• Emelle85

    vad är nästa steg?

    Jag och min man ska skriva in oss som medlemmar och adoptionssökande nu i januari. När vi har skrivit in oss där vad gör vi sedan? Har lite lite koll och skulle vilja kunna mera. 
    Har gärna kontakt med någon som gjort denna resa en gång eller flera. 

  • Svar på tråden vad är nästa steg?
  • Hjärtat längtar

    Hej och välkommen till "adoptionsvärlden"!!!
    Jag har försökt sammanställa adoptionsprocessens olika punkter här! Hoppas det kan vara till hjälp! ;) 


    Ställa sig i kö


    Det viktigaste att göra när man har bestämt sig för att adoptera eller om man är intresserad av att adoptera är att ställa sig i minst en adoptionskö. Adoptionsorganisationerna hittar man på mia.eu. Vad gäller de flesta länder måste man köa flera år hos adoptionsorganisationen innan man få börja samla papper och skicka iväg en ansökan till landet, därför bör man ställa sig i kö i tid.


    Kontakta kommunen


    Sedan kontaktar man familjerätten i sin kommun. Då brukar man få komma till ett informationssamtal. De anvisar också till föräldrautbildning.


    Föräldrautbildning


    Ja, innan man får skicka iväg de där papprena till något land måste man gå en obligatorisk föräldrautbildning för adoption.Vår föräldrautbildning var vid sex tillfällen varannan vecka. Det är inte som en vanlig föräldrautbildning utan fokuserar på adoption, anknytning, kommunikation, uppfostran, språkutveckling och självkänsla/identitet. Det var jätteintressant och framför allt roligt att träffa andra par i samma situation.


    Hemutredning/Medgivande


    Förutom genomgången föräldrautbildning behöver man ju också ett medgivande från kommunen. Man ansöker till familjerätten i kommunen och ber om att få göra hemutredning för adoption. För att få adoptera måste man vara gift och minst 25 år gammal. Det finns ingen övre gräns, men riktlinjerna säger att man bör inte ha fyllt 43 när man börjar hemutredning för adoption.


    Hemutredningen innehåller ett visst antal träffar. Vi hade bara 3 träffar. Oftast brukar man ha 4-6 st träffar. En av träffarna ska vara ett hembesök och så brukar man göra djupintervjuer då man intervjuas var och en för sig i några timmar, frågorna handlar om uppväxten, relationen till varandra och till familjen, livsåskådning, tankar om uppfostran osv. Socialsekreteraren skriver sedan ihop några sidor om paret, sedan ska akten gå upp i socialnämnden för att ge godkänt: medgivande eller avslag. Det är inte så vanligt att få avslag, i de flesta fall där par har fått avslag har det berott på deras ålder, att de varit för gamla. Det kan också vara sjukdom som sätter stopp.


    Välja land


    När man fått medgivande skickar man in det till sin/sina organisationer. Sedan bestämmer man i samråd med organisationenvilket land/vilka länder som passar bäst just för det paret. När man väljer land måste man först titta på landens krav. Vilka länders krav uppfyller vi?


    Exempel på krav kan vara ålder, äktenskapslängd, utbildning, max bmi, kristen tro.


    När man kollat vilka länders krav man uppfyller börjar man kanske kolla på väntetiden. Vilka länder har kortast väntetid? Vilken ålder är vanligast på barnen? Vistelsetid i landet? (Kan variera väldigt mycket från 1 vecka till 9 månader) Kostnad?


    Köa/Samla papper till landet


    När man bestämt sig för ett land så är får man antingen köa i ”Sverige” ett tag, eller så får man börja göra i ordning papper och skicka på en gång. Det finns alltså två olika slags köer. En i Sverige innan man får skicka papper till landet och sedan en kö i väntan på Barnbesked när man skickat sin ansökan till landet.


    Vänta barnbesked/resebesked


    När man har fått barnbesked blir det oftast ytterligare en väntan på resebesked innan man får åka och hämta sitt barn.


    Så här ser adoptionsprocessen ut i stora drag. En adoptionsprocess brukar ta mellan 3-5 år. Det är alltså en hel del väntan mellan alla punkterna jag har gått igenom.


    I dagens läge är det sällan de små friska barnen som adopteras internationellt utan de adopteras oftast inom landet. De flesta barn som behöver föräldrar internationellt är oftast lite äldre och/eller har någon form av SN ”Special Needs” (Speciellt behov). Det kan vara t.ex. Läpp-käk-gomspalt, hjärtfel, dysmeli (för många eller för få fingrar/tår), FAS m.m. Kan man tänka sig att adoptera ett barn med SN så brukar det gå lite fortare.


     
  • Hej och Hopp

    Lite tillägg bara - man behöver vara gift om man adopterar som par, men man kan också adoptera som ensamstående. Och det är väldigt mycket färre länder som godkänner ensamstående. Så kötiderna är avsevärt längre. Sedan kan det gå fort även som ensamstående om man är öppen för äldre barn eller barn med SN (special needs) Man söker föräldrar till barn med jämna mellanrum och en del av dem får även ensamstående ansöka om att få bli förälder till.

  • Emelle85
    Hjärtat längtar skrev 2011-12-29 21:56:54 följande:
    Hej och välkommen till "adoptionsvärlden"!!!
    Jag har försökt sammanställa adoptionsprocessens olika punkter här! Hoppas det kan vara till hjälp! ;) 

    Ställa sig i kö


    Det viktigaste att göra när man har bestämt sig för att adoptera eller om man är intresserad av att adoptera är att ställa sig i minst en adoptionskö. Adoptionsorganisationerna hittar man på mia.eu. Vad gäller de flesta länder måste man köa flera år hos adoptionsorganisationen innan man få börja samla papper och skicka iväg en ansökan till landet, därför bör man ställa sig i kö i tid.


    Kontakta kommunen


    Sedan kontaktar man familjerätten i sin kommun. Då brukar man få komma till ett informationssamtal. De anvisar också till föräldrautbildning.


    Föräldrautbildning


    Ja, innan man får skicka iväg de där papprena till något land måste man gå en obligatorisk föräldrautbildning för adoption.Vår föräldrautbildning var vid sex tillfällen varannan vecka. Det är inte som en vanlig föräldrautbildning utan fokuserar på adoption, anknytning, kommunikation, uppfostran, språkutveckling och självkänsla/identitet. Det var jätteintressant och framför allt roligt att träffa andra par i samma situation.


    Hemutredning/Medgivande


    Förutom genomgången föräldrautbildning behöver man ju också ett medgivande från kommunen. Man ansöker till familjerätten i kommunen och ber om att få göra hemutredning för adoption. För att få adoptera måste man vara gift och minst 25 år gammal. Det finns ingen övre gräns, men riktlinjerna säger att man bör inte ha fyllt 43 när man börjar hemutredning för adoption.


    Hemutredningen innehåller ett visst antal träffar. Vi hade bara 3 träffar. Oftast brukar man ha 4-6 st träffar. En av träffarna ska vara ett hembesök och så brukar man göra djupintervjuer då man intervjuas var och en för sig i några timmar, frågorna handlar om uppväxten, relationen till varandra och till familjen, livsåskådning, tankar om uppfostran osv. Socialsekreteraren skriver sedan ihop några sidor om paret, sedan ska akten gå upp i socialnämnden för att ge godkänt: medgivande eller avslag. Det är inte så vanligt att få avslag, i de flesta fall där par har fått avslag har det berott på deras ålder, att de varit för gamla. Det kan också vara sjukdom som sätter stopp.


    Välja land


    När man fått medgivande skickar man in det till sin/sina organisationer. Sedan bestämmer man i samråd med organisationenvilket land/vilka länder som passar bäst just för det paret. När man väljer land måste man först titta på landens krav. Vilka länders krav uppfyller vi?


    Exempel på krav kan vara ålder, äktenskapslängd, utbildning, max bmi, kristen tro.


    När man kollat vilka länders krav man uppfyller börjar man kanske kolla på väntetiden. Vilka länder har kortast väntetid? Vilken ålder är vanligast på barnen? Vistelsetid i landet? (Kan variera väldigt mycket från 1 vecka till 9 månader) Kostnad?


    Köa/Samla papper till landet


    När man bestämt sig för ett land så är får man antingen köa i ”Sverige” ett tag, eller så får man börja göra i ordning papper och skicka på en gång. Det finns alltså två olika slags köer. En i Sverige innan man får skicka papper till landet och sedan en kö i väntan på Barnbesked när man skickat sin ansökan till landet.


    Vänta barnbesked/resebesked


    När man har fått barnbesked blir det oftast ytterligare en väntan på resebesked innan man får åka och hämta sitt barn.


    Så här ser adoptionsprocessen ut i stora drag. En adoptionsprocess brukar ta mellan 3-5 år. Det är alltså en hel del väntan mellan alla punkterna jag har gått igenom.


    I dagens läge är det sällan de små friska barnen som adopteras internationellt utan de adopteras oftast inom landet. De flesta barn som behöver föräldrar internationellt är oftast lite äldre och/eller har någon form av SN ”Special Needs” (Speciellt behov). Det kan vara t.ex. Läpp-käk-gomspalt, hjärtfel, dysmeli (för många eller för få fingrar/tår), FAS m.m. Kan man tänka sig att adoptera ett barn med SN så brukar det gå lite fortare.


     
    Tack för jätte bra information.
    Vi gifte oss i juli förra året och idag skrev vi in oss som medlemmar hos AC och betalde adoptionssökande avgift och medlemskap. Ska jag redan nu kontakta min kommun eller är det för tidigt?
  • fabbemam

    Jag tycker absolut att du ska kontakta kommunen redan nu i januari, det kan vara kö till både föräldra utbildning och medgivande utredning. Vi hade nog extrem otur men vi fick vänta i 2 år i kö för att få påbörja medgivande utredningen. Ring o kolla läget i alla fall...

  • Hjärtat längtar
    Emelle85 skrev 2012-01-01 20:17:56 följande:
    Tack för jätte bra information.
    Vi gifte oss i juli förra året och idag skrev vi in oss som medlemmar hos AC och betalde adoptionssökande avgift och medlemskap. Ska jag redan nu kontakta min kommun eller är det för tidigt?
    Vsg =) Det är ju inte särskilt många av AC:s länder som inte har kö, men jag tycker ändå att ni ska kontakta kommunen, man vet inte om det är kö till föräldrautbildning och hemutredning. Och föräldrautbildningen gör ju absolut inget om ni går redan nu! Det är ju hemutredningen som bara är giltig i två år, och många får ändå göra om den under tidens gång. Skulle ni hitta ett land med kort/ingen kötid, vill ni nog ha medgivandet så fort som möjligt. Vi fick vänta 1,5 år med hemutredningen för att jag skulle fylla 25, det var inte så kul, eftersom vi nu ska adoptera från ett land utan kötid i Sverige. 
    Lycka till!  
  • Emeli

    Du har redan fått mycket bra information och flera bra råd. Jag har bara ett litet tillägg: det finns ingen absolut tvingande övre åldersgräns, men det finns riktlinjer som säger att man ska ha ansökt om adoption till familjerätten innan 43 års ålder. Många kommuner (de flesta?) följer dessa riktlinjer. Utredningen behöver alltså inte ha påbörjats, men den skriftliga ansökan ska vara inlämnad.

    Medgivandet är som sagt giltigt i två år. Eftersom det är en omfattande procedur att göra om en utredning kan det vara taktiskt att avvakta med utredningen om man sannolikt bara kan bli aktuell för ett land med kö i Sverige. Å andra sidan kan det vara smart att göra utredningen så snabbt som möjligt. Kanske startas det upp ett nytt land som de söker s.k. pilotfamiljer till? Kanske dyker det upp ett barn på "Barn söker föräldrar" som ni vill ansöka om? Kanske har man möjlighet att ansöka från någon av de kontakter som det inte är någon kö till i Sverige? I de lägena är det bra att snabba på med utredningen.

    De som verkligen måste vara taktiska är de som riskerar att falla för åldersstrecket. Optimalt för dem kan vara att försöka skjuta upp utredningen så långt det är möjligt för att hinna skaffa kötid eftersom de inte kommer att få något nytt medgivande när de två åren har gått. Vad som är bäst att göra beror alltså till stor del på hur gamla man är.

  • Emelle85
    swisch skrev 2012-01-01 22:21:49 följande:
    Varför inte hysta in en organisation till. BFA? De har korta köer till östeuropa
    Mmm är inne lite på det
  • Emelle85
    Emeli skrev 2012-01-02 14:58:30 följande:
    Du har redan fått mycket bra information och flera bra råd. Jag har bara ett litet tillägg: det finns ingen absolut tvingande övre åldersgräns, men det finns riktlinjer som säger att man ska ha ansökt om adoption till familjerätten innan 43 års ålder. Många kommuner (de flesta?) följer dessa riktlinjer. Utredningen behöver alltså inte ha påbörjats, men den skriftliga ansökan ska vara inlämnad.

    Medgivandet är som sagt giltigt i två år. Eftersom det är en omfattande procedur att göra om en utredning kan det vara taktiskt att avvakta med utredningen om man sannolikt bara kan bli aktuell för ett land med kö i Sverige. Å andra sidan kan det vara smart att göra utredningen så snabbt som möjligt. Kanske startas det upp ett nytt land som de söker s.k. pilotfamiljer till? Kanske dyker det upp ett barn på "Barn söker föräldrar" som ni vill ansöka om? Kanske har man möjlighet att ansöka från någon av de kontakter som det inte är någon kö till i Sverige? I de lägena är det bra att snabba på med utredningen.

    De som verkligen måste vara taktiska är de som riskerar att falla för åldersstrecket. Optimalt för dem kan vara att försöka skjuta upp utredningen så långt det är möjligt för att hinna skaffa kötid eftersom de inte kommer att få något nytt medgivande när de två åren har gått. Vad som är bäst att göra beror alltså till stor del på hur gamla man är.
    Är så synd bara att asiatiska länderna har det flesta 30 års som under gräns. Var så sugen på dessa. Men känner att vi vill komma igång så fort som möjligt!
  • Emelle85
    fabbemam skrev 2012-01-01 21:34:21 följande:
    Jag tycker absolut att du ska kontakta kommunen redan nu i januari, det kan vara kö till både föräldra utbildning och medgivande utredning. Vi hade nog extrem otur men vi fick vänta i 2 år i kö för att få påbörja medgivande utredningen. Ring o kolla läget i alla fall...
    Ok . Då ska jag nog ringa kommunen på onsdag. Tack!
  • Emeli
    Emelle85 skrev 2012-01-02 20:59:48 följande:
    Är så synd bara att asiatiska länderna har det flesta 30 års som under gräns. Var så sugen på dessa. Men känner att vi vill komma igång så fort som möjlig
    Av denna kommentar drar jag slutsatsen att ni inte riskerar att bli för gamla än på ett tag. Var glad för det! Ni befinner er i ett mycket mer gynnsamt läge än många andra.

    Länderna ställer ju de krav de gör. Om ni är helt inställda på Asien kan ni sannolikt ta det lugnt med hemutredningen. De flesta asiatiska kontakterna kräver minst två års äktenskap, ofta mer. Dessutom är det långa köer i Sverige innan man får skicka sin ansökan till de flesta av dem.

    Jag tycker att ni ska kontakta kommunen för att bli hänvisade till föräldrautbildningen. Fundera också på om BFA kan vara ett bra alternativ för er, och ställ er i så fall i deras kö. Gå föräldrautbildningen, läs på så mycket ni kan, fundera igen om vad som känns rätt för er och bestäm utifrån just er situation när ni vill göra hemutredningen.

    Om man vill att det ska gå fort är så klart Kenya ett alternativ, om man klarar en så lång vistelsetid i landet
  • Emelle85
    Emeli skrev 2012-01-02 22:43:54 följande:
    Av denna kommentar drar jag slutsatsen att ni inte riskerar att bli för gamla än på ett tag. Var glad för det! Ni befinner er i ett mycket mer gynnsamt läge än många andra. Länderna ställer ju de krav de gör. Om ni är helt inställda på Asien kan ni sannolikt ta det lugnt med hemutredningen. De flesta asiatiska kontakterna kräver minst två års äktenskap, ofta mer. Dessutom är det långa köer i Sverige innan man får skicka sin ansökan till de flesta av dem. Jag tycker att ni ska kontakta kommunen för att bli hänvisade till föräldrautbildningen. Fundera också på om BFA kan vara ett bra alternativ för er, och ställ er i så fall i deras kö. Gå föräldrautbildningen, läs på så mycket ni kan, fundera igen om vad som känns rätt för er och bestäm utifrån just er situation när ni vill göra hemutredningen. Om man vill att det ska gå fort är så klart Kenya ett alternativ, om man klarar en så lång vistelsetid i landet

    Tack. Jag blir 27 i år och min man blir 26 år i år. Gifte oss i juli 2011. Så vi kan ju givetvis vänta. Bara att man är så sugen på att komma igång så fort som möjligt:)
  • strawberryshortcake

    Hej hej!

    Någon som bokat in föräldrarutbildning snart? 
    Min man och jag ska på utbildning om några veckor. (vecka 3 + 5, på helgerna) :)

    Jag är 28 och han är 32. 
           

  • Emelle85

    [quote][quote-nick]strawberryshortcake skrev 2012-01-03 21:31:25 följande:[/quote-nick]Hej hej! Någon som bokat in föräldrarutbildning snart?  Min man och jag ska på utbildning om några veckor. (vecka 3 + 5, på helgerna) :) Jag är 28 och han är 32.         [/ Inte vi i allafall. Inte kommit så långt än! Vart i Sverige bor ni?

  • Emeli
    Pendo skrev 2012-01-05 22:55:22 följande:
    Kenya kräver tre års äktenskap förstås.. Lycka till!!!
    Ja, det stämmer. Då försvann den möjligheten för ts att komma igång snabbt med adoptionen.

    Viktigast av allt är att ställa sig i kö hos adoptionsorganisationerna. Gå gärna utbildningen redan nu också. Mycket kommer då att klarna.
Svar på tråden vad är nästa steg?