• kalmar brud

Räkna ut min semester

Någon som kan hjälpa mig att tänka lite... Hur räknar jag ut hur länge jag kan ha semester... Jag har 25 semester dagar men semesterfaktorn är 1,30...

Hur räknar jag ut... Det blir ju inte 25 dagar.

• Svar på tråden Räkna ut min semester
  • Triple Trouble

Är det inte 25 delat på 1.3?

• kalmar brud
    Triple Trouble skrev 2011-12-28 11:14:41 följande:
    Är det inte 25 delat på 1.3?
    Jag slog 25/1,30 och fick då ca 19. Det låter väl kanske rimligt.
  • Triple Trouble

De 25 semesterdagarna borde då motsvara drygt 19 arbetstillfällen om jag förstått det rätt?

• VärldensbästaH

19,23 dagar men hos oss avrundas det uppåt så det skulle vara 20 dagar, vet inte hur ni har det på den punkten dock...

• Triple Trouble

Vi skrev samtidigt

• hymafr

Kan inte så mycket om det här.

Tänker att du jobbar deltid.
    Då har du rätt till 5 veckors semester, vilket innebär att du har 25 dagar ledigt då jag förmodar att du jobbar deltid och att din ordinarie arbetstid är i snitt 4 dagar per vecka.  

Alltså 25/1.3 = 19.23 avrundat till 20 dagar. 

• kalmar brud
    hymafr skrev 2011-12-28 11:17:12 följande:
    Kan inte så mycket om det här.

Tänker att du jobbar deltid.
    Då har du rätt till 5 veckors semester, vilket innebär att du har 25 dagar ledigt då jag förmodar att du jobbar deltid och att din ordinarie arbetstid är i snitt 4 dagar per vecka.  

Alltså 25/1.3 = 19.23 avrundat till 20 dagar. 
    Ja jag jobbar deltid... 71 % och genomsnitt så är det 3-4 dagar / vecka. Så man har rätt att ta alltså 5 veckors semester??? Men man tar väl bara semester dom dagarna som man skulle ha jobbat, inte dom dagarna som man är ledig???

Får väl säga att det är första gången som jag har semester att ta ut då jag aldrig haft en fast anställning innan... Och ska nu försöka slå ihop min semester i samband med barnet som är beräknat till 27 juni.
  • MeMayo

kvoten är till för att vi som inte jobbar 5 dagar i veckan inte ska få mer semester än de som jobbar 5 dagar i veckan. skulle du som jobbar 3-4 dagar/vecka få ta ut 25 arbetstillfällen skulle du få mycket längre semester är de som jobbar 5 dagar i veckan..
    Jag jobbar heltid men har långa arbetspass så jag jobbar sällan 5 dagar i veckan, så jag har kvot. jag får tänka mig för lite hur jag lägger semester så att den ska räcka till så mycket som möjligt.. men med min kvot så räcker min semester till 5 veckors ledighet.. men lägger jag lite smart, alltså tar semester de veckor jag jobbar lite och jobbar de veckor jag jobbar mycket så kan jag få den att räcka till fler veckor..

• Mirris

När jag jobbade 70% hade jag en kvot på 1,66... så du ligger rätt bra till iaf
    Jag hade ändå ledigt 9 dagar var 3dje vecka så hade jag tagit ut mina 25 dagar hade jag ju kunnat vara ledig i flera månader :)  Kan säga att jag sparade rätt många semesterdagar under dom åren jag jobbade natt.

Nu jobbar jag dagtid 100% o har en kvot på 1,03.. jobbar helger så jag antar att det är därför!  

• Gladskit
    MeMayo skrev 2011-12-28 11:43:10 följande:
    kvoten är till för att vi som inte jobbar 5 dagar i veckan inte ska få mer semester än de som jobbar 5 dagar i veckan. skulle du som jobbar 3-4 dagar/vecka få ta ut 25 arbetstillfällen skulle du få mycket längre semester är de som jobbar 5 dagar i veckan..
    Jag jobbar heltid men har långa arbetspass så jag jobbar sällan 5 dagar i veckan, så jag har kvot. jag får tänka mig för lite hur jag lägger semester så att den ska räcka till så mycket som möjligt.. men med min kvot så räcker min semester till 5 veckors ledighet.. men lägger jag lite smart, alltså tar semester de veckor jag jobbar lite och jobbar de veckor jag jobbar mycket så kan jag få den att räcka till fler veckor..
    Precis så är det. Lagen säger att du har rätt till 5v semester (minst). Sen om du arbetar två dagar i veckan tex. så får du ju en jättehög kvot men det är just för att du annars skulle kunna vara ledig hur många veckor som helst. Det är inte alls konstigt om man tänker efter.
  • Mirris

Nu när vi pratar kvot.. varför är "sjukdom/tillfälligFP"-kvot så hög? Om jag är hemma o vabbar så dras det 1.44 dagar....bordeväl fråga på jobbet..men jag har semester Kanske bara vi på landstinget här somhar det så?

• kalmar brud
    Mirris skrev 2011-12-29 08:13:36 följande:
    Nu när vi pratar kvot.. varför är "sjukdom/tillfälligFP"-kvot så hög? Om jag är hemma o vabbar så dras det 1.44 dagar....bordeväl fråga på jobbet..men jag har semester Kanske bara vi på landstinget här somhar det så?
    Dras det på semesterdagar när man är sjuk????
  • Mirris
    kalmar brud skrev 2011-12-29 12:45:23 följande:
    Dras det på semesterdagar när man är sjuk????

Nä, men när man är sjuk (karensdagen) eller vabb (tfp) så dras det 1,44 dagar från lönen
Svar på tråden Räkna ut min semester