Sexlust minskat pga otillräcklig prestation?
Hej!
Jag har en lång och kanske komplicerad fråga. Jag (kvinna 25) är sambo sedan ca ett år tillbaka och vi har varit tillsammans i fyra år. Min sambo och jag har ett väldigt öppet och kärleksfullt förhållande där allt är som rosa moln förutom vårt sexliv. Han vill i stort sett inte ha sex med mig längre, medan jag vill ha sex flera gånger i veckan. För att ens undvika att hamna i den situationen brukar han låtsasgäspa och säga att han är jättetrött på kvällarna (mest då vi hinner ta det lugnt och mysa tillsammans). Det är därför inte så att jag så speciellt ofta blir avvisad utan det kommer liksom inte dit. Ibland försöker jag visserligen förföra honom genom lite spontanitet såsom mina sexigaste underkläder och dirty talk men blir oftast avvisad.
Vi är i övrigt väldigt fysiska och kramas och kysser varandra flera gånger per dag. Vi har sex, och vi har det ungefär en gång i veckan, varannan vecka. Kanske ofta enligt vissa men nu kommer det konstigaste. När vi träffades var min sambo den mest sexuella person jag träffat. Han ville jämt och jag med till en början. Han har alltid varit väldigt öppen med vad han gillar och det har inte alls varit några oklarheter. Jag var mer oerfaren och sluten, visste inte vad jag tyckte om och hade aldrig fått orgasm under sex. Till en början var det som himlens portar öppnade sig för mig och jag njöt verkligen av att vara med honom. Han sa också ofta att ett fungerande sexliv var en förutsättning för ett bra förhållande.
Efter ungefär ett halvår var jag i en mycket stressad situation karriärsmässigt och tappade helt min sexlust. Detta tyckte han såklart var extremt jobbigt och han frågade mig jätteofta hur det var med mig och var samtidigt jätteförstående. Vi hade knappt något sex alls och jag blev även extremt pryd. Allt kändes fel och jag ville aldrig prova på nya saker. Hur försiktig han än var så kändes varje närmande extremt pressande. Jag hatade mig själv för att jag inte kunde ge honom allt.
Efter nästan ett år med att jag mådde så, vände det helt för mig. Min sexlust kom tillbaka helt och hållet och jag blev lika sexuell som jag är idag. jag kände lite att jag ville ta igen allt jag missat. Då blev helt plötsligt han inte det. Eller plötsligt och plötsligt han kände säkert så under min dåliga period också. Det var iallafall nu jag började märka av det. Vi har pratat om detta jättemånga gånger och han sa till en början att han bara inte är lika sugen längre. Desto mer vi pratar desto oftare säger han dock att han tycker vi är så olika när det gäller sex. Först förstod jag inte hur han menade men det är t ex att jag inte verkar bekväm, att jag inte gillar samma saker som honom och att jag inte är lika sugen på att prova saker.
Jag vet vad han gillar och jag försöker verkligen att göra nya saker som jag vill prova, fastän jag egentligen är lite feg och säkert "fumlar" osv. Han säger bara att allt han vill är att jag ska ta för mig och visa vad jag vill ha så är problemet löst. Men jag vet inte om jag klarar det när han säger att vi är så olika. Jag är så rädd att han ska tänka att vårt sex är tråkigt. Försöker variera men känns som han gett upp hoppet om mig. Vi har det jättebra i övrigt verkligen men detta är ett stort problem. Jag vet inte hur jag ska kunna leva med mig själv om han "nöjer sig" med att sexet är som det är och ha sex mer sällan. Eller om jag själv klarar att alltid känna mig otillräcklig. Han ser mig som en gudinna i alla andra avseenden men i sängen känner jag mig som extremt osäker och dålig på det jag gör.
Det att vi gillar olika vad gäller sex är också en väldig press för mig. Han pratar om detta med sina vänner och då känner jag mig ännu sämre. Samtidigt förstår jag att han behöver lyfta ämnet med någon. Det är bara att jag är rädd att de ska säga att jag inte duger och att han själv också ska inse det.. När jag frågar honom om exempel på vad han gillar som vi faktiskt gör, så svarar han inte direkt på frågan. han kan säga något i stil med "Jag gillar att tillfredsställa dig". Så då tolkar jag det som att själva samlaget är uruselt.
Jag har som sagt svårt att få orgasm och det enda som fungerar är vibrator. Därför är jag kanske lite begränsad i val av ställningar och vad vi gör i vilken ordning. Det resulterar i mer rutinmässigt sex. Desto oftare vi har det desto mer "annat" vill jag dock göra. Men jag känner inte för att ge honom oralsex om vi inte haft sex på två veckor.
Kanske har du redan slutat läsa men det är en sak till som jag tror är viktig i sammanhanget. Oralsex för min sambo är något väldigt väldigt viktigt. Han älskar det och helst vill han att jag ska ta sperman i munnen också. Jag tycker också om det och sa även det i början när vi träffades. Nu är det så att hans sperma smakar riktigt illa och jag höll på att spy första gången jag tog det i munnen. Därför undvek jag länge att göra det igen tills det kom på tal. Då hade jag inte hjärta att säga sanningen så därför sa jag att jag inte gillade det. Så nu tror han att jag ljög första gången och därför vill han inte att jag ska ge honom oralsex alls. En viktig del av vårt sexliv bygger alltså på en lögn som jag inte törs avslöja. Han är jätterädd för att jag ska göra något jag egentligen inte vill eller vågar.
För att försöka sammanfatta problemet känns det som att han inte vill längre för att jag inte möter hans behov som han skulle vilja. Och vad jag än gör känns det som att han inte litar på att jag gillar det bara för att han tror att jag ljugit om något som jag egentligen inte tyckte om. Om jag är spontan så tror han att jag spelar. Och då känner jag mig plötsligt helt osäker igen. Hur kan jag vara bra i sängen om min sambo tror att jag fejkar min sexualitet? Och jag vet inte vart min osäkerhet från början kommer ifrån heller. Vad jag vet har inget traumatiskt hänt, jag är bara dålig på initiativ om det inte är saker som jag vet är säkra kort..
Vad gör man nu? Jag älskar min sambo över allt annat och jag vill så gärna att vi ska kunna ha ett riktigt bra sexliv. Men som sagt, kanske är det för sent? Måste jag säga sanningen om oralsexet för att han ska lita på mig?
Tacksam för svar
/otillräcklig