• lasse 82

Låter ni era tonåringar festa på nyår?

Min dotter (precis fyllt 16) berättade idag om sina planer för nyår.
    Hon skulle till en kompis där dom skulle äta middag och senare iväg på förfest.
    Runt 12 slaget skulle dom till stan och kolla raketer innan dom skulle iväg på efterfest hos en av hennes vänner.

Hon hade tänkt att sova hos sin pojkvän den natten, men dom ska inte vara på samma fester under kvällen utan träffas när dom ska gå hem.
    Jag frågade om alkohol och hon körde den gamla vanliga "Nej jag ska inte dricka, några kanske ska men inte jag"
    Hon dricker i princip varje helg, fast jag verkligen försökt att prata med henne.
    Hon vet att jag vet att hon dricker men håller alltid på att svara ironiskt när jag frågar om alkohol.

Jag sa att hon skulle ringa när hon gick för att möta sin pojkvän och sen även när dom kommit hem, men det sa hon starkt ifrån till.
    Hon sa att hon skulle försöka komma ihåg att skicka ett sms när dom kommit hem men att det kunde bli runt 4-5!

Jag sa emot och hon gick argt till hennes rum. Vi har inte pratat något mer om detta.

Låter ni era barn vara ute och festa på nyår? Och hur gör ni för att veta att barnet har kommit "hem"?

Tacksam för tips och åsikter! 

• Svar på tråden Låter ni era tonåringar festa på nyår?
  • Majsan70

Ja...sonen är ju myndig o får vara ute o festa hur mycket han vill. Dottern däremot skall fylla 17 snart o hon är hemma med sin pappa o hans familj. Inga problem med det för henne.
    Ut på fest får man gå men inte inta alkohol. Jag hämtar så klart. Aldrig vart några problem med mina barn dock för de o deras vänner har föredragit att vara hemma hos oss.

• Jenny Hä

0 tolerans på alkohol innan 18 år .... Är det 18 så är det ....

• Nilam

Mina tonårsbarn har inte fått lov att gå på fester där det förekommer alkohol. Har inte haft några stora problem att hålla det eftersom jag hela tiden varit väldigt konsekvent och alltid pratat om de här sakerna, de vet min ståndpunkt och varför och har respekterat och accepterat det. Sen blev de äldre och när äldste sonen skaffade egen lägenhet fick hans yngre bror vara där vid några tillfällen när det var fest med alkohol. Då var vi överens om att jag skulle hämta honom på natten och att han då inte skulle vara berusad. Nu har bägge egna lägenheter och dricker litegrann ibland men ingen är särskilt intresserad av alkohol och särskilt inte "fyllefester". Jag tror att det är viktigt att markera vart man står och hålla fast vid det. Min mamma drack gärna när jag var tonåring och förbjöd mig aldrig att dricka eller gå på fest. Jag drack stora mängder alkohol fram tills jag blev 16 och själv fick barn. Skulle aldrig tillåta mina egna barn att utsätta sig för det jag själv gjorde!

• Veliga Mamman

Mina barn (när de var och blir 16) fick gärna vara ute men skulle komma hem och om de hade druckit, vilket har hänt två gånger med den ena, så blev det inga mer fester på bra länge!

Så länge de inte har åldern inne ska de inte dricka alkohol och så länge de inte är 18 är det jag som bestämmer!

Hade det varit mitt barn som druckit flera helger som du skriver kan du vara säker på att hon fått fira nyår ihop med mig och inte på nån fest. Har du inte skött dig ska det märkas..

Men sen tycker iofs vissa andra föräldrar att jag är onödigt hård men det tycker inte jag och det står jag för... 

• iaseia

Låta en 16åring vara ute... Hmm vad ska du göra annars, låsa in henne ?
    Bättre att du är sams med henne enligt mig, försök få henne att höra av sig.

• JeanneDArc

Hur lyckas man med bedriften att hindra 16-18-åringar från att dricka? Vill gärna veta innan jag står där med en dotter i den åldern Kan ju säga att jag känner nog ingen överhuvudtaget som inte festade med alkohol före 18-års dagen. Har nästan svårt att tro att svaren här är representativa för majoriteten av hushåll med tonåringar, utifrån mina egna erfarenheter.

• lasse 82
    iaseia skrev 2011-12-28 21:56:49 följande:
    Låta en 16åring vara ute... Hmm vad ska du göra annars, låsa in henne ?
    Bättre att du är sams med henne enligt mig, försök få henne att höra av sig.
    Självklart tänkte jag inte låsa in henne!
    Tänkte mer om jag skulle säga att hon ska sova hemma den natten eller något i den stilen. 
  • Erica80
    JeanneDArc skrev 2011-12-28 21:56:53 följande:
    Hur lyckas man med bedriften att hindra 16-18-åringar från att dricka? Vill gärna veta innan jag står där med en dotter i den åldern Kan ju säga att jag känner nog ingen överhuvudtaget som inte festade med alkohol före 18-års dagen. Har nästan svårt att tro att svaren här är representativa för majoriteten av hushåll med tonåringar, utifrån mina egna erfarenheter.
    Det undrar jag oxå..
    Jag känner inte heller någon som inte festade med alkohol innan 18
  • Nilam

Det är långt ifrån alla ungdomar som festar före 18 års ålder och det som är viktigast för oss föräldrar är att visa vad vi står, vad vi anser är rätt av dem eller inte. De föräldrar som anser att det är okej för tonåringar att dricka på fester, får också barn som i högre utsträckning dricker alkohol på fester. De föräldrar som säger nej, vägrar köpa ut, inte accepterar att barnen dricker osv får också barn som dricker betydligt mindre. Det är viktigt att veta att vi föräldrar har stor makt att påverka våra barns drickande. Sen är det inte sagt att vi kan styra och kontrollera det till 100%, men vi har stor påverkansmakt och inflytande. Det finns en fördom om att föräldrar inte kan styra, att det är kompisvalet som påverkar mest men enligt forskningen är det föräldrarna. Kolla ÖPP och liknande på nätet.

• MHM

Jag fick dricka när jag var 16. Det jag var tvungen var att jag sov hemma då och alltid svarade i mobilen under kvällen.

Svar på tråden Låter ni era tonåringar festa på nyår?