Kastrullresan skrev 2012-01-02 13:04:25 följande:
Glöm inte bort att i USA måste du betala både för ditt uppehälle och för själva studierna så det blir nästan dubbelt så dyrt som i Sverige beroende på om du kan få stipendier eller inte.
När min äldsta styvson pluggade i USA för några år sedan gällde följande att som utländsk student i USA är de enda stipendier du kan komma åt de som går via idrott. Sipendier på studieresultat är förbehållet de amerikanska studenterna. Han åkte dit på golfstipendium och fick halva sin studieavgift betald av universitetet. Den andra halvan fick han låna extra av CSN för att kunna finansier. Han har nästan dubbla studielån jämfört med kompisarna som läste i Sverige.
Han läste hela sin ekonomutbildning i USA fem år och det har nog med facit i hand visat sig vara ett dåligt val. Det finns få svenska arbetsgivare som är beredda att värdera en amerikansk utbildning. Det är kanske skillnad om man läst vid något av de största och mest kända universiteten.
Försök gärna komma iväg som utbytesstudent men var väldigt restriktivt med att läsa en hel utbildning i USA om du inte vet hur den kommer att värderas i Sverige om du tänker dig att jobba här framöver.
Nu är det dessutom väldigt svårt att komma just till USA som utbytesstudent också då konkurrensen vid svenska högskolor och universitet är störst just där. Där jag jobbar har vi 200 sökande till varje utbytesplats i USA.
Det kan jag nog tänka mig göra. Syftet var att plugga där och sedan jobba och bo där. Men det kanske förblir en dröm än verklighet :/ Men annars, vilket land jag än väljer så är det socionom jag kommer plugga till, jag brinner för hjälpa andra.