• Anonym

Namn på p-piller!

Jag tänkte göra ett nytt försök till att hitta nåt bra preventivmedel såhär fem år efter jag gav upp. Det kanske finns nått nytt nu. Men jag kan inte för mitt liv komma på alla olika namn på de piller jag provat. Kan ju vara bra så man slipper testa samma skit igen. P-piller Follimin Orthonett novum Yasmin Trionetta tror jag Något paket som var rosa och vitt Mini-piller Cerazette Något som var grönt och vitt Någon som kan identifiera de färgade paketen? och kanske har ni nåt annat namn jag glömt bort. Jag gick verkligen igenom alla olika typer av p-piller.

• Svar på tråden Namn på p-piller!
  • Två döttrar och en son
    kellikopter skrev 2011-12-28 23:32:34 följande:
    Diane, zyrona

Fast de två säljs inte som enbart p-piller.
    De får man ev endast få utskrivet av läkare för besvär med acne t ex.
    Dock fungerar de som p-piller, men man kan inte bara gå till BM och be att få utskrivet Diane... 
  • Två döttrar och en son

Hormonella metoder

Utan östrogen:

Mini-Pe (lågdoserat gestagen (mini)piller med noretisteron)

Exlutena (lågdoserat gestagen (mini)piller med lynestrenol) 

Cerazette (mellandoserat gestagenpiller med desogestrel)

Mirena hormonspiral (lågdoserat med levonorgestrel)

Nexplanon p-stav (mellandoserat med etonogestrel) 

Depo-Provera p-struta (högdoserat med medroxiprogesteron)

Med östrogen: 

Neovletta (komb p-piller med levonorgestrel + estrogen, samma dos hela kartan )   
    Abelonelle (samma som Neovletta)
    Prionelle (samma som Neovletta)
    Rigevidon (samma som Neovletta)   

Trionetta (p-piller med levonorgestrel + estrogen, olika doser i en karta)
    Trinordiol (samma som Trionetta)
    Triregol (samma som Trionetta)     

Trinovum (p-piller med noretisteron + estrogen, olika doser)  

Synfase (p-piller med noretisteron - estrogen, olika doser) 

Orthonett Novum (p-piller med noretisteron + estrogen, samma dos)

Restovar (p-piller med lynestrenol + estrogen, samma dos)

Cilest (p-piller med norgestimat + estrogen, samma dos) 

Mercilon (p-piller med desogestrel + estrogen, samma dos)  

Desolett (p-piller med desogestel + estrogen, samma dos)

Yasminelle (p-piller med drospirenon + estrogen, samma dos)
    Yaz (samma som Yasminelle)
    Liofora (sama som Yasminelle)
    Eloine (samma som Yasminelle)        

Yasmin (p-piller med drospirenon + estrogen, samma dos)

Zoely (p-piller med nomegestrol + estrogen, samma dos)  

Qlaira (p-piller med dienogest + estrogen, olika doser)   

Evra p-plåster (med norelgestromin + estrogen, samma dos) 

Hormonfria p-metoder:

Sterilisering (vasektomi hos man, Essure-inlägg hos kvinna, Kirurgisk sterilisering hos kvinna)

Koppar-spiral

Kondom

Femidom (kvinnlig "kondom)

Pessar 

Cervixkåpa

Avbrutet samlag  

Säkra perioder 

• Två döttrar och en son

Säkra perioder kan användas mha P-dator.

• Två döttrar och en son

Nuva P-ring (kombinerat med etenogestrel + estrogen, samma dos)

Spermiedödande kräm (nonyxonol 2%) 

Spermiedödande gel (contragel) 

• Anonym (Skit-piller)

Har du testat massor med hormonkombinationer och gett upp, så verkar det meningslöst att börja med skiten igen.
    Vad har du använt de senaste fem åren? 
    Det finns många preventivmedel utan hormoner, även om inte barnmorskor/läkare informerar så bra om dem. 
    Den enda infosidan på nätet som skriver sakligt och tar upp alla metoder utan hormoner, (utom möjligen fertilitetsmikroskop), är www.preventivmedel.com
    Där står det t ex om Billingsmetoden, som är en säkrare metod än kopparspiral, om man kan tänka sig icke penetrerande sex vid fertil period. 
    Kvinnlig kondom finns både i plast och latex, p-dator är dyr men funkar bra om man t ex kombinerar med barriärmetoder.

Själv är jag nöjd med FemCap, ett cervixpessar, och Contragel grön. Fördelen är att man tar ut det varannan dag en stund, tvättar av det och sätter in det igen. Alltså man kan ha sex när man har lust utan att upp och leta efter kondomer... Känns inte heller. Vilket i och för sig kan vara ett problem, jag glömmer ta ut ibland...

• Två döttrar och en son

Jag mår bättre med Exlutena än utan. Glad
    Slipper svajigt humör som går upp och ner beroende på fas i menscykeln, slipper blödningar helt, slipper ägglossning som gör mig till ett djur som tror jag vill bli gravid Skrattande, slipper pms, har kvar lust till sex och blir inte gravid! Cool 

• Anonym (Skit-piller)

Ha ha ha, ja, så kan det säkert också vara. I så fall är det ju bra.

Vi är ju alla olika. Men blir man svajig och deprimerad av p-piller, tappar lusten helt, får ständiga småblödningar och nån konstant PMS och kanske dessutom ändå blir gravid, ja då är det ju inte lika bra...
    Och det finns ju också flera medicinska skäl till att använda hormoner. Blöder man mycket är det ju suveränt med nåt som minskar blödningarna. En vän blev som nästan dement och aggressiv av svår järnbrist, fick sprutor, hjälpte inte. Är nu nöjd med hormonspiral, förutom alla biverkningar då. Spända bröst, illamående, svullen, deppig, trött emellanåt, men järnbristen var värre.
    Man får ju alltid väga för och nackdelar mot varandra när det gäller medicin. 

Svar på tråden Namn på p-piller!