• Tussans

Ge mig era bästa tips mot torrt hår!!!!!

Jag har långt (och vanligtvis fint) hår, men sen i början på sommaren har jag väl inte varit så duktig på att vårda det, gjort slingor o färgat, blivit missnöjd o gjort om.. Mitt hår är nu så fruktansvärt torrt! Så gr mig era bästa tips på vad jag ska göra för att det ska bli fint o mjukt igen... Husmorsknep eller tips på jävligt bra inpackningar som inte är allt för dyra!! Tack.... :)

• Svar på tråden Ge mig era bästa tips mot torrt hår!!!!!
  • LitenEmma91

Min mamma hade glidmedel i håret xD
    Nu har hon slutat och använder en olja istället, minns tyvärr inte vad den heter.

• LitenEmma91
    Tussans skrev 2011-12-28 10:02:15 följande:
    Glidmedel? Haha det var något nytt.. Funkade det?
    Enligt henne iaf, men hon fyller snart 50 och är lite småförvirradSolig
  • tinis77

Börja tvätta håret med balsam ist för schampo, tvätta max 2 ggr i veckan, några timmar innan tvätt dränker du hårbotten med ricin och olivolja. Håret blir starkt, mjukt, glansigt och superfint.

• tantS
    www.familjeliv.se/Forum-24-73/m50400938.html

Jag använder bara balsam till mitt lockiga och därmed torra hår. Har blivit mycket mjukare, följsammare och snyggare!

Brukar göra hårinpackning på 1 del balsam, 1 del aloe vera, 1 del honung som man värmer lite i micron. Låt vara i ett tag, minst en halvtimme och skölj ur.
  • Tussans

Det ska jag absolut testa, för jag har ju förstått att schampo sliter en hel del på mitt hår, men blir det inte fett om man slutar använda? Jag har tjockt och självfall, hade riktigt lockigt för några år sen men inte längre..

• tantS

Mitt hår blev lite extra fett de första dagarna, men sen va det som att det vande sig. Nu är det inte mer fett än när jag använda schampoo. Kan rekommendera coops och respons balsam, de funkar bäst på mitt hår (som iofs är tunt och lockigt). Dina lockar kommer säkert framhävas efter det här!

• VildingsBravader

Brukar smacka in olivolja i håret ca 1 gång per vecka

Första hårtvätten när man har oljan i brukar jag köra lite såpa (grummes gröna)  så fettet löser upp sej

efter en sån inpackning blir håret fantastiskt mjuk och fint! 

Allt jag gör på Internet är sant!
  • Joico

Jag använder Redkens Smooth down eller Allsoft balsam. Och gör olivoljeinpackning med jämna mellanrum, gärna sova med det

• Nyfiken gul

lite allmänna tips så här i vinterhalvåret är väl också att vara extra försiktig med slitage på håret. Är det redan slitet blir det inte bättre av allt annat det också utsätts för.

Sov med håret uppsatt, var försiktigt med stylingprodukter - helst skippa allt sånt helt å hållet.  Sluta föna och platta håret en period och låt det helt självtorka istället.  Mössor, luvor på tröjor och jackor sliter håret då det oftast blir elektriskt och gnuggas mot dessa  - använd bara mössa och luvor om det verkligen behövs tex vid kallt väder.  Skippa alla hårspännen och hårnålar - måste du sätta upp håret - välj istället ett mjukt hårband eller bara sätt upp det i en tofs. 
    Slit och dra inte i håret, borsta ut slinga för slinga. Borsta inte håret i tid och otid.  Gå inte ut med blött hår om det är minusgrader, se till att håret är riktigt torrt innan du går ut.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Minlillaninja

Lockig.se !

Kika in där, det håller min mamma på med, hon har toppen fint hår!
    Har även provat själv, men är för "lat" för att orka hålla koll på balsamen och dyl.
    kort och gott, man tvättar inte med schampoo och undviker silikoner som täpper till porerna i håret.
    Även glidmedel i håret ingår i denna metod, superhäftigt hur mjukt och fint håret blir om man borstar ut
    det med lite "Klick" i, haha! 

• Rikki

jag använder hårvårdsprodukter från bed head, lite dyra men toppen bra :)

Svar på tråden Ge mig era bästa tips mot torrt hår!!!!!