• Odetta

blodiga sår i rumpan :-(

Vår minsting är 11 månader gammal nu och sedan han var några dagar gammal så har han återkommande fått små blödande sår (runda öppna sådana) i rumpan (inte i analen utan kring)

Jag har gång på gång påtalat det för BVC och dem säger bara "smörj med inotyol och går det bort är det inte svamp annars smörj med daktacort"

Nu är det såhär att inotyolen hjälper, så det är ju inte svamp....men likförbaskat kommer det tillbaks hela hela tiden. Han kan vara utan i kanske en vecka och sedan blir det sådär igen

Varje gång han bajsar blir det värre, oavsett hur snabba vi är på att byta på honom.

Varför varför får han såhär? I morse när jag bytte så var det massor med blod i blöjan och när jag torkade bort bajset började det till och med rinna blod från dem här såren...ringde BVC och har fått en tid till senare idag, men hon lät ju nästan besvärad över att vi söker för det här, men inte sjutton ska han behöva ha det såhär, jämmt....

Är det något någon känner igen?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Svar på tråden blodiga sår i rumpan :-(
  • Apmor2

så blir det för min yngsta, tror det har med kvaliteten på bajset att göra, vi tvättar noga ser till att det är torrt sedan på med ett lager idomin.

• Odetta
    Apmor2 skrev 2011-12-28 10:17:31 följande:
    så blir det för min yngsta, tror det har med kvaliteten på bajset att göra, vi tvättar noga ser till att det är torrt sedan på med ett lager idomin.
    ok. Men hur då kvaliten? Han får så oavsett hur konsistensen är, har inte heller sett något smaband mellan om han har ätit något speciellt (storebror är allergisk så vi har varit jätte uppmärksamma på sådant)

Han har astma, kan det ha ett samband med det kanske?
  • jagäraf

Kanske du ska ta kontakt med en barnläkare istället för med bvc? Mina barn kunde få något liknande ibland när bajset hade liksom frätande konsistens och en gång fick dottern vara utan blöja ett dygn för att få bukt med det, trots att hon var spädbarn. Min yngsta dotter slapp alla såna här besvär för vi använde tygblöjor till henne.

• Queenie70

Har du testat att förebygga med babypuder?

• Sixxty

Ta kontakt med vårdcentralen istället för BVC så att ni får träffa en läkare.

• Apmor2
    Odetta skrev 2011-12-28 10:22:09 följande:
    ok. Men hur då kvaliten? Han får så oavsett hur konsistensen är, har inte heller sett något smaband mellan om han har ätit något speciellt (storebror är allergisk så vi har varit jätte uppmärksamma på sådant)

Han har astma, kan det ha ett samband med det kanske?
    interessant koppling, min har förkylnings astma.. nä dom sa det på dagis oxå nån gång att det kunde bero på kvaliteten av bajset och måste faktiskt säga nu när jag tänker efter så har det blivit bättre sen han började dricka lactosfri mjölk (han verkades inte bli besvärad av lactosen, ingen svullen mage, hade inte ont, men var väldigt lös i magen då valde vi att testa om det va lactosen och nu är det bättre med kosistensen men oxå med såren).
  • Odetta
    Apmor2 skrev 2011-12-28 10:34:51 följande:
    interessant koppling, min har förkylnings astma.. nä dom sa det på dagis oxå nån gång att det kunde bero på kvaliteten av bajset och måste faktiskt säga nu när jag tänker efter så har det blivit bättre sen han började dricka lactosfri mjölk (han verkades inte bli besvärad av lactosen, ingen svullen mage, hade inte ont, men var väldigt lös i magen då valde vi att testa om det va lactosen och nu är det bättre med kosistensen men oxå med såren).

Storebror är mjölkproteinallergisk, så vi lever mjölkfria redan, men tack flr tanken
  • Odetta

Har inte testat puder eller så, ska göra det dock...kan ju inte bli värre liksom.

På bvc idag ska vi få träffa barnläkaren, fick tid till honom. Vi träffade en annan läkare för någon vecka sedan och han sa något om sjärtfluss...typ som halsfluss fast där. Men vi såg den läkaren för något annat och minstingen var just då utan besvär så inget som tittades närmare på då.

Såhär illa som han har det nu har det aldrig varit, usch det gör så ont i hjärtat när jag ser det...

• Adonai

Tycker att du ska vända dig antingen till vårdcentralen alt direkt till barnmottagningen på sjukhuset. Hos oss har Bepanthen funkat mycket bättre än inotyol. Har upplevt att det ibland blivit värre av inotyol då den som 'sitter fast' på huden nästa gång man byter blöja och ska rengöra. 

• Queenie70

Jag har alltid vräkt på massa puder vid varje blöjbyte, och lillen har knappt ens varit småröd. Förutom då jag slarvat med pudret.

Fast man ska nog inte ha puder just när det är öppna sår. Men förebyggande är det asbra.

Svar på tråden blodiga sår i rumpan :-(