• Anonym (Sötsugen)

Vad är det för fel på mig?! SJUKLIGT SÖTSUG!!

Jag lider av ett extremt sötsug. Det är sjukligt. Snälla, snälla hjälp mig innan jag går under...

Varje dag när jag åker hem från jobbet så tänker jag på vad jag ska äta när jag kommer hem. Det är inte rent socker som är problemet, utan att tugga på något. Popcorn, chips, salami, ostar eller liknande. Jag handlar middag och äter mig mätt, men så fort jag har dukat bort middagen så börjar jag fundera på vad jag ska äta nu. FAST JAG ÄR PROPPMÄTT.

Om min pojkvän vill se en film, så funderar jag inte på vilken film vi ska se. Jag funderar på vad jag ska ÄTA TILL FILMEN.

Jag kan redan på måndagen längta till fredagsmyset på fredagen. Inte för själva myset, UTAN FÖR SNACKSEN. 

Jag kan inte åka bil nånstans, titta på tv, eller läsa en bok utan att tugga på något.

Jag är sjuklig.

Finns det något man kan göra mot sitt sötsug? Jag har testat LCHF i 3 månader och gick ner i vikt, men sötsuget försvann aldrig. Då kämpade jag emot det, och lyckades med mitt mål, men jag är så trött på att alltid känna denna stress efter att alltid ha något att tugga på. Jag kan få ont i magen av själva stressen!

Finns det något läkemedel? Kosttillskott? Terapi? NÅGOT??

Snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?! SJUKLIGT SÖTSUG!!
  • Anonym (Jag också!!!)

Känner igen dig till fullo!!! Det är hemskt!!!
    Snälla har någon nån idé på hur vi kan göra???

• Ellenbmt

Jag har gått kbt för mina destruktiva tankar. Då fick jag i läxa att varje gång jag tänkte på bullar tex, så skulle jag direkt göra något annat. Torka av ett bord, vika en filt, tänka på barnen, sambon, något annat kul? Efter sjukt mkt träning kan man lära hjärnan att sålla bort tankarna. Och viktigt var med att om jag nu åt en bulle så fick jag inte tänka ut straff eller så. Bara tänka: so What, nästa bulle ska jag glömma bort :)

• Ellenbmt

Tilläggas bör att jag är långt ifrån klar själv. Det tar tid och sjukligt tålamod. Sök dig till en kbt. Finns ofta på vc

• Anonym (Sötsugen)

Tack för svar!
    Ska kolla upp kbt där jag bor.

Tar gärna fler tips, snälla!

• Boza

Jag är likadan. Är inte direkt överviktig eller så, lyckas hålla mig i schack men det är fan ren vilja då. Sitter nu, onsdag, och längtar tills lördag då jag ska få äta efterrätt och kanske nåt annat gott eftersom det är nyår. Skiter i festen och sällskapet, tänker bara på mat. Varje dag är det samma sak. Efter frukost funderar jag över vad jag ska äta till lunch, efter lunch vad det blir till middag. Så JOBBIGT! Kvällarna är värst, känns helt menlöst att sitta framför tv:n utan tilltugg:(

• Anonym (Sötsugen)
    Boza skrev 2011-12-28 20:54:05 följande:
    Jag är likadan. Är inte direkt överviktig eller så, lyckas hålla mig i schack men det är fan ren vilja då. Sitter nu, onsdag, och längtar tills lördag då jag ska få äta efterrätt och kanske nåt annat gott eftersom det är nyår. Skiter i festen och sällskapet, tänker bara på mat. Varje dag är det samma sak. Efter frukost funderar jag över vad jag ska äta till lunch, efter lunch vad det blir till middag. Så JOBBIGT! Kvällarna är värst, känns helt menlöst att sitta framför tv:n utan tilltugg:(
    EXAKT så är jag!! Det är hur jobbigt som helst, förstör hela min tillvaro :( Samma sak här med nyår, skiter i sällskap, fest, fyrverkerier, ALLT. Men maten, åååh va jag längtar!

Jag känner mig galen.
  • Anonym (Sötsugen)
    DreamBitch skrev 2011-12-28 17:09:53 följande:
    Krom ska tydligen hjälpa mot sötsug.
    Berätta mer! Var kan man köpa det? I vilken form? Piller?
  • Anonym (Jag också!!!)

Frukost: 3 ljusa mackor o lättdryck
    Lunch: Potatisgratäng o korv o cola
    Eftermiddag: 1,5 paket!!! chokladkakor, 1 stor chokladboll från condis, cola, småkakor
    Middag: McFeast-meny (hamburgare m tillbehör, pommes, cola)
    Kväll: 1 hel sockerkaka, 5 chokladkladdkaka
    Mådde rejält illa.
    Alla dagar ser ungefär likadana ut.
    När frukosten är avslutad längtar jag till lunchen och så vidare. Hatar detta.
    Gått upp 20 kg det senaste året.
    Hjälp mig!!!

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?! SJUKLIGT SÖTSUG!!