• theresiaw

vad kan man INTE äta då man ammar ????

Är det nån som vet????
    jag får olika råd....

tack för svar!!!

Kram

• Svar på tråden vad kan man INTE äta då man ammar ????
  • betsla

Kolla in Livsmedelsverkets hemsida, de har koll

• theresiaw

tack
    men jag undrar över som annat som typ choklad !!!
    har för mig även att vindruvor går bort !?!?!

Kram

• Underbarson

Min bm har sagt till mig att sen när jag ammar så kan jag inte äta skaldjur för då får barnet ont i magen

• Dinturiel

Generellt ska man væl undvika sån mat som ær gasbildande. ÆR det gasbildande før dig, så ær risken stor att ditt barn också får gaser och ont i magen. Starkt kryddad mat brukar också gå bort, och eventuellt mjølkprodukter om de reagerar på det.

Man brukar mærka med tiden vad man kan och inte kan æta. Barn ær så olika. Min grabb reagerade på ostkrokar och lakrits, medans tjejen reagerade på næstan allt

• Maggen

Finns ju massor av saker som man hör att man inte ska äta när man ammar. Jag har sällan fått så många "goda" råd, som när jag började att amma.

Om man har ett barn med kolik eller mycket magknip, kan det kanske vara idé att prova ig fram till vad man kan äta tex choklad, vitlök, starka kryddor, lök,vindruvor & mjölk.

Det enda jag undvek, som jag märkte att min bäbis fick mer ont i magen av i början, det var starkt kryddad mat, och mjölk (och insjöfisk förstås) Annars åt jag allt, och jag var mer noggrann i början med mjölk och kryddor, nu kan jag även äta det.
    Det är ju individuellt vad bebisen reagerar på, så mitt råd är att prova sig fram till vad som funkar och inte funkar!

• silhuett

Gasbildande mat ska man vara försiktig med, många barn får magknip och gaser av det. Testa litegrann och se hur ditt barn reagerar.

Mitt första barn fick otroliga magsmärtor, grät och grät och grät i flera timmar, efter att jag ätit en hamburgare med 3 lökringar i..
    Min andra son skriker inte alls, men ligger och stönar och pruttar.

Jordgubbar kan de också reagera på, med magknip och utslag på huden.
    Själv har jag även märkt att min son blir väldigt gasig av kolsyrad dryck.

• GummiGutta

Jag äter allt, förutom dom där fiskarna man inte ska äta, och jag har inte märkt att han reagerar på nåt särskilt. Klart att han pruttar en del, men jag har inte märkt nåt samband med nåt jag äter, och det verkar inte vara nåt som är jobbigt för honom. Jordgubbar har det ju inte riktigt varit säsong för iallafall så det har jag inte ätit på ett tag. Skaldjur tycker jag inte om heller.

• Chva72

Jag äter som vanligt jag... men undviker lök, för det blir hon gnällig av så hon får nog ont i magen då..

• mogreta

Ett tips är att INTE äta surströmming.
    Det är inte snällt mot den lill*
    Dumma jag som inte fattade det!

• snillis

Jag äter allt utom det livsmedelsverket specifikt rekommenderar att man skall undvika.
    Alltså frossar jag i choklad, idag blev det en macka med skaldjursröra, vitlök i maten etc. Det enda jag har märkt på Arvid var en gång när jag åt VÄLDIGT stark thaimat - då knorrade han på kvällen så det undviker jag. Testa och se - du kanske kan äta allt som du brukar!

Svar på tråden vad kan man INTE äta då man ammar ????