• ruthen

Hitta småjobb?

Jag undrar ifall det inte existerar i Sverige att man på nätet hittar någon som kan utföra tjänster åt en svart? Dvs hitta en person som inte har eget företag.

Om man bor i new york city kan man gå in på hemsidan craigslist.com där man kan söka efter någon som kan laga ens byxor, som kan vakta ens barn, som kan ta hand om hunden ifall man ska bort i två veckor, el nån som kan städa lägenheten efter ett party osv..
    Hur gör man i Sverige?

Jag skulle gärna sy om, sy upp, kläder åt privatpersoner i mitt hem, men vet inte hur jag skulle kunna komma i kontakt med några kunder. Det finns ju inget fungerande craigslist här.
    Vad beror det på? Svartjobb lär väl existerar här också?

• Svar på tråden Hitta småjobb?
  • ruthen
    jaghopparhögt skrev 2012-01-04 02:06:28 följande:
    För staten inte gillar svartjobb.
    Ja, men det behöver inte nödvändigtvis vara svartjobb heller. Det borde finnas en sida där man kan hitta kunder eller arbetare utan att behöva sätta in en annons på platsbanken.
    Jag ser ju att det finns något som heter grannar.se som är lite av vad jag söker.

Det pratade om rutavdrag på aktuellt häromdagen, och barnvakten som var anställd vitt via en förmedling tyckte att det var positivt för att hon inte hade möjlighet att hitta kunder annars. Hade det funnits en sida som hade sammanfört familjer med barnvakter hade behovet av förmedlingen inte funnits för hennes del.  

• jaghopparhögt
    ruthen skrev 2012-01-05 21:08:47 följande:
    Ja, men det behöver inte nödvändigtvis vara svartjobb heller. Det borde finnas en sida där man kan hitta kunder eller arbetare utan att behöva sätta in en annons på platsbanken.
    Jag ser ju att det finns något som heter grannar.se som är lite av vad jag söker.

Det pratade om rutavdrag på aktuellt häromdagen, och barnvakten som var anställd vitt via en förmedling tyckte att det var positivt för att hon inte hade möjlighet att hitta kunder annars. Hade det funnits en sida som hade sammanfört familjer med barnvakter hade behovet av förmedlingen inte funnits för hennes del.  

Är det vita jobb så lönar det sig inte. Om man inte kan använda rut-avdrag, men även där beror det på.
    Plus att det ligger i dagens svenska kultur att det är fult att köpa tjänster från andra.
  • Ful Anka
    mosti321 skrev 2014-03-13 13:45:25 följande:
    www.favore.se

Du måste skatta för utförda tjänster för att uppfylla vilkoren att annonser på favore.se. TS ville inte det.

Anledningen till att vi inte har någon fungerande craiglist är att det är olagligt att arbeta svart och då är det lite onödigt att skylta med att man gör det, tycker du inte?
Svar på tråden Hitta småjobb?