glidit ur iom att ni troligen hade vikt ut fjäderbenet i underkant...
    Nåväl, sånt som händer.

Lagret i drivaxeln får jag dock ej ihop, ingen av dom drivaxlar jag har tagit den har haft ngt lager i sig.
    Däremot så finns det ju 3 kulor i varje drivknut, en inre och en yttre som möjliggör rörelse i längsled, samt svängning.

Ni verkar ju ha funnit felet så det verkar ju ordna sig  

Lycka till. 
    Tack!
    Ja det kom en kille och kollade på det så vi vet vad som behöver bytas....
Svar på tråden Lager trasigt vid drivaxel