• LovisaNellie

Bra burkar till min barnmat?

Jag undrar hur alla ni andra som gör egen barnmat förvarar den? Jag har svårt att hitta bra, lagom stora burkar. Finns det några som kn komma med nå tips på hur man kan förvara?

• Svar på tråden Bra burkar till min barnmat?
  • Natulcien

Lite olika.
    De första smakportionerna la jag bara i iskubsfack. När portionerna blev större köpte jag Coops minsta frysaskar (3 dl) och frös in i. Ibland la jag bara maten i en liten fryspåse och frös in i den. Jag har även lagt maten i bullformar och placerat bullformarna i en större fryslåda.

• Kodia

Jag köpte fruktpuréer på burk, så då tog jag de burkarna och frös in i! Om du inte gör det kan du säkert få av andra föräldrar.

Annars har jag sett billiga burkar på Biltema.

• La Lola

Jag använde muffinsformar i aluminium o frös in i o lade de sedan i tättslutande påse.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lumo

Ett riktigt bra tips är bröstmjölksburkarna som hör till bröstpumparna. Köp 20 såna (säljs i 10 pack). Dessa tål både frysning, diskning o micro. Helt täta o praktiska att ta med samt att stapla.

Annars tipsar jag om tjocka zip-påsar. Vanliga påsar har ju veck o är inte tjocka/tåliga nog. Köp tex ikeas zippåsar, stora o tåliga. Släng i storkoket i påsen, platta till till 0,5-1 cm tjocklek. Skriv rättens namn på (om du har många rätter), frys in plant. När fruset, ta ut o banka bitar med tex en slev/hammare/kastrull. Om påsen fått småhål, byt påse. Superpraktiskt. Ska du ut, släng i några bitar i en mjölkburk o ta med.

Tips är att laga separata rätter som du sedan kan kombinera i oändlighet. Tex frys in olika moser/pureer för sig. Frys in fiskrätter av olika slag o kötträtter av olika slag, samt såser i egna påsar, grönsaker i egna påsar o varianter. Sedan plockar och matchar du enkelt ihop 20-30 rätter med hjälp av bara några få olika påsar.

• Blanceflor

Har köpt plastburkar på ÖoB till min barnmat. De är runda med blått lock. De rymmer cirka 2 dl och är fryssäkra. De säljs i trepack och kostar 19 kr.

• Emeliie89

Jag har sparat barnmatsburkar så jag lägger hemlagad mat i dem :) en del tror att det inte går att frysa dessa glasburkar men det går jättebra :)

Svar på tråden Bra burkar till min barnmat?