• Cinzano12

Hjälp med att utesluta laktos!!

vi ska prova att utesluta laktos på våran dotter, och jag är helt vilsen i detta. mjölk och smör och glass tex vet jag ju men vad mer?
    hur kan man göra gratänger utan ost? vad anväder man istället?
    Och pizza, hamburgare funkar det? eller måste man ta bort osten?
    Vad finns det mer laktos i som man kanske inte tänker på.
    som ni förstår behöver jag lite hjälp och tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Hjälp med att utesluta laktos!!
  • middiz

Ost innehåller knappt ingen laktos alls, eller om det tom var så att det inte innehåller laktos så det brukar bara lugnt. Dom flesta kan även äta vanligt smör.
    Det beror helt på hur känslig man är.
    Bästa sättet att ta reda på det är att prova och se.
    Dom flesta mjölkprodukterna finns som laktosfritt.

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Grodan82

alla mjölkprodukter ska ni undvika men det finns latosfria alternativ till mjölken grädden yoghurten.
    Läs på alla förpackningar mycke kan inehålla mjölk fast man inte tror det.
    Om jag inte missminner mig helt så kan man äta hård ost, (ska försöka leta upp detta
    och återkommer)

• Grodan82

all ost innehåller kan innehålla en lkiten mängd laktos,,,
    SKa ni testa om det är laktosen ska ni utesluta ALLT för att kunna avgöra om det är det hon inte tål!

• Cinzano12

Tack för svaren!
    Var på maxi i morse och handlade hem lite, hittade lite, men pålägg är ju svårt. Hittade laktosfri färskost.
    Men hoppas hon kan äta vanlig ost med då, men vi hoppar över den ett tag iallafall.
    men tar tacksamt emot flera tips.

• Keeya

Jag har haft laktosintolerans i 15 år. Tål ingen laktos alls. Valio, arla skånemejeri har goda laktosfria produkter. Oatly har också ok produkter som är gjorda av havre. All lagrad ost fungerar. Ju längre osten är lagrad destu mindre laktos. Så jag äter hårda ostar och brie.

• Keeya

Jo sen kan det finnas laktos i sharkprodukter. Scans leverpastej är laktosfri en läs innehålsförteckningen. Vissa sorter har nämligen laktos. Bröd kan också ha laktos. Vissa skriver mjölksocker men det är samma så läs innehållet.

• fröken skywalker

Det här har jag klippt från

http://www.allergimat.com/page.asp?id=42

där det finns en del info om laktosintolerans. Förväxla bara inte med mjölkproteinallergi, för det är inte samma sak.

Laktosintolerans

Vid laktosintolerans saknar personen förmåga att producera tillräcklligt med det enzym som spjälkar laktos (mjölksocker) i tarmen.
    Symptom: gasbildning, uppspändhet, buller, körningar, koliksmärtor, diarré.

Vanligen klarar den laktosintolerante upp till 5g laktos per dag. Toleransgränsen får prövas individuellt, en del tål ingen laktos alls.

Det finns tabletter med laktas (enzym) som kan hjälpa till att dämpa besvären. Se t ex www.biolac.se

Laktosfri
    Följer mjölkproteinfri kost med undantag för vällagrad hårdost och laktosfria mjölkprodukter.

Laktosreducerad/låglaktos
    Små mängder mjölk och filprodukter. Vanligt bröd, margarin, smör och ost. Låglaktosprodukter

Laktos per dl:
    mjölk 5 g
    filmjölk 3,5 g
    yoghurt 2,5 g

Hög laktoshalt finns i:
    mesost och messmör, mjuk nougat, mjölkchoklad, glass, lättgröt, vissa müslisorter, välling

Laktos kan finnas i:
    färdiga soppor och såser, komplett potatis- och rotmospulver, blandade kött- och fiskprodukter, bröd med mjölktillsats, konditorivaror, konfektyr och karameller, majonnäs
    desserter.

Livsmedel grupperade efter laktosinnehåll (g per 100g livsmedel).
    Inom de tre sista grupperna är livsmedlen ordnade efter stigande laktoshalt.
    (källa Livsmedelsverkets allergiinformation)

mindre än 0,1 g
    smältost
    knäckebröd
    hårdost
    vitmögelost
    grönmögelost
    fetaost, grekisk
    fetaost, bulgarisk
    gräddersättning
    rågbröd
    mjölkfritt margarin

0,1 - 1 g
    låglaktosmjölk/-fil/-välling etc
    kaffebröd
    fetaost, svensk
    fetaost, dansk
    margarin
    lättmargarin
    smör
    grahamsbröd och franskbröd bakat på mjölk

1 - 3 g
    Lätt och lagom
    vissa ljusa knäckebrödsorter
    leverpastej
    yoghurt
    korv
    Philadelphiaost
    fiskfärs
    majonnäs
    pannkakasmix
    Keso
    Creme Fraiche
    vispgrädde
    konfektyrer

3 - 6 g
    bifilus
    kvarg
    gräddfil
    dofilus
    kaffegrädde
    H-grädde
    filprodukter
    getmjölk
    mjölkprodukter
    ädelprodukter
    lättgröt
    glass

mer än 6g
    vissa müsli
    mjuk nougat
    mjölkchoklad
    pulver till vissa vällingar och grötar
    mesost, messmör

• Cinzano12

jaha, det blir att läsa och läsa supernoga på allt en period nu.

Keeya, hur gör du när du äter snabbmat, typ pizza och hamburgare som jag skrev förut?

• Keeya

Pizzadegen brukar för det mesta vara laktosfri men det är bara att fråga. Osten är ju oftast riven hårdost så den äter jag. Hamburgare, nja där kan det finnas laktos i dressingen och cheddarosten. Men jag äter det så sällan så jag brukar inte bry mig utan äter ändå. Då är jag förberedd på svullen mage. Jag har ju haft det så länge nu att jag inte ens reflekterar över det utan äter laktos ibland. Vilket såklart inte är bra för tarmluddet tar stryk. Godis har också laktos mediciner likså. Det är mest i början som man bör undvika allt för att stabilisera tarmfloran. Sen har jag släppt lite på det men ändå inte för mycket för annars får man ont. Det finns också olika grader av laktosintolerans. Vissa tål laktos i låga doser. Det har att göra med hur mycket man har av enzymen laktas i tarmen. Laktasen spjälkar ner laktosen så att den sen kan absorberas. Om laktosen inte kan spjälkas så att den kan absorberas bildas det gas och man får lös avföring.

• Cinzano12

Tack för alla svar.
    Vi hoppas på att vi ska kunna utesluta det mesta en period nu, hur länge har ni kört utan laktos för att prova? vi fick 1-2 veckor som testperiod, tror ni det räcker?

Svar på tråden Hjälp med att utesluta laktos!!