• Anonym (TS)

Hjälp mig tolka ett sms från mitt ex!

Bakgrund: Det var ca ett halvår sen vi gjorde slut av yttre omständigheter även fast vi fortfarande älskade varann och sa att vi skulle komma över varann. Jag har inte kommit över honom alls och tänker på han hela tiden och skulle egentligen fortsätta vilja försöka men jag har hört att han har sagt till gemensamma vänner att han inte vill försöka igen och att han vill träffa nån ny.

Situation: Vi har inte träffats nåt under julen och till slut blev det för mycket för mig så jag smsade och sa att jag tänkte mycket på honom och sa att det kanske skulle kännas lättare ifall jag visste ifall han tänkte på mig eller om han inte gjorde det. Jag tänkte att om han då säger att han inte har tänkt på mig nåt så ska jag göra allt för att släppa honom men om han säger att han har tänkt på mig också så kanske jag inte borde ge upp om honom riktigt ännu. Sedan fick jag ett sånt här svar:

Sms: Jag tänkte skicka ett mail till dig. Men jag kan säga att jag tänker rätt mycket på dig, fast jag försöker att inte göra det hoppas det känns bättre och att du har det bra annars.

Tolkning: Mitt sms var nog ganska allvarligt, utan smileys i alla fall. Vad tror ni att han menar? Vill ni överanalysera lite med mig? Finns det nån chans eller ska jag ge upp? Åh, jag är så nervös över det där mailet han ska skicka! Har han kommit över mig, borde han då inte antyda det mer i smset? Ah, jag vet inte...
  • Svar på tråden Hjälp mig tolka ett sms från mitt ex!
  • Maja1980

Det låter som om han vill "hålla dörren öppen" till ditt hjärta. Han vill liksom inte att du skall glömma honom. På gott och ont för din egen skull, som jag ser det.

Det är svårt att förstå situationen som blev när ni bröt upp. Men jag tror att du skall fundera på vad du vill ha för relation med honom. Kompis, pojkvän, k.k?

Flörta på!

Lycka till! 

• tompatiger

Han är bara trevlig... Jag tycker inte du skall försöka krama ur något som faktiskt inte finns från hans sms.

• MissV

Vad är det att tolka egentligen? Vill du få ett mer utförligt svar så skriv tillbaka till honom.
    Tolka kan man ju göra i evigheter i alla olika vinklar. Det krävs ju att man ska känna personen för att tolka det någorlunda rätt.

• Tonårsmamman1

Han är inte intresserad av att bli tillsammans med dig igen, tyvärr. Du skickar ett SMS med en öppning att träffas igen, men han skriver att han försöker komma över dig, han vill inte fortsätta. 

• Anonym (Liz)

Får nog hålla med där, han försöker inte att tänka på dig och han hoppades att sms:et skulle underlätta, alltså var han bara trevlig.. Finns inget att tolka i det messet.

Han verkar ial vara en artig kille, många ex skulle strunta i att ens svara

• Anonym (***)

Ha ha - å vad jag känner igen mig med att analysera. Och som du skev själv TS - Överanalysera!  :)

Han skrev: "Jag tänkte skicka ett mail till dig"  
    Där var ett litet ord som du ska ta fasta på... TÄNKTE   Det står inte att han TÄNKER göra det. Sitt inte och vänta på att det ska komma något för det gör det inte. Skulle det visa sig att jag har fel - då får du se det som en glad överraskning!

Han skrev: "jag kan säga att jag tänker rätt mycket på dig, fast jag försöker att inte göra det"
    Här svarar han på det han vet att du vill höra för du skrev att du tänker på honom. Han säger att han försöker att inte göra det - betyder han gör det när det är något som påminner om dig runt honom. Han sitter inte och tänker på dig på kvällarna i ensamhet.

Han skrev: hoppas det känns bättre och att du har det bra annars
    Betyder - hoppas du börjar komma över mig så jag slipper ha dåligt samvete för att du är ensam.

En kille som vill ha tag på en tjej - ordnar det! En kille som saknar och älskar sitt ex - tar tag i det! Och gör han inte det - då är han inget att ha!

OM du ändå vill ha honom - då får du gå på det manliga egot... Typ säga... "Jo jag tänker på dig men mest för att vi hade kul ihop. Börjat dejta lite igen så får se vart det leder." Vill han ha dig - då vill han inte att du träffar någon annan! Eller säga det du vill säga - saknar dig och älskar dig. Vill gärna att du skickar mailet du tänkte skriva.

• Anonym (Nä)

Alltså. Han tänkte skicka ett mail.. Men struntade i det?

• Anonym (***)
    Anonym (Nä) skrev 2011-12-31 16:05:32 följande:
    Alltså. Han tänkte skicka ett mail.. Men struntade i det?
    Jag tror han struntade i det... Skulle vara kul om TS kommenterade igen om hur hon ser på vad vi andra har skrivit...
  • Anonym (TS)

Hej!

Tack: Tack så mycket för era tolkningar, det hjälper jättemycket att läsa och att se det från olika synvinklar!

Mailet: Han skickade ett mail nyss. Jag hade gett upp hoppet faktiskt och tänkt att nu släpper jag det här, nu får han ta kontakt om han vill det. Men så kom det ett mail där han skrev om vad han hade gjort på julen bland annat (haft mycket att göra, nu kan jag äntligen skriva mail...) och sedan skrev han att han trodde att han fått ett återfall vad gäller mig och att han tänkt väldigt mycket på mig under julen. Men också att han hade kommit över det jobbiga med vår breakup väldigt mycket. Han sade också att han ville att jag skulle följa med på en middag hos en gemensam tjejkompis som han blivit bjuden till (vet inte om det var tänkt att vara bara de två, men hon är gift så det borde inte vara något sådant). Sedan sade han att nästa steg var att umgås bara vi två men att han inte vågade det ännu men att vi om ett tag kanske kunde se en film bara vi eller så. Fast att vi skulle vänta med att kramas eftersom det kunde röra upp mer känslor hos honom. Så skrev han även att han längtar tillbaka till stan för att snart börjar skolan igen.

Tolkning: Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men jag tror att det med att ha kommit över vår breakup så menar han kanske mest de negativa känslor han haft mot mig efter det (han har varit väldigt anklagande och tyckt att allt varit mitt fel) och vi pratade ut om det innan jul och han sade att det kändes bättre efter det och att han inte var lika arg på mig längre. Det var efter det pratet som han kramade mig och det blev kanske en lite längre kram än nödvändigt men inget mer.

Handling: Jag vet inte riktigt vad som är det bästa för mig att göra nu ifall jag helst av allt vill ha honom tillbaka, näst mest att vi ska vara väldigt bra vänner. Jag har blivit bjuden på vissa halvdejtar (med killkompisar som det är lite extra sexuell spänning med, vin och film bara vi, eller fikor) men det har känts fel på något sätt eftersom jag egentligen bara vill ha exet tillbaka. Men jag kanske borde gå på dem, jag vet inte? Jag vill inte att exet ska ta illa upp. Jag vågar nog inte säga att jag älskar honom längre till honom, det känns som att gå för långt. Men kanske att jag har fått en del inviter av andra och att det har känts fel att gå på dem eftersom jag fortfarande har känslor för honom och se vad han säger, kanske? Eller vad tycker ni att jag ska göra? Hur länge borde jag vänta med att svara på mailet? Är det bättre att svara direkt eller att vänta?

• Anonym (TS)
    Anledning till breakup: Kanske borde jag också skriva detta för det kan vara viktigt. Det fanns flera anledningar, och de var:

1, Jag har en son som tar mycket tid och han känner sig inte redo att ta hand om ett barn ännu (han vill ha barn själv om ~5 år). Jag har sagt att min son är ju mitt ansvar enbart men han tyckte att han tog mycket tid från vårt förhållande eftersom jag inte kunde sova över hos honom alltid när vi ville det etc.
    2, Jag har en nära vänskapsrelation till ett annat ex (sonens pappa) och han var svartsjuk på det.
    3, Båda de ovanstående faktorerna gjorde att han inte tyckte att vi kunde umgås tillräckligt mycket, helst hade han velat flytta ihop direkt.
  • Anonym (***)

Hej TS,

Då vill jag först säga - JAG tolkade hans mess fel!   :)  Du fick en glad överraskning!

Tycker det va toppen att du delar med dig om varför det tog slut, det hjälper i varje fall mig med vad jag svarar dig.

Om du väldigt gärna vill ha honom tillbaka, och han nu ändå lite försiktigt har gett en indikation på att han vill ha ivarje fall någon form av relation med dig - då hade inte jag riskerat dom andra dejterna. Om du går på dom för att ha ett socialt umgänge - gör det men han behöver inte veta. I nuläget har du inga skyldigheter mot honom, bara mot dig själv och din son.

Sen - det känns på något sätt som om han inte är riktigt mogen att han en relation med en ensamstående mamma. Han är sotis på tiden du behöver lägga på din son.
    För att ni ska kunna hitta tillbaka till varandra så tror jag att vägen han föreslår är helt rätt. DET FÅR GÅ LÅNGSAMT!!! Älskar du honom och han är värd det - då kan du också vänta för ni har resten av livet tillsammans.

Han måste dock förstå och känna sig lugn i att du har - och kommer alltid att ha - en relation till sonens pappa! Har han träffat honom tillsammans med dig? Om det löser sig mellan er, är det kanske en ide att han träffa sonens pappa själv? Om ditt ex och du har så bra relation - då misstänker jag att han vet om dina känslor för den nya killen... Kan han kanske vara till hjälp när ni/dom träffas. Kan han kanske förklara att det som va mellan er som par inte finns längre men att ni har sonen.

Ja, sonen är ditt huvudansvar men trots allt blir det så att den nya partnern får ett begränsat ansvar och även dens liv blir påverkat. Detta är något ni absolut måste prata om. Han kan aldrig bli sonens pappa men en viktig person i hans liv med stor inflytelse. Kanske skrämdes han av tanken på att bli med bonus-barn men nu kanske han känner att saknaden efter dig är värre.

För mig låter det som om han behöver tid!

Kram och lycka till!

• Anonym (TS)
    Mailsvar: Jag svarade på hans mail och var väldigt trevlig och frågade lite om vad han hade gjort under lovet och så sade jag att jag hade blivit utbjuden av tre personer men att det hade känts fel att göra något med dem eftersom de inte var han. Jag sade också att jag gärna följer med på middagen och att jag ser fram emot när vi kan prova göra något bara vi, och att jag också hade känt av mina känslor för honom när vi kramades men att jag hade ju vetat att jag hade dessa känslor så jag kunde ändå hantera dem på något sätt.

Rädslor: Det jag är rädd för nu är nog mest att han, för att känna hur mycket han har kommit över mig, ska träffa någon annan, antingen för ett förhållande eller bara ett ONS. Nu kan det ju också leda till något bra, och att han inser hur mycket mer känslor han har för mig, men samtidigt så är jag rädd för att det ska leda till att han får mer känslor för henne. Jag har hört av en gemensam bekant att han gärna vill prova dejta någon annan. Det är nog därför jag är rädd att ta det långsamt för tänk om det går så långsamt att han glömmer mig :-/

Pappan: Mitt ex och sonens pappa har träffats och vi umgicks tillsammans alla tre (plus sonen) ibland under tiden vi var ihop och jag tycker att de borde komma bra överens, men de var alltid ytligt kyliga mot varandra, mest exet. Det är nog mest svartsjuka där tror jag, annars skulle de kanske ha kommit överens. Mitt ex har även träffat min son och jag tycker inte att han har visat så mycket intresse för honom, även fast han älskar barn annars. Jag tror att han kanske ser min son specifikt som något som skilde oss åt och därför mer negativt än andras barn som han gärna är barnvakt för. Han har aldrig erbjudit sig att vara det för min son och jag har inte heller bett honom eftersom jag inte har velat pressa honom så. Jag tror att om jag träffar exet någon gång just nu, som han kanske ville göra längre fram (fast som vänner enligt vad han säger nu) så vill jag nog inte dra in sonen eller pappan utan då träffar jag nog honom själv. Vill inte riskera att min son känner sig bortvald eller så.

Vännen: En annan komplicerad situation som har uppkommit är att exets killkompis bjöd hem mig för några dagar sedan. De är väldigt nära vänner och killkompisen har undvikit mig sedan jag och exet gjorde slut eftersom han inte ville göra att det kändes jobbigt för exet, men nu har killkompisen haft problem med sin tjej och jag sade att ifall han ville prata med någon som kanske förstår så får han gärna prata med mig. (Mitt ex är vän med både killen och hans tjej och är på tjejens sida i deras bråk.) Så jag åkte dit och var beredd att prata om hans tjej men han tyckte att vi skulle se på skräckfilm och dricka vin också så vi gjorde det och pratade långt in på morgonen, både om våra förhållanden och annat. Och nu känner jag mig lite tveksam angående det. Killkompisen hade kollat med exet ifall det var okej att vi sågs så och exet hade sagt att det var det, men jag vet inte vad han skulle ha tyckt om han var där. Vi drack massor av vin och satt nära varandra i soffan och han lade armen om mig när det blev hemskt i filmen, och så nära vänner är vi inte att det kändes naturligt utan det var en lite flirtig stämning och "vi förstår varandra så braaa, vi är så lika...". Samtidigt som jag har dåligt samvete över det (det hände dock inget, han kramade mig länge innan jag gick men inget mer) så kändes det så himla bra att bli uppskattad för den jag var, kunna säga vad jag ville utan att han blir arg på mig som exet så lätt blir, och med någon som faktiskt lyssnar och förstår. Han ville träffas igen och vi sade väl lite löst att vi skulle göra det men jag vet inte om jag borde. Samtidigt så har ju killkompisen en tjej (även om det är krångligt mellan dem/de har en paus), så jag kanske inbillar mig allting för att jag vill ha bekräftelse och han verkligen bara vill vara vän, och det vill jag ju gärna. 
Svar på tråden Hjälp mig tolka ett sms från mitt ex!