Är det bättre att vara arbetslös än att jobba?
Vad är Arbetsförmedlingens uppgift egentligen? Att jaga folk med blåslampa? Att komma med hot hela tiden?
Jag är ganska less på Arbetsförmedlingen. För snart 2 år sen var jag arbetslös (jag hade inget jobb att gå tillbaka till efter en föräldraledighet, så jag "valde" att vara arbetslös. Vi hade problem att få barnomsorg, så jag ska villigt erkänna att jag gjorde minsta möjliga för att få ett jobb just då...vi fick barnomsorg 8 månader senare än vad vi ansökt om!) Under den perioden gjorde inte AF ett dugg, det var jag som fick ringa de och meddela vilka jobb jag hade sökt och så var det bra med det. Sen blev jag utskälld av min handläggare vid ett tillfälle, för att jag inte hade varit hos de på flera månader. Men jag följde min handlingsplan till punkt och pricka, så hon fick be om ursäkt!! Men förutom handläggarens utbrott, så hörde jag ingenting från AF under den tiden. (Det var dessutom jag som ringde den gången hon blev grinig!) Sen fick jag jobb i ett år. Därefter var jag arbetslös igen, och en ny handlingsplan upprättades. Men efter 1½ månad fick jag återigen jobb. Och det var nu som "problemen" började.
Mitt nuvarande jobb är ett vikariat på 80%, vilket alltså innebär att jag fortfarande står inskriven på AF. Det är ju mest en formalitet för att skydda min SGI (som är baserad på min heltidstjänst sen tidigare). Jag uppbär ingen a-kassa i dagsläget. Men det enda AF gör är att de "hotar" med att meddela min a-kassa om jag inte söker det och det jobbet. (Sen kommer de på att jag inte tar ut a-kassa, men de tänker minsann meddela akassan ändå.) Jag får platsanvisningar till jobb som jag måste söka. De är otrevliga, och talar om väldigt tydligt för mig att jag minsann måste söka heltidsjobb hela tiden!! När jag var heltidsarbetslös fick jag inte en enda platsanvisning.
Får man verkligen inte stå inskriven på AF, utan att de ställer en massa krav? Jag vill mest stå inskriven där, för att ev. arbetsgivare ska kunna hitta mig där. Och jag kollar jobb hela tiden, och söker de jobb som jag känner att jag vill söka helt enkelt. Jag trivs med mitt jobb på 80%, även om jag gärna vill jobba heltid.
Vad händer om jag inte söker ett jobb som AF anvisat? Jag har nämligen precis fått en anvisning på ett jobb, som jag INTE är intresserad av över huvudtaget. Det är ett vikariat, dock 100%. Men vad händer om jag blir erbjuden det? Jag kan ju inte säga upp mig huxflux från mitt nuvarande jobb? Då bryter jag ju ett kontrakt där. Och då lär man ju inte kunna komma tillbaka dit och jobba i framtiden heller. Kan de meddela min akassa att jag inte söker jobbet, och kan det senare bli till ett problem om jag måste söka akassa (när mitt nuvarande vikariat går ut, om jag inte hittar nytt jobb)? Kan man få ev. nedsättning av akassa i efterskott?
Hur ska man göra? "Säga upp sig" hos AF, för att slippa deras hot och anvisningar. Då sjunker min SGI förvisso, men det kanske det kan vara värt för att slippa AF? Jag mår helt ärligt ganska dåligt av denna stressen, att hela tiden söka jobb! TROTS att jag har jobb!! Och det är svårt att få tiden att räcka till också, när man jobbar... (med ganska mycket pendlingstid). Eller är det bättre att säga upp sig och vara heltidsarbetslös? För det känns nämligen som att AF inte alls uppskattar att man jobbar 80%...