• Anonym (undran)

hur betalas semester ut?

Har en fundering, är berättigad till 5veckors semester per år (räknat april-april). Under sommaren tog jag ut 4veckor, och har då alltså 1vecka kvar att ta ut. I somras fick jag sem.ersättning för de fyra veckorna (motsvarade en normal månadslön) + sem.tillägg på drygt 2000kr.

Jag har pratat lite med löneansvarige på arbetsplatsen, om jag skulle ta ut en vecka till våren. Men han fick det att låta som att om jag tar ut en vecka till våren, så får jag inget betalt under den veckan. Dvs. att jag fick min semesterersättning under sommaren, så vill jag vara ledig så får jkag vara det utan lön/ersättning. Kan det stämma? eller är det sem.tillägget han syfta på?

• Svar på tråden hur betalas semester ut?
  • Anonym

Låter konstigt.

Du har rätt till 25 dagar betald semester?

• Lena

Normalt sett så får du när du tar ut dina betalda semesterdagar samma lön som om du hade jobbat. Ibland även mer.
    Har du hunnit tjäna in fem veckor?

• Anonym (undran)

Jag har rätt till 25 dagar betald semester, enligt kollektiv avtal + tillägg. Och jag fick ersättning för endast de 4a veckor jag tagit ut i somras. Så visst borde jag få betalt för den kvarvarande veckan?

• Lena
    Anonym (undran) skrev 2011-12-28 21:13:59 följande:
    Jag har rätt till 25 dagar betald semester, enligt kollektiv avtal + tillägg. Och jag fick ersättning för endast de 4a veckor jag tagit ut i somras. Så visst borde jag få betalt för den kvarvarande veckan?
    Och du har varit anställd tillräckligt länge för att tjäna in alla?
  • Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-12-28 21:13:59 följande:

Ja det tycker jag. Så har jag det iaf. Jag får betalt för varje semesterdag jag tar ut. Be att få papper på vad varje semesterdag är värd. Verkar vara en märklig människa som har hand om era löner...
  • Anonym (undran)
    Lena skrev 2011-12-28 21:09:27 följande:
    Normalt sett så får du när du tar ut dina betalda semesterdagar samma lön som om du hade jobbat. Ibland även mer.
    Har du hunnit tjäna in fem veckor?
    Ja jag har vart anställd i 2år i april.
    Det som är konstigt var att jag fick hela min semesterersättning månaden innan. Dvs. jag fick dubbel lön + tillägg i juni, men inget i juli. Eller brukar det vara så?
  • Anonym

Om du har rätt till 25 dagars betald semester är det klart att du ska få betalt för veckan i vår!
    Semestertillägget betalas dock (enligt min erfarenhet) bara ut en gång per år. I juni eller juli, oavsett om man har semester då eller inte.

• Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-12-28 21:16:08 följande:
    Ja jag har vart anställd i 2år i april.
    Det som är konstigt var att jag fick hela min semesterersättning månaden innan. Dvs. jag fick dubbel lön + tillägg i juni, men inget i juli. Eller brukar det vara så?

När hade du semester?

Jag får månaden efter,men så har vi efterskottslön.

Kontakta facket om de gör det luddigt för dig.
  • Anonym

På mitt jobb skiljer vi på semesterlön och semestertilllägg. Semestertillägget betalas allt ut månaden innan i juni. medan jag får "vanlig" lön när jag utnyttjar semesterveckorna.
    Kan det inte vara nåt sånt han menar?
    Att de 2000 som du fick extra var för alla 5 veckorna och att du inte kommer få något extra utan det blir endast ordinarie lön under veckan till våren?

• Anonym (undran)
    Anonym skrev 2011-12-28 21:17:19 följande:
    När hade du semester?

Jag får månaden efter,men så har vi efterskottslön.

Kontakta facket om de gör det luddigt för dig.
    Vi har månadslön, Vi får ex. Utbetalning den 25:e oktober, då är det inräknat 1-31okt. Är man sjuk dyl. så dras det månaden efter. Jag hade semester hela Juli (4-29), men fick betalningen den 25:e Juni.
  • Gladskit

På många företag betalar man ut hela semesterpengen inför sommarmånaderna, vanligen i juni, oavsett hur många dagar man sedan tar ut. Som jag tolkar det så kan du vara borta en vecka i vår. Du kommer dock inte att få något semestertillägg då för det har du ju redan fått. Utan du får en månadslön precis som vanligt.
    Men för att svara exakt måste du veta om ni har just den modellen. Annars får man ju semestertillägget i samband med att man tar ut sina dagar. Samt om ni har semesterår 1/4-31/3 eller kalenderår och om semesterår och uttagsår är sammanfallande eller olika.

Svar på tråden hur betalas semester ut?