Varför så olika bud om femte sjukan vid graviditet?
Det är så att två av mina barn har fått de karaktäristiska utslagen som femte sjukan (parvovirus B19) orsakar. De har inte lidit av sjukdomen på annat sätt, utan upptäckte sambandet efter att sett andras bilder på internet.
På internet fann jag även info om riskerna vid graviditet, som känns rätt relevanta då jag är gravid i v. 24+2.
Rinde därför 1177, där de sa att de inte trodde det var någon fara och andra saker som jag ifrågasatte. Hon erkände då att hon inte visste och rådde mig att kontakta förlossningen. Sagt och gjort! De visste inte heller, bad att få ringa upp efter att ha tagit reda på fakta. När hon sedan gjorde det sa hon att jag skulle kontakta spec. mödravården för att få ta blodprov.
MEN när jag då gjorde det blev jag dumförklarad eftersom det var totalt meningslöst eftersom denna smitta funnits i alla tider och det ändå inte finns något botemedel Beklagade sig över att de blivit uppringda av så många oroliga gravida eftersom det är en mindre epidemi just nu....
Känns ju jättekul att höra efter att ha läst om de som förlorat barn pg a detta Det är ju trots allt det virus som orsakar flest fall av fosterdöd! Och även om risken rent statistiskt kanske inte är så hög, så lugnar det inte mig som redan förlorat ett barn i PSD....
Någon med egna erfarenheter av detta?!