• Cosmogenesis

Ett liv utan religion?

Jag avskyr religion. Jag förstår verkligen inte hur man i ett modernt samhälle förlitar sig på "Gud"

Exakt vad gör att ni tror? Vad exakt gör att ni fortsätter tro? Hur skulle livet för er se ut ifall ni vaknade upp och levde efter vanligt sunt förnuft istället?

Kristendom, judendom och islam behövs inte. Biblar behövs inte. Det är skrivet för länge sedan och hör inte heller hemma i ett modernt samhälle.

Ni som är troende, oavsett religion, när blev ni troende, vad fick er att bli övertygade.
    Och vad fick ni "offra" socialt och mentalt för att leva som ni ville?

• Svar på tråden Ett liv utan religion?
  • Majsan242

Jag gör stor skillnad på religion och tro. Min tro är min egen och den har formats långsamt och växt fram ur mina erfarenheter. Religion har ofta med samhörighet att göra för individen och är något man väljer av andra skäl än tro ofta. Men det här är bara mina åsikter i ämnet, det finns säkert lika många åsikter som människor. 

Varför har du så stark aversion mot tro och religion? Är det någon speciell händelse eller något i ditt liv som påverkat ditt tycke?

• Cosmogenesis

Jag ser helt enkelt religion som en enorm svaghet. Och att det begränsar människans sanna "jag"
    En enorm begränsning fyllt utav regler som helt enkelt hindrar de mänskliga drifterna.

Plus att religion kan spåra ur och metodiskt bryta ner människor. Självklart tänker jag på sekter med mera.
    Religion är väldigt enkel att använda i helt fel syfte. Att lura på barn, svaga, och ensamma människor som kanske varit med om något traumatiskt.

Jag tycker helt enkelt att det är vidrigt. Det äcklar mig.

Att man 2011 fortfarande envisas med att bygga religiösa byggnader och mer eller mindre ställa religion högre än lagar är för mig totalt obegripligt

• Khaleesi
    Cosmogenesis skrev 2011-12-29 12:17:02 följande:
    Jag ser helt enkelt religion som en enorm svaghet. Och att det begränsar människans sanna "jag"
    En enorm begränsning fyllt utav regler som helt enkelt hindrar de mänskliga drifterna.

Plus att religion kan spåra ur och metodiskt bryta ner människor. Självklart tänker jag på sekter med mera.
    Religion är väldigt enkel att använda i helt fel syfte. Att lura på barn, svaga, och ensamma människor som kanske varit med om något traumatiskt.

Jag tycker helt enkelt att det är vidrigt. Det äcklar mig.

Att man 2011 fortfarande envisas med att bygga religiösa byggnader och mer eller mindre ställa religion högre än lagar är för mig totalt obegripligt
    Nu tycker jag att du blandar ihop tro och religion. Tro behöver inte innebära några regler alls.
  • Cosmogenesis

Med tanke på namnet på tråden borde ni förstå att jag menar en religiös tro

• Linda1976
    Cosmogenesis skrev 2011-12-29 12:20:49 följande:
    Men man kan ha en religiös tro, utan några regler alls.

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Majsan242

Jag har en tro men följer bara mina egna regler, inte kyrkans, och det är ju lugnt, det tycker prästerna också. De regler man väljer att följa gör man ju för att det känns bra för en själv.

Visst händer det att folk hamnar snett, det finns tom. religions-beroende missbrukare. Men det är ju en del av människans natur. 

• Khaleesi
    Cosmogenesis skrev 2011-12-29 12:20:49 följande:
    Absolut. Men vad jag menar är att man kan ha en egen, privat tro som handlar om alltings uppkomst, lämpliga moraliska handlingar, funderingar om vart vi tar vägen när vi dör, hur ockulta fenomen kan förklaras mm, utan att ha diskuterat det med en enda människa. Mina barn vet inte vad jag tror. Jag vet det knappt själv. Men jag är fullt på det klara med att man kan ha en egen religiös tro utan att för den sakens skull bekänna sig till en befintlig religion, eller försöka omvända någon annan.

Och vari ligger skadan med det?
  • Nilam

För mig har det nog handlat om en tro som vuxit fram genom erfarenheter och sedan börjat mogna till en religiös inramning. Men visst finns det väldigt mycket tragik i religionsutövning runt om i världen. All fanatism begränsar den fria människan. Det gäller inom politik, sex, mat, ateism också. Jag blir mer nyfiken på vad som väcker så starka känslor hos dig, vad har hänt? Vad har du själv för personliga erfarenheter av tro, religion eller avsaknad av det?

• Cosmogenesis

Så bibeln som exempel är helt oviktig när man är kristen?
    Ordet synd saknar mening?

Hyckleri?

Tar man bara delar när det själv passar tycker jag inte man ska kalla sig religiös på något sätt.
    Då är man en sökare. Vilket är en helt annan sak.
    Jag söker nu svar från religiösa människor.

Svar på tråden Ett liv utan religion?