• Muffins i magen

hur ska man tänka om bilbarnstol till 4-åring?

Hej!

Vi ska köpa ny bilstol till vårt barn som strax blir fyra. Det finns ju helt galet mycket att välja på! Vi tänker att det är dags att vända henne framåt snart också så det vi nu funderar på är om det är bäst att köpa en så kallad bilstol eller bältesstol? (Har kollat på jollyroom där de delar upp de så)
    En bältesstol kan man ju tydligen ha längre, de flesta upp till 36 kg eller 12 år, medan de flesta bilstolarna går upp till 25 kg. Men hur många 10-12-åringar sitter faktiskt i en bältesstol?? Jag har aldrig sett någon, möjligtvis på en separat bilkudde eller vad de kallas. En annan aspekt är ju att bilstolarna bara bör användas i ca 6 år innan de bör bytas pga förslitning av materialet, så att tänka åtta framåt är onödigt. 

Hur tänker ni andra som har köpt ny stol till era 4-5-åringar? Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden hur ska man tänka om bilbarnstol till 4-åring?
  • hymafr

Min dotter satt på en kudde med ryggstöd och lite stöd i sidorna tills hon var ca 6 år. Efter det var det bara bilkudde.
    (Hon satt givetvis bakåtvänd först)

Ni vill alltså ha dottern bakåtvänd ännu en tid och att hon ska kunna använda samma stol framåtvänd sedan?

Kolla med affärer som säljer bilstolar och be att få prova först så att ni kan få en uppfattning om HUR hon kommer att sitta framåtvänd.  Det är inte alls samma sak att sitta bakåtvänd som framåtvänd med tanke på benen och vilken vinkling de får. Det gäller ju att det inte blir obekvämt för henne. Dessutom brukar de flesta lite större barn vilja kunna sätta sig och ta sig ur själva så kolla att det funkar.

• Muffins i magen

Nej det är nog dags att att vända henne när vi väl köper den här nya stolen så den behöver nödvändigtvis inte kunna placeras bakåtvänd. Fast ur syskonaspekt vore det kanske smart att köpa en som funkar åt båda hållen om ett par år då lill*n är stor nog.
    Vi har varit och kollat i butiker men blev bara ännu mer förvirrade av okunniga säljare så vi tänkte att vi kollar runt på nätet först för att få en uppfattning av vad det är vi vill ha.
    Hon klättrar redan nu upp själv i sin bakåtvända så det borde inte vara nåt problem i vilken stol som helst. 

Tack för dina tankar!

• Sweet life

Snart kommer hela bilstolsmaffian in här och påpekar vilken dålig mamma du är som tänker vända ditt barn innan det kommer upp i puberteten....

• Muffins i magen
    Sweet life skrev 2011-12-29 09:53:11 följande:
    Snart kommer hela bilstolsmaffian in här och påpekar vilken dålig mamma du är som tänker vända ditt barn innan det kommer upp i puberteten....
    Ha ha jag vet, och det tänker jag inte ens kommentera eftersom det inte tillhör mina funderingar =)
  • Sweet life
    Muffins i magen skrev 2011-12-29 09:55:34 följande:
    Ha ha jag vet, och det tänker jag inte ens kommentera eftersom det inte tillhör mina funderingar =)
    Nej, jag tycker du ska göra det som känns bäst för er och ert barn...

Men det är helt klart en bältesstol ni ska ha och ingen bilstol då man inte rekomenderar bilstolar framåtvända.. Köp en med avtagbar rygg så kan ni använda den som bälteskudde sen när ryggen blivit för kort...
  • Khaleesi
    Sweet life skrev 2011-12-29 09:57:42 följande:

Men det är helt klart en bältesstol ni ska ha och ingen bilstol då man inte rekomenderar bilstolar framåtvända.. Köp en med avtagbar rygg så kan ni använda den som bälteskudde sen när ryggen blivit för kort...
    Jag håller med. Och satsa på en med bra åkkomfort för barnet om ni åker mycket långkörningar.
  • cloudberry79

De flesta bilbarnstolar och bältesstolar kan användas upp till 10 år, det är babyskydd som har kortare livslängd (5-7 år) pga beståndsdelarna (mer frigolit). En bältesstol med borttagbar rygg så kan hon använda den tills hon uppnår längdkravet för att sitta helt utan stol.

If you love me - please don't feed me!
  • Muffins i magen
    Sweet life skrev 2011-12-29 09:57:42 följande:

jaså varför rekommenderas inte framåtvända bilstolar? Har du källa på det? =), skämt åsido, men jag jag läser gärna på om det finns något skrivet om det. 
  • Muffins i magen
    Khaleesi skrev 2011-12-29 09:59:25 följande:
    Jag håller med. Och satsa på en med bra åkkomfort för barnet om ni åker mycket långkörningar.
    Ja det kommer bli en del bilresor i framtiden, men hur vet man vad som är skönt, eller hur man ska säga? Jag tycker att de var så lika allihopa när vi klämde och kände i butikerna. 
  • Muffins i magen
    cloudberry79 skrev 2011-12-29 10:19:25 följande:
    De flesta bilbarnstolar och bältesstolar kan användas upp till 10 år, det är babyskydd som har kortare livslängd (5-7 år) pga beståndsdelarna (mer frigolit). En bältesstol med borttagbar rygg så kan hon använda den tills hon uppnår längdkravet för att sitta helt utan stol.
    AHA! Tack för info!
Svar på tråden hur ska man tänka om bilbarnstol till 4-åring?