• Boomtown

Hur gör man en bra kalkon?

Nu har jag för första gången köpt en kalkon (frusen). Framför mig ser jag en mardröm i stil med "Ett päron till farsa firar jul" när de skär upp sin ybertorra kalkon

Jag vill ha tips på hur man får en smakrik och saftig kalkon. Har bara ätit det ett fåtal gånger i livet så vet inte riktigt hur en bra kalkon ska vara. Kom med alla tips ni har. Ska man testa en USA-inspirerad kanske? 

• Svar på tråden Hur gör man en bra kalkon?
  • Majsan70

Vi kör den bara som den är och när de är klar poppar knappen upp. Kryddar den innan naturligtvis. Jag kan tänka mig att det blir extra gott i stekpåse. Sen gör vi god sås av skyn som blir.

• Boomtown
    Majsan70 skrev 2011-12-28 20:03:59 följande:
    Vi kör den bara som den är och när de är klar poppar knappen upp. Kryddar den innan naturligtvis. Jag kan tänka mig att det blir extra gott i stekpåse. Sen gör vi god sås av skyn som blir.
    "Poppar knappen upp" Vad menas med det? Stekpåse låter som ett bra alternativ.
  • Majsan70
    Boomtown skrev 2011-12-28 20:06:34 följande:
    "Poppar knappen upp" Vad menas med det? Stekpåse låter som ett bra alternativ.
    I de kalkoner jag köpt brukar det sitta en klarknapp som poppar upp när kalkonen är klar.
  • Majsan70

I kalkonen brukar jag stoppa grönsaker som lök o morötter som ger god smak.

• Boomtown

Haha, en klarknapp. Det låter ju som rena drömmen för mig  
    Ska man skära av halsen? Det har stått det på en del recept. Tack för tipsen! 

• Gurkan

Gör ett kryddsmör på 150-200 gram smör, skal och saft från en citron, ett par pressade vitlöksklyftor och en näve hackad persilja, salt och peppar. Lossa försiktigt skinnet från bröstet utan att skinnet går sönder och fördela två tredjedelar av smöret under skinnet. Smörj kalkonen med resten av smöret. Salta och peppra i bukhålan på kalkonen och stoppa in citronen och en halverad gul lök. Lägg i en ugnsfast form och sätt en stektermometer mellan lår och kropp. Bröstet uppåt. Sätt i en 150 grader varm ugn, nyttja vätskan som samlas i formen att ösa kalkonen under tillagningen. Ös ganska ofta. När låret uppnåt 70 grader är kalkonen klar, låt den vila minst 30 minuter gärna mer! Gör sås på spadet i formen.

• Lycklig78

Vi gjorde kalkon på jul dagen, jätte gott
    Ett bra tips

Tryck försiktigt in fingrarna mellan skinnet och köttet så du får en slags ficka där emellan, mycket försiktigt om du har långa naglar...
    Blanda smör och persilja och tryck in massa där från som ett slags täcke.. Hoppas du förstår:-/
    Du kan fylla den med allt du vill, vi hade lök, äpple och katrinplomon. Spadet som blir penslar du kalkonen med under ugns tiden.

Lycka till

• Boomtown
    Gurkan skrev 2011-12-28 20:11:49 följande:
    Gör ett kryddsmör på 150-200 gram smör, skal och saft från en citron, ett par pressade vitlöksklyftor och en näve hackad persilja, salt och peppar. Lossa försiktigt skinnet från bröstet utan att skinnet går sönder och fördela två tredjedelar av smöret under skinnet. Smörj kalkonen med resten av smöret. Salta och peppra i bukhålan på kalkonen och stoppa in citronen och en halverad gul lök. Lägg i en ugnsfast form och sätt en stektermometer mellan lår och kropp. Bröstet uppåt. Sätt i en 150 grader varm ugn, nyttja vätskan som samlas i formen att ösa kalkonen under tillagningen. Ös ganska ofta. När låret uppnåt 70 grader är kalkonen klar, låt den vila minst 30 minuter gärna mer! Gör sås på spadet i formen.
    Mums! Dreglar
  • Majsan70
    Boomtown skrev 2011-12-28 20:10:44 följande:
    Haha, en klarknapp. Det låter ju som rena drömmen för mig  
    Ska man skära av halsen? Det har stått det på en del recept. Tack för tipsen! 
    Jag kan inte minnas att det funnits nån hals att skära av? Däremot brukar inkråm o strupe ligga med i ett paket inne i fågeln.
  • Gappy

Jag brukar stoppa in en citron i kalkonen och krydda med lite timjan inuti, sedan syr jag ihop den i rumpan. Jag pillar in smör under skinnet på bröstet, kryddar med salt och peppar, binder ihop benen och vingarna och täcker kalkonen med bacon. Blir jättegott och saftigt.

• Gurkan

Har några års testande men tänk på att det tar tre-fyra timmar i ugnen beroende på storlek och att den ska vila sen. Ös var trettionde minut kanske. Men det är det värt! Termometer är också en av hemligheterna för en saftig kalkon istället för en torr

• tvådöttrar

Jag brukar fylla med plommon och äpple. Man räknar med ca 1 timme per kilo i ugnen och som det skrivits tidigare tar det ca två dygn att tina i kylskåp.

Lycka till och smaklig måltid :)

• Boomtown

Tack för ALLA bra tips som ramlar in! Bra att ni säger de "grundläggande" tipsen också, då jag inte är någon superkock i köket.

• mandelblomma
    Lycklig78 skrev 2011-12-28 20:12:08 följande:
    Vi gjorde kalkon på jul dagen, jätte gott
    Ett bra tips

Tryck försiktigt in fingrarna mellan skinnet och köttet så du får en slags ficka där emellan, mycket försiktigt om du har långa naglar...
    Blanda smör och persilja och tryck in massa där från som ett slags täcke.. Hoppas du förstår:-/
    Du kan fylla den med allt du vill, vi hade lök, äpple och katrinplomon. Spadet som blir penslar du kalkonen med under ugns tiden.

Lycka till
    precis. och skya skya skya ofta. Om du har en kockspruta kan du spruta in sky/smör in i köttet.
    Gott i stuffingen tycker jag bacon är. ja och allt det andra också  man har, men bacon ger god smak. Eller fint flsäk.
Svar på tråden Hur gör man en bra kalkon?