• Marialo86

Illamående och ont i magen av Mitt val kvinna

Har sedan flera månader tillbaka utan problem ätit en tablett Mitt val kvinna per dag. Har nu utökat till två tabletter per dag, bl.a. för att få i mig tillräckligt med folsyra. då vi planerar barn inom typ 3-4 månader. Nu mår jag fruktansvärt illa och har sjukt ont i magen och detta har kommit i anslutning till att jag har ätit tabletterna. Funderar på om det kan bero på tabletterna och hur löser jag det om det är så? Är det någon annan som har mått illa av att äta Mitt val kvinna? Kan det vara järnet jag reagerar på?

• Svar på tråden Illamående och ont i magen av Mitt val kvinna
  • Marialo86

Fast då måste jag ta extra Folsyra istället. Är det säkert att en tablett räcker? Det är ju massa andra viktiga vitaminer och mineraler i som man behöver. Till saken hör att jag tyvärr är lite dålig på att äta grönsaker och sånt så jag tror verkligen att jag behöver extra tillskott.

• moii

Har för mig att folsyran i en tablett är ungefär samma som rekommenderat dagligt intag, ska gå och kika på mina :)

• moii

För just folsyrans skull räcker det med en tablett, du kan ju också byta till en tablett som heter kvinna som finns på apoteken med den klassiska apotekssymbolen, om du vill gå i dig mer. Men jag har också en vän som mådde illa av tabletterna och åt till slut bara folsyretabletter och då blev illamåendet bättre. Men i den tabletten du äter är det 125% rdi av folsyra så det bör räcka

• lotta78

Du måste äta tabletterna i samband med måltid annars kan du må illa av det. 
    Men egentligen behöver man inte äta kosttillskott om du äter en varierad kost. Köp vanliga folsyretabletter på apoteket istället.
    Lycka til! 

• Marialo86

Okej men då kanske jag ska gå tillbaka till en tablett och ta extra Folsyra bara. Är bara så nervös över att inte få i mig det jag behöver :)

• moii

Alltså du behöver verkligen inte ta dubbelt! En tablett räcker, och det är ändå ingen garanti för att allt blir perfekt och det är verkligen inte så att alla kvinnor i världen äter extra folsyra för att få friska barn. Det är inte heller så att man alltid blir gravid när man önskar osv osv. Gör du som känns bra för sig men var inte nervös för att du får i dig för lite med bara en tablett!

• Marialo86

Ok nä jag vet att garantier har man aldrig, men vill försöka göra allt jag kan för att det ska bli bra :) Men då vet jag att jag inte behöver plåga i mig två tabletter och må dåligt iaf :)

• nittonhundraåttiosju

man behöver minst 400 mikrogram folsyra om man är gravid och en tablett mitt val kvinna innehåller 250 mikrogram. alltså behöver man ta 2 tabletter/dag. förslagsvis morgon och kväll.

• sollo

Får också väldigt ont i magen av dom har pratat med läkaren eftersom jag behöver vitaminer dagligen men enligt dom är det bara att fortsätta. Äter inte bara mitt val kvinna men tror det är dom ja får ont i magen av och mår illa av.

• pralinen86

Jag mår inte illa av "mitt val kvinna", men brukar variera om jag tar en eller två tabletter per dag. Det står ju att man ska ta 1-2 tabletter, för vissa vitaminer är det bara 50% av RDI. Jag brukar ta en på morgonen och ibland en på kvällen, oftast glömmer jag. Men jag tror det blir en ganska lagom dos. =) Blir inte lika dyrt som att äta två varje dag heller. =)

Svar på tråden Illamående och ont i magen av Mitt val kvinna