• Äldre 29 Dec 02:00
    154497 visningar
    3219 svar
    3219
    154497

    Vi som ska börja inseminera 2012

    Hej! 

    Vi är ett par som försökt få barn i 2 år. Efter en utredning på RMC i Malmö fick vi veta att min sambo har Azzospermi =inga spermier. De ville att han skulle sluta ta sin medicin och se om de kom tillbaka, men nu har vi väntat ett halvår till. Och varje dag är en enda lång väntan....

    Har nu valt en donator och ska åka och bli inseminerade på Storkklinik i Danmark vid nästa äl.
    Finns det någon mer där ute som också ska insemineras så vore det kul att följas åt! Glad

  • Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012
  • Äldre 29 Dec 12:22
    #1

    Hej Binaaa

    det vore kul att följas åtGlad

    Jag och min sambohar varit på Storken 1 gång nu. (Min sambo har också azzospermi.)
    Vi kommer att åka ner till Danmark någon gång nästa vecka...  längtar så, vill bara att dagarna skall springa iväg!!

    Tänkte börja testa med äl stickor på nyårsafton. När börjar du?

  • Äldre 29 Dec 12:58
    #2

    Hej!  Va spännande! 
    Ja, tiden går inte speciellt fort när man väntar...

    Min äl ska äga rum nästa söndag, den 8e. Så då hoppas jag på att äntligen(!) få börja! Solig

    Testar du på morgonen? 
    Jag köpte clear blue äl-test förra månaden och testade. Först testade jag kvällen innan jag skulle ha äl, då gav den inget utslag. Sen blev det en glad gubbe på morgonen som sedan försvann på kvällen igen. Är orolig att jag ska missa det på nått viss! Tur vi har nära till Danmark. Har ni också det?

    Kram!

     

  • Äldre 29 Dec 14:19
    #3

    Hej på er! här hör jag hemma känner jag =)
    Jag och min sambo har försökt i 6 år, utredningen har skötts väldigt dåligt och vi har blivit bortglömda och rent ut sagt överkörda av vården.
    Vi fick reda på att min sambo är helt steril förra året, men ändå har inte mycket hänt.
    Nu har vi fått tid i Danmark och ska på journalsamtal på Storkklinik den 5 januari =)
    Har varit och inhandlat massa ägglossningstester.
    Ska bli så spännande=)
    Hade varit kul att följas åt..

  • Äldre 29 Dec 14:27
    #4

    Jag har ju lite oregelbunden cykel, mellan 28-34 dagar.
    Men de sa på Storken att jag skulle börja testa på dag 26 för att inte missa äl. De rekomenderar att man testar både på morgon och kväll. Så det gjorde jag.
    Om jag får positivt på stickan på morgonen så kommer jag göra en dubbelinsemination denna gång. samma dag plus dagen efter.

    Jag håller med dig, man vill verkligen inte missa äl.

    Vi bor ju i Göteborg så det är lite längre att köra...men vad gör man inte...:)
     
    Har ni varit på Storken och träffat dem?

    Kram 

  • Äldre 29 Dec 14:31
    #5

    Hej duvan!
    Jag har också mellan 28-34 dagar, kan man välja dubbelinsemination själv eller är det något de rekommenderar?
    Jag har köpt massor med test, så jag kommer börja testa tidigt och 2 gånger/dag

    Kram

  • Äldre 29 Dec 15:38
    #6
    Duvan skrev 2011-12-29 14:27:17 följande:

    Jag har ju lite oregelbunden cykel, mellan 28-34 dagar.
    Men de sa på Storken att jag skulle börja testa på dag 26 för att inte missa äl. De rekomenderar att man testar både på morgon och kväll. Så det gjorde jag.
    Om jag får positivt på stickan på morgonen så kommer jag göra en dubbelinsemination denna gång. samma dag plus dagen efter.

    Jag håller med dig, man vill verkligen inte missa äl.

    Vi bor ju i Göteborg så det är lite längre att köra...men vad gör man inte...:)
     
    Har ni varit på Storken och träffat dem?

    Kram 


    Ok det låter klokt med dubbelinsemination, det ökar ju chanserna att pricka rätt!
    Nej vi var aldrig där, utan hade vårat  journalsamtal  per telefon. :)
    sockerpian skrev 2011-12-29 14:19:44 följande:
    Hej på er! här hör jag hemma känner jag =)
    Jag och min sambo har försökt i 6 år, utredningen har skötts väldigt dåligt och vi har blivit bortglömda och rent ut sagt överkörda av vården.
    Vi fick reda på att min sambo är helt steril förra året, men ändå har inte mycket hänt.
    Nu har vi fått tid i Danmark och ska på journalsamtal på Storkklinik den 5 januari =)
    Har varit och inhandlat massa ägglossningstester.
    Ska bli så spännande=)
    Hade varit kul att följas åt..
    Hej! Så himla trist att höra att ni fick så dålig vård. Det är ungefär samma som vi. Vi fick reda på att han vart steril och att det kunde bero på hans medicin (testosteron) han tar för sin testosteronbrist. Läkarna verkade inte veta särskilt mycket om det utan bad oss att vänta, och då kände vi oss också bortglömda Obestämd De sa att spermierna kunde komma tillbaka, men när vi hade frågor så fräste doktorn " Vi har inte tid med er, vi har andra patienter!" Så då beslöt vi oss för att köpa ett usb-microskop själva. Kollade regelbundet i ett halvår men inte en enda spermie så långt ögat kan nå. 

    Det är bra att vi har vårt kära grannland Hjärta 
    Och det är skönt att kunna följas åt när man går igenom samma saker, och dubbelt så spännande Flört
    Kram
  • Äldre 29 Dec 16:07
    #7

    Binaaa: va kul, kan man kolla med usb.microskop? har jag aldrig hört talas om =)

    Min sambo har nog ett medfött fel, det finns förstadie till spermier, men inga utvecklade.

    Ja tack och lov för att det finns hjälp att få i andra länder!
    Vi velar lite fram och tebax om man ska ha anonym eller öppen donation, inte lätt beslut...
    Hur tänker ni?

  • Äldre 29 Dec 16:54
    #8

    ja de vi kollar med ger en 800* förstoring... Men vi har inte tillförlitat oss på det till 100% utan han har gått till sin endokrynolog (som haft hand om hans testobrist) en gång i månaden och gett blodprov och spermaprov.... Men RMC har vi inte hört ett ljud ifrån sen vi fick veta att han var steril Rynkar på näsan

    När vi bestämde oss för en donator så tittade vi på Cryos alla donatorer och lyssnade på deras inspelningar osv. Vi båda föll pladask för en! (han var öppen) och hade slutat att donera, så för att vara på den säkra sidan så reserverade hans strån. Drömmer 

  • Äldre 29 Dec 20:00
    #9
    Gladsockerpian skrev 2011-12-29 14:31:53 följande:
    Hej duvan!
    Jag har också mellan 28-34 dagar, kan man välja dubbelinsemination själv eller är det något de rekommenderar?
    Jag har köpt massor med test, så jag kommer börja testa tidigt och 2 gånger/dag

    Kram
    Hej:)

    Va tråkigt att höra att det har tagit så lång tid för er.
    Men jag kan lova att det går undan nu när ni har bestämt er för Storken, :)
    Vi hade journalsamtal per tele och veckan senare åkte vi dit för insemination.

    De sa till oss att om jag får positivt på äl stickan på kvällen så räcker det med insemination dagen efter. Men om jag får positivit på morgonon kan jag välja att göra både samma dag och dagen efter.
    Jag kommer att välja dubbel i så fall... vill ju maxa chanserna att bli gravid:)

    När beräknar du att få ägglossning och kunna åka på första insemination?

    Det blir spännande att föjas åt. Hoppas att vi alla snart får plus :)
  • Äldre 29 Dec 20:05
    #10

    Vi har valt öppen donator.
    Vi velade fram och tillbaka men känner att det känns bäst med öppen donator.

    Storkkliniken har en uppdaterad lista varje måndag med donatorer man kan välja mellan. Där finns med hårfärg, ögonfärg, yrke, vikt och blodgrupp.

    Vi beställer inte direkt av en spermabank. Men jag ser att ni skall göra det Binaaa. Hur funkar det?
    Hur långt innan insemination måste man beställa därifrån för att det skall komma till Storkkliniken i tid?
    Man kan se kort på donatorerna som barn där eller?

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012