Bråck på magmunnen - ett funktionshinder
Jag är obeskrivligt trött på det här. Känner mig uppgiven och trött, såväl fysiskt som psykiskt. Jag har haft svårt att svälja mat sedan jag var 13, nu är jag snart 28. När maten är i halsen får jag må illa - känslor, tycker att det är väldigt äckligt att äta. Några gånger har jag också kräkts. Det tar alltid minst 40 min för mig att äta upp, ibland kan det ta 1,5 h. Jag har alltför lätt att få magkatarr, sover mycket ofta dåligt pga överaktiv magmun. Enda sättet att lugna magmunnen är att äta väldigt stora portioner, och då menar jag riktigt stora, två fullastade tallrikar eller mer. Det är först då magmunnen slappnar av, innan jag når det stadiet sjunker delar av maten inte riktigt ner och magmunnen suger, drar och spänner. Jag har gjort en gastroskopi, fick ett "samtal" med kirurgen efteråt på 40 sek där han sade att jag hade ettlitet bråck. Allmänläkaren jag gått till tar det inte på allvar, sjukvården kan inget göra menar hon. Jag tror inte att hon eller andra förstår vidden av mitt problem, det inskränker på livets alla områden. Jag lider av sömnbrist, orkar därför inte ta mig för saker, vågar inte resa så som jag vill, ligger ca 10 kg över det jag borde väga pga de stora portionerna, har missat skolarbete. Jag gör allt rätt; äter bra mat, dricker inte alkohol, tränar, skulle aldrig komma mig för att dricka kaffe. Känner någon igen detta? Förslag på klinik, andra tips? Annan diagnos? Lisa